• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
دو شنبه 12 دی 1401
کد مطلب : 181664
+
-

بیمار مرگ مغزی، 6جان بخشید

اعضای بدن مردی که در جریان یک سانحه رانندگی دچار مرگ مغزی شده بود به 6بیمار نیازمند اهدا شد و به آنها زندگی دوباره‌ای بخشید.
به گزارش همشهری‌، این مرد 52ساله که عبدالعلی رفعتی نام داشت و ساکن اسفراین واقع در استان خراسان شمالی بود چند روز قبل در جریان یک سانحه رانندگی به‌شدت مصدوم و به بیمارستانی در بجنورد منتقل شد. میزان صدمات وارده به او به حدی بود که هرچه می‌گذشت سطح هوشیاری‌اش کاهش پیدا می‌کرد تا اینکه پس از چند روز که در کما بود دچار مرگ مغزی شد.
به‌دنبال این حادثه تیم واحد فراهم‌آوری اعضای پیوندی بیمارستان با خانواده او وارد مذاکره شدند تا آنها را برای اهدای اعضای بدن بیمار مرگ مغزی راضی کنند. آنها نیز با اینکه عزادار شده بودند اما با این پیشنهاد موافقت کردند و به این ترتیب پیکر این بیمار به بیمارستان منتصریه مشهد انتقال یافت و عمل جداسازی اعضا انجام شد.
دکتر علی عفتی زاده، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در این‌باره گفت: یک کلیه‌ این مرد در بیمارستان منتصریه مشهد به مردی ۵۶ساله ساکن مشهد و کلیه دیگر وی به بانویی ۵۶ساله ساکن مشهد که سال‌ها از نارسایی کلیه رنج می‌بردند و با دیالیز تحت درمان بودند پیوند زده شد. همچنین کبد این بیمار مرگ مغزی نیز به مرد جوان ۳۵ساله بجنوردی که سال‌ها از بیماری کبدی رنج می‌برد، پیوند شد.
عفتی‌زاده در ادامه گفت: قرنیه‌های این مرحوم نیز برای پیوند به بانک چشم دانشگاه علوم پزشکی مشهد و پوست این بیمار مرگ مغزی نیز به بانک نسوج ارسال شد تا 6بیمار زندگی دوباره‌ای پیدا کنند.
 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید