• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
پنج شنبه 8 دی 1401
کد مطلب : 181301
+
-

نهضت سوادآموزی کامل اجرا نشد

برون‌سپاری مأموریت‌های نهضت سوادآموزی اثربخشی آن را کم کرده است

هفتم دی‌ماه سال 1358با دستور بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران این روز به نام نهضت سوادآموزی در تقویم نامگذاری شد. با تأسیس نهضت سوادآموزی و جذب جوانان علاقه‌مند به فعالیت در حوزه آموزش برای حضور در شهرها و روستاهای دورافتاده، کم‌کم ساختار کلی این نهاد در کشور شکل گرفت. حالا بیش از 4دهه از تأسیس این سازمان می‌گذرد. کسی منکر اقدامات مطلوب و نتایج مثبت این نهضت در ترویج باسوادی میان ایرانی‌ها نیست، با این همه معاون آموزش، سنجش و ارزیابی سازمان نهضت سوادآموزی در گفت‌وگویی رادیویی اعلام کرد یکی از معضلات چند دهه اخیر آنها این بوده که نهضت سوادآموزی به‌معنای واقعی اجرا نشده است. عابدین بازگیر، در توضیح این ادعای خود گفته است: قریب به 20سال است که این نهضت زیرنظر آموزش و پرورش قرار گرفته و بسیاری از امور آن برون‌سپاری شده و متأسفانه این روند، اثربخشی این نهضت را به حداقل ممکن رسانده است.
او با بیان اینکه متأسفانه بسیاری از افراد تصور می‌کنند سوادآموزی یک نیاز فردی است درحالی‌که سوادآموزی و رفع معضل بی‌سوادی، یک مسئله و پدیده اجتماعی است که جامعه را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد و از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، ادامه داد: دولت سیزدهم برنامه‌های ویژه‌ای برای اجرایی و عملیاتی ‌شدن نهضت سوادآموزی ارائه کرده است که امیدواریم مورد توجه قرار گرفته و وارد فاز اجرایی شود. به‌گفته بازگیر، برای اجرای واقعی اهداف نهضت سوادآموزی در کشور نیاز به تغییرات گسترده و تحولات همه‌جانبه وجود دارد. او ادامه داد: «تغییرات باید با نظر افراد متخصص این حوزه صورت پذیرد تا کارایی و خروجی مطلوب و موردانتظار را برآورده سازد.»
او با بیان اینکه تاکنون با برنامه‌ریزی دقیق و موشکافانه در کنار رفتارشناسی اقشار مختلف نیازمند به آموزش، برنامه‌های ویژه‌ای را در دستور کار آموزشی قرار داده‌ایم که بالاترین میزان بازدهی را داشته باشد، یادآور شد: «اما این برنامه‌ها نیازمند بازنگری و به‌روزرسانی هستند تا کارایی خود را از دست ندهند و ما با مشکلی در این مسیر مواجه نشویم. » معاون آموزش، سنجش و ارزشیابی سازمان نهضت سوادآموزی همچنین تأکید کرد: برای آنکه سوادآموزی و آموزش همگانی در کشور اجرا شود، نیازمند برنامه‌ریزی‌های کلان و هدفمند تخصصی هستیم که باید سال‌ها پیش انجام می‌شد، اما اینک نیز برای تحقق این مهم دیر نشده و باید هرچه سریع‌تر برای آن اقدامات لازم را در دستور کار قرار داد و زمینه پیشرفت و توسعه کشور را فراهم آورد. بازگیر در ادامه با اشاره به نمونه‌های موفق تحصیل‌کردگان در نهضت سوادآموزی ادامه داد: ما طی سال‌های اخیر افرادی را داشته‌ایم که بنا بر دلایل مختلفی از نعمت سوادآموزی محروم بوده‌اند، اما با ایجاد شرایط، توانسته‌اند مراحل آموزش را به‌سرعت طی کنند و امروز به چهره‌های موفقی تبدیل شده‌اند که مشابه استعدادهای درخشان هستند و تخصص، ایده‌ها و خلاقیت آنها مثال‌زدنی است. به‌گفته او، تعداد این افراد براساس آمار سازمان نهضت سوادآموزی به 4هزار نفر می‌رسد. این افراد شناسایی شده‌اند احتمالاً چهره‌های موفق دیگری نیز هستند که هنوز موفق به شناسایی آنها نشده‌ایم.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید