• یکشنبه 29 مهر 1403
  • الأحَد 16 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 20
پنج شنبه 8 دی 1401
کد مطلب : 181360
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/Bgr0k
+
-

حواستان به میکرواسترس‌ها باشد

ترافیک، اسباب‌کشی، ازدواج، بیماری، بچه‌دارشدن، مرگ عزیزان، خراب‌شدن اتومبیل، بی‌پولی، چاق‌شدن، گم‌کردن وسایل، یک دعوای لفظی و... به‌نظر شما چه وجه اشتراکی بین این کلمه‌ها وجود دارد؟ همه این اتفاق‌های ریز و درشت و مثبت و منفی، عامل فشار روانی یا استرس هستند. استرس یعنی شرایطی که وقتی به‌وجود می‌آید، فرد احساس می‌کند نمی‌تواند به تنهایی یا با کمک دیگران از پس آن بربیاید. همینطور که می‌بینید استرس، هم می‌تواند موقعیت‌های منفی زندگی مثل مرگ عزیزان و بی‌پولی را شامل شود و هم موقعیت‌های مثبت مثل ازدواج و بچه‌دار شدن. استرس هم می‌تواند خیلی بزرگ باشد مثل مرگ والدین و هم می‌تواند کوچک باشد مثل ترافیک شب عید. روانشناس‌ها به این دسته آخر که در زندگی روزمره فراوان پیش‌می‌آید، می‌گویند «میکرواسترس» که این روزها بیشتر ما تجربه‌اش می‌کنیم و تنها راه مقابله با آنها، مهارت در مدیریت استرس است.
    
هربار که ما در مقابل یک عامل فشار روانی قرار می‌گیریم، یک‌سری نشانه‌های جسمی و یک‌سری نشانه‌های روانشناختی را تجربه می‌کنیم. سفت‌شدن عضلات، عرق‌کردن بدن مخصوصا کف دست و زیربغل، تندشدن ضربان قلب، سریع‌ترشدن دم و بازدم و ناآرامی معده از نشانه‌های جسمانی استرس هستند. هیجان‌زدگی، اضطراب، تحریک‌پذیری و گوش به زنگ خطر بودن هم از نشانه‌های روانشناختی فشار روانی هستند. همین نشانه‌ها باعث می‌شوند که قدرت تصمیم‌گیری همیشگی را نداشته باشیم و یکدفعه رفتار خطرناکی از ما سر بزند.
    
روانشناس‌ها می‌گویند اصلا اینکه یک نفر یک رویداد را فشار روانی تلقی کند یا نه هم به‌خودش، باورهایش و توانایی‌هایش بستگی دارد. پس پیش شرط تمام این راه‌های مقابله این است که خودتان باور داشته باشید می‌توانید از پس استرسی که در زندگی‌تان وجود دارد، بربیایید. البته یادتان باشد که نباید این شجاعت را با کمال‌گرایی اشتباه بگیرید. از خودتان توقع داشته باشید که مسئله را یک جوری حل کنید، اما توقع نداشته باشید که همیشه بی‌نقص عمل کنید. اگر نشانه‌ها و علت‌های استرس‌تان را بشناسید، می‌توانید آن را ریشه‌ای حل کنید که همیشه بهتر از راه‌های موقت و مسکن است. این را هم بدانید که گاهی ما قدرتش را نداریم که محیط را تغییر دهیم اما می‌توانیم با عوض‌کردن برداشت و تعبیرمان از موقعیت، استرس خودمان را کاهش دهیم. درنهایت هم حمایت گرفتن از اطرافیان و مراجعه به روانشناس می‌تواند کمک کند. هر قدر بیشتر با کسانی که دوستشان دارید باشید، استرس کمتری را تجربه می‌کنید. مراجعه به پزشک هم می‌تواند شما را از فرسودگی ناشی از استرس نجات بدهد و موجب یادگیری مهارت این بیماری شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید