• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
پنج شنبه 8 دی 1401
کد مطلب : 181314
+
-

جشنواره‌ای پررونق در راه است

وزیر ارشاد: تعداد فیلم‌های فجر چهل‌ویکم بیشتر از سال گذشته است

جشنواره
جشنواره‌ای پررونق در راه است

 مطابق هر سال، با ورود به فصل زمستان، خبرهای مرتبط با حوزه سینمای ایران، بیشتر رنگ و بوی جشنواره‌ای به‌خود می‌گیرند. ۳۴روز به آغاز چهل‌ویکمین جشنواره فیلم فجر باقی‌مانده و رسانه‌ها از مراحل مختلف آماده‌سازی‌ فیلم‌ها برای شرکت در ضیافت بزرگ سالانه سینمای ایران خبر می‌دهند؛ ضیافتی که براساس گفته‌های وزیر ارشاد امسال باشکوه‌تر از سال گذشته برگزار خواهد شد. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: «فضای جشنواره فیلم، تئاتر و موسیقی فجر خیلی خوب است و هم در این 3جشنواره و هم جشنواره تجسمی وضعیت خیلی خوبی داریم.» محمدمهدی اسماعیلی در حاشیه جلسه دیروز هیأت دولت در جمع خبرنگاران درباره جشنواره فیلم فجر امسال، گفت: «تاکنون ۷۵فیلم به جشنواره رسیده و الان کارهای بررسی فیلم‌ها در حال انجام است. تعداد فیلم‌ها هم از سال گذشته بیشتر است.»

تحریم جشنواره فجر؛ سوژه‌ای نخ‌نما
داستان تحریم جشنواره‌ها داستانی منحصر به امسال نیست و پیش از این هم بارها عده‌ای بر تنور تحریم رخدادهای فرهنگی و هنری دمیده بودند. امسال هم عده‌ای به بهانه رخدادهای اخیر، بحث تحریم را پیش کشیده‌اند. سؤال اینجاست که درصورت چنین کاری تحریم چه کارکردی خواهد داشت. ایرنا در تحلیلی به این پرسش اینگونه پاسخ داده است: «بحث تحریم جشنواره فجر، سوژه نخ‌نمایی است که طی سالیان اخیر، بارها از سوی برخی چهره‌ها و جریان‌ها عنوان شده و جالب‌تر آنکه این رویداد در تمامی این سال‌ها با حضور سینماگران و مخاطبان با استقبال قابل‌توجهی برگزار شده است. برای امسال اما التهابات اجتماعی، اصلی‌ترین دلیلی است که برای تحریم جشنواره عنوان شده است. جریان موهومی که از مردم می‌خواهد تا به نشانه اعتراض، مغازه‌های خود را برای مدت مدیدی تعطیل کنند و قبوض آب، برق، گاز و تلفن را پرداخت نکنند و ده‌ها مورد دیگر از این دست، حالا در تلاشی عجیب، خواهان آن است که نه فیلم جدید روی پرده بیاید، نه مردم به سینماها بروند و نه سینماگری فیلمی به جشنواره بدهد و اساسا نه جشنواره‌ای برگزار شود!»

جای جشنواره، خودتان را تحریم می‌کنید!
ایرنا در بخش دیگری آورده است: «اینکه این جریان، با این کارها در پی اثبات چه گزاره‌ای است، چندان مهم نیست، اما مهم آنجایی است که تعدادی از سینماگران و دوستداران سینما نیز با این جریان همراه و خواستار تمامی این تحریم‌ها شده‌اند. درواقع این نفرات، درحالی به بی‌رونقی در کشور اعتراض دارند که خود با این قبیل کارها و اعلان‌ها، در پی ترویج بی‌رونقی حداکثری هستند. این رویکرد یا در نتیجه ناآگاهی رقم خورده یا درنتیجه دشمنی عجیبی که پایان آن کاملا مشخص است. در نتیجه ناآگاهی برخی رقم می‌خورد؛ چراکه آنها واقعا تصور می‌کنند با جشنی بزرگ مواجه هستند و جشن را به‌معنای عام و مطلق آن می‌گیرند و به این نتیجه می‌رسند که در شرایط کنونی جامعه، برگزاری جشن جایز نیست و به همین دلیل، با موجی که می‌گویند روشنفکری یعنی آنکه جشنواره فجر نباید برگزار شود، همراه شده و حکم به تعطیلی آن می‌دهند. مورد عجیب اما سینماگرانی هستند که برخلاف خواست خود، با این موج همراه شده و فیلم خود را به جشنواره نمی‌دهند. قطعا برگزاری جشنواره بر تولیدات سینمایی کشور برتری ندارد، اما این سینماگران، باید در این اندیشه باشند که پیش از آنکه بزرگ‌ترین رویداد سینمایی کشور را تحریم کرده باشند، خود را تحریم کرده‌اند و اجازه نداده‌اند تا اثرشان در یک چشم‌انداز تبلیغاتی گسترده، توسط ده‌ها هزار نفر دیده شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید