• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
دو شنبه 12 دی 1401
کد مطلب : 181614
+
-

یک برد کاملا خاص

امید گل پرسپولیس در سیرجان فقط 0.31 بود این تیم موقعیت خاصی ایجاد نکرد اما گل‌های خاصی زد

یک برد کاملا خاص

برخلاف آنچه در برخی از تحلیل‌های رسانه‌ای دیده می‌شود، مشکل پرسپولیس در این فصل تمام‌کنندگی نیست بلکه موقعیت‌سازی است. بعد از اینکه گلزن اول سرخپوشان به شکل ناگهانی این تیم را ترک کرد و به کشورش برگشت، خیلی‌ها مساوی در دربی و به‌خصوص گل‌نزدن در بازی با پیکان را حاصل غیبت لوکادیا می‌دانستند و اعتقاد داشتند موقعیت‌های پرسپولیس در غیاب مهاجم هلندی هدر می‌رود. اما مشخص نبود آنها دقیقا از کدام موقعیت‌ها صحبت می‌کنند! پرسپولیس در بازی با پیکان فقط 0.67 امید گل داشت؛ یعنی موقعیت‌های خلق‌شده توسط سرخپوشان حتی به اندازه یک گل هم نبود. این درست است که لوکادیا در چند بازی با گل‌هایش پرسپولیس را به پیروزی رساند اما خیلی از گل‌های او در وضعیت‌هایی به ثمر رسید که اساسا شانس جدی گلزنی محسوب نمی‌شد. او که سطح فنی‌اش خیلی از بازیکنان ایرانی بالاتر بود، از موقعیت‌هایی که برای مهاجمان لیگ ایران موقعیت محسوب نمی‌شوند، یک گل بیرون می‌کشید. 2گل از 6گل او هم حاصل 2پنالتی مقابل نفت مسجدسلیمان و مس رفسنجان بود. با حضور او بود که پرسپولیس در بازی با نفت آبادان با امید گل زیر یک توانست 2گل بزند و در مقابل نفت مسجدسلیمان و مس رفسنجان هم در حالی پیروز شد که سوای پنالتی‌ها، امید گلش حتی به نیم‌ هم نمی‌رسید. حالا برد 6امتیازی مقابل گل‌گهر هم درست در چنین وضعیتی به‌دست آمده است. پرسپولیس که مقابل پیکان کمتر از حریفش موقعیت ایجاد کرده بود، مقابل گل‌گهر نیز فقط به اندازه یک‌سوم گل موقعیت خلق کرد اما با گلزنی در وضعیت‌های غیرمنتظره پیروز شد. گل‌های بازی سیرجان را بازیکن‌هایی زدند که کسی به‌عنوان گلزن به آنها فکر نمی‌کرد. اما موضوع مهم‌تر این است که گل‌ها در موقعیت‌هایی به ثمر رسید که کسی فکر نمی‌کرد در آن موقعیت گلی خلق شود. فقط کافی است توجه کنید که در فرمول‌های محاسبه امید گل، برای شوت سینا اسدبیگی امید گلی حدود یک‌صدم درنظر گرفته می‌شود. به این معنی که از هر 100شوتی که در آن موقعیت زده می‌شود، فقط یکی به گل می‌نشیند. در صحنه گل محمد عمری نیز امید گل فقط 4صدم بوده است. این یعنی پرسپولیس موقعیت خاصی نساخت اما گل‌های خاصی زد.

  پنالتی پورعلی؛ نقطه عطف بازی
اگر پرسپولیس از موقعیت‌های یک‌صدم و 4صدمی‌اش به گل رسید، در عوض گل‌گهر از موقعیت 74صدمی خودش هیچ بهره‌ای نبرد! امید به گل‌شدن یک ضربه پنالتی در آنالیزها 0.74 محاسبه می‌شود. منشأ پیدایش این عدد لیگ برتر انگلیس است و در سال‌های اخیر از هر 100پنالتی در این لیگ 74پنالتی تبدیل به گل شده است. پنالتی گل‌گهر اما با درخشش بیرانوند تبدیل به یکی از 26پنالتی هدررفته شد و نقطه عطف بازی در همان لحظه شکل گرفت. تأثیر بیرانوند در این بازی شاید از گلزنان تیمش هم بیشتر بود و یحیی در پایان مسابقه پربیراه نگفت که «اگر پنالتی گل می‌شد، بازی را نمی‌بردیم.» دروازه‌بان پرسپولیس در پایان مسابقه نمره عالی 8.76 را از سایت متریکا گرفت و بهترین بازیکن زمین شد. او میانگین نمراتش را هم بالاتر برد تا همچنان با برتری قابل‌توجهی نسبت به رقبایش بهترین بازیکن فصل از نگاه متریکا باشد. او در دقایق پایانی هم یک مهار عالی داشت تا گل‌گهر با امید گل 1.03 به هیچ گلی نرسد و پرسپولیس که یک‌سوم حریفش امید گل ایجاد کرده بود، پیروز شود.

  آمارها؛ نزدیک به مساوی
پرسپولیس البته به‌جز امید گل در سایر آیتم‌ها بر حریفش برتری محسوسی داشت و امید گل بالاتر گل‌گهر هم به‌خاطر همان ضربه پنالتی بود. پرسپولیسی‌ها 51.2درصد مالکیت توپ داشتند، 444پاس دادند (25پاس بیشتر از حریف) و دقت پاس‌هایشان (80.4درصد) نیز بالاتر از حریف بود. پرسپولیس همچنین در تعداد شوت 8 بر 7 و در شوت‌های داخل چارچوب هم 3 بر 2 برتری داشت. اما این برتری‌های نسبی اصلا به اندازه‌ای نبود که سرخپوشان با اختلاف 2گل پیروز شوند. تیم یحیی برای بازی‌های آینده‌اش همچنان نیازمند ایده‌های بهتری برای موقعیت‌سازی است. وگرنه باز هم باید چشم امید به گل‌های خاص و غیرمنتظره بدوزد و یا به ناتوانی رقبایش امیدوار باشد که آنها هم در موقعیت‌سازی و گلزنی خیلی برتر از قرمزها نشان نداده‌اند. کلا در لیگ امسال هنوز تیم مقتدر و باکیفیتی رویت نشده است و در بین مدعیانی که همگی متوسط بازی می‌کنند، پرسپولیس فعلا صدرنشین است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید