• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
دو شنبه 12 دی 1401
کد مطلب : 181611
+
-

گنج در کویر

صدر و 3امتیاز، نه؛ سوغات اصلی سیرجان درخشش جوانان پرسپولیس بود

گنج در کویر

بهروز رسایلی

در هفته ماقبل پایانی نیم‌فصل اول، استقلال مساوی کرد و سپاهان باخت تا پرسپولیس به اتکای یک برد ارزشمند 2گله در خانه گل‌گهر سیرجان به صدر جدول برگردد. حالا آنها با 29امتیاز بالاتر از استقلال 27امتیازی ایستاده‌اند و در آستانه کسب عنوان قهرمانی نیم‌فصل قرار دارند. پیروزی بر تیم سرسخت امیر قلعه‌نویی حتما واجد ارزش‌های زیادی بود اما سوغات اصلی سیرجان را باید درخشش جوانان پرسپولیس دانست.

   از جوان‌ها نترسید
یکی از انتقادات فنی که طی سال‌های گذشته متوجه یحیی گل‌محمدی می‌شد، اعتماد نه‌چندان پررنگ او به جوانان بود. با این حال دست‌کم در سیرجان دیدیم که می‌شود به بازیکنان کم‌ادعا بها داد و ثمرش را هم دید. محمد عمری چندی است به تناوب در برنامه‌های یحیی قرار می‌گیرد و در بازی با گل‌گهر بالاخره توانست برای این تیم گل بزند. البته که واکنش ناکافی دروازه‌بان حریف هم در به ثبت رسیدن این گل مؤثر بود اما به هر حال همین که او اعتمادبه‌نفس لازم برای شوت‌زنی را داشت اتفاق خوبی است. روز خوشایند جوانان سرخپوش را ضربه استثنایی سینا اسدبیگی تکمیل کرد؛ شوتی که مشابه آن را کمتر در فوتبال ایران می‌بینیم. در توصیف این ضربات می‌گویند: «رفت به همان جایی که باید می‌رفت.» اسدبیگی هم بازیکنی است که با اصرار و اعتماد گل‌محمدی جذب شد و به شکل نسبتا پررنگی از سوی این مربی مورد استفاده قرار می‌گیرد. قرار نیست با این 2گل احساساتی شویم و نتایج قطعی و موهوم بگیریم، اما حقیقت آن است که اعتماد به جوانان در بسیاری از مواقع منجر به ظهور ستاره‌های کارآمد می‌شود؛ شبیه اتفاقی که سال‌های گذشته در همین پرسپولیس برای امثال مهدی طارمی، احمد نوراللهی، علی علیپور، محمد انصاری و... رخ داد. به‌ویژه در شرایط فعلی که شاید امکان استفاده از بازیکن خوب خارجی محدودتر از هر زمان دیگری باشد، جوانان می‌توانند کار را دربیاورند.

  بازگشت بیرو
پیروزی کویری پرسپولیس اما ارزش دیگری هم داشت که مربوط به بازگشت درخشان علیرضا بیرانوند می‌شد. بعد از یک جام‌جهانی بد و یک دربی بدتر، بیرو در سیرجان پرده‌ای از آنچه انتظار داشتیم به نمایش گذاشت. به هر حال کمتر کسی تردید دارد که بیرانوند از نظر فنی بهترین دروازه‌بان این سالیان فوتبال کشور بوده است. او در سیرجان در چنین قواره‌ای ظاهر شد. واکنش خوب بیرو روی ضربه پنالتی گل‌گهر باعث شد پرسپولیس در بازی بماند و روند مسابقه از کنترل سرخپوشان خارج نشود. در ادامه هم چندین واکنش تماشایی از این دروازه‌بان دیده شد؛ طوری که سرمربی تیم هم بعد از بازی، به نقش حیاتی او در کسب 3امتیاز اشاره کرد. اگر بیرانوند در همین سطح بماند، امیدهای پرسپولیس برای کسب عنوان قهرمانی بیش از پیش خواهد شد. فراموش نکنیم سریال قهرمانی‌های سرخپوشان با پیوستن بیرانوند به این تیم آغاز شد و فصل گذشته، زمانی که پرسپولیس قافیه را به استقلال باخت، بیش از هر چیز دیگری جای خالی یک دروازه‌بان مطمئن مثل او به چشم آمد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید