در ادامه بررسی تبصرهها و اصلاحات مرتبط با ماده 21 قانون جامع خدماترسانی به ایثارگران، در بررسی نکات مهم آن به نکته بعدی اشاره خواهیم کرد:
2- در اصلاحیه قانون جامع خدماترسانی به ایثارگران توسط مجلس شورای اسلامی خواهر و برادر شهید در سهمیه 25درصد لحاظ شدهاند که این موضوع باید در اعلام سهمیههای استخدامی و جذب در دستگاههای اجرایی ملاک عمل قرار گیرد.
3- برابر مصوبه مجلس آمده است: به دلیل اینکه ماده 21 قانون جامع از بند «و» ماده 44 قانون برنامه پنجم جامعتر است، لذا ماده 21 با اصلاحاتی ابقا و بند «و» ماده 44 قانون برنامه پنجم برای مجریان قابل استناد نخواهد بود، لکن تبصرههای آن به قوت خود باقی خواهد ماند.
4- نکات مهمی در تبصرههای بند «و» ماده 44 قانون برنامه پنجم که مجلس آنها را ابقا کرده است وجود دارد که به آنها در ذیل همین بند اشاره خواهد شد:
الف- برابر تبصره یک بند «و» اولویت جذب فرزندان ایثارگران به ترتیب با فرزندان شاهد، سپس فرزندان جانبازان براساس درصد جانبازی و فرزندان آزادگان براساس مدت اسارت خواهد بود. معیار تعیین اولویتها در آزمونهای استخدامی شفاف نیست و لازم است بنیاد در قالب آییننامهای شفاف، اطلاعات آن را در اختیار عموم ایثارگران و خانوادههای آنان قرار دهد. چیزی که اکنون انجام میشود فاقد استانداردهای لازم کارشناسی در این زمینه است و علاوه بر آن که با روح عدالت سازگاری ندارد با شاخصه شایستهسالاری که یکی از ضروریات نظام اداری ماست، منافات دارد.
اولویتبندی در آزمون استخدامی ایثارگران باید به نحوی دقیق و کارشناسی باشد تا ضمن رعایت آن شایستگان از بین جامعه ایثارگری و فرزندان آنان حذف نشوند.
ب- برابر تبصره 2 بند «و» ماده 44، رزمندگان با حداقل 6ماه حضور داوطلبانه در جبهه، جانبازان، آزادگان، همسران و فرزندان شهدا، همسران و فرزندان جانبازان و همسران و فرزندان آزادگان از شرط جنسیت، رعایت شرط سنی، تحصیلی، معدل و آزمون معاف بوده و با احراز شرایط عمومی گزینش و با هماهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران از ابتدا به صورت رسمی قطعی استخدام میشوند. بنابر این اقدام برخی دستگاههای اجرایی که ایثارگران و فرزندان آنان را ابتدا به صورت پیمانی و غیر عنوان رسمی استخدام میکنند، اقدامی برخلاف قانون و قابل تعقیب در مراجع قضایی و قانونی است. بنیاد از طریق کمیسیون ماده 16 رسیدگی به شکایات ایثارگران میتواند دستگاههای اجرایی را به تمکین از قانون مجاب کند و شاهد پیگیری آنان از طریق سایر مراجع قانونی و قضایی نباشیم.
پ- نکته بسیار مهمی در تبصره 3بند «و» وجود دارد که نظارت بر اجرای دقیق آن میتواند متضمن تحقق حقوق قانونی ایثارگران و فرزندان آنان در جذب و استخدام در دستگاههای مشمول ماده 2 قانون جامع باشد. برابر این تبصره کلیه مسئولین دستگاهها پس از تعیین تکلیف سهمیه مذکور در این قانون میتوانند اقدام به جذب نیروی انسانی مورد نیاز دستگاه خود کنند. با متخلفین از اجرای این قانون مطابق قوانین و مقررات مربوط رفتار میشود.
با این تبصره بنیاد نمیتواند از کوتاهی و قصور سایر دستگاهها گلهمند باشد. علاوه بر این مصوبه قانونی، بنیاد با دراختیار داشتن کمیسیون ماده 16 به سهولت میتواند با تخلفات دستگاهها و مسئولین آنها برخورد و در صورت عدم تمکین، آنان را به مراجع قضایی معرفی کند.
در ادامه بررسی تبصرهها و اصلاحات مرتبط با ماده 21 قانون جامع خدماترسانی به ایثارگران، در بررسی نکات مهم آن به نکته بعدی اشاره خواهیم کرد:
2- در اصلاحیه قانون جامع خدماترسانی به ایثارگران توسط مجلس شورای اسلامی خواهر و برادر شهید در سهمیه 25درصد لحاظ شدهاند که این موضوع باید در اعلام سهمیههای استخدامی و جذب در دستگاههای اجرایی ملاک عمل قرار گیرد.
3- برابر مصوبه مجلس آمده است: به دلیل اینکه ماده 21 قانون جامع از بند «و» ماده 44 قانون برنامه پنجم جامعتر است، لذا ماده 21 با اصلاحاتی ابقا و بند «و» ماده 44 قانون برنامه پنجم برای مجریان قابل استناد نخواهد بود، لکن تبصرههای آن به قوت خود باقی خواهد ماند.
4- نکات مهمی در تبصرههای بند «و» ماده 44 قانون برنامه پنجم که مجلس آنها را ابقا کرده است وجود دارد که به آنها در ذیل همین بند اشاره خواهد شد:
الف- برابر تبصره یک بند «و» اولویت جذب فرزندان ایثارگران به ترتیب با فرزندان شاهد، سپس فرزندان جانبازان براساس درصد جانبازی و فرزندان آزادگان براساس مدت اسارت خواهد بود. معیار تعیین اولویتها در آزمونهای استخدامی شفاف نیست و لازم است بنیاد در قالب آییننامهای شفاف، اطلاعات آن را در اختیار عموم ایثارگران و خانوادههای آنان قرار دهد. چیزی که اکنون انجام میشود فاقد استانداردهای لازم کارشناسی در این زمینه است و علاوه بر آن که با روح عدالت سازگاری ندارد با شاخصه شایستهسالاری که یکی از ضروریات نظام اداری ماست، منافات دارد.
اولویتبندی در آزمون استخدامی ایثارگران باید به نحوی دقیق و کارشناسی باشد تا ضمن رعایت آن شایستگان از بین جامعه ایثارگری و فرزندان آنان حذف نشوند.
ب- برابر تبصره 2 بند «و» ماده 44، رزمندگان با حداقل 6ماه حضور داوطلبانه در جبهه، جانبازان، آزادگان، همسران و فرزندان شهدا، همسران و فرزندان جانبازان و همسران و فرزندان آزادگان از شرط جنسیت، رعایت شرط سنی، تحصیلی، معدل و آزمون معاف بوده و با احراز شرایط عمومی گزینش و با هماهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران از ابتدا به صورت رسمی قطعی استخدام میشوند. بنابر این اقدام برخی دستگاههای اجرایی که ایثارگران و فرزندان آنان را ابتدا به صورت پیمانی و غیر عنوان رسمی استخدام میکنند، اقدامی برخلاف قانون و قابل تعقیب در مراجع قضایی و قانونی است. بنیاد از طریق کمیسیون ماده 16 رسیدگی به شکایات ایثارگران میتواند دستگاههای اجرایی را به تمکین از قانون مجاب کند و شاهد پیگیری آنان از طریق سایر مراجع قانونی و قضایی نباشیم.
پ- نکته بسیار مهمی در تبصره 3بند «و» وجود دارد که نظارت بر اجرای دقیق آن میتواند متضمن تحقق حقوق قانونی ایثارگران و فرزندان آنان در جذب و استخدام در دستگاههای مشمول ماده 2 قانون جامع باشد. برابر این تبصره کلیه مسئولین دستگاهها پس از تعیین تکلیف سهمیه مذکور در این قانون میتوانند اقدام به جذب نیروی انسانی مورد نیاز دستگاه خود کنند. با متخلفین از اجرای این قانون مطابق قوانین و مقررات مربوط رفتار میشود.
با این تبصره بنیاد نمیتواند از کوتاهی و قصور سایر دستگاهها گلهمند باشد. علاوه بر این مصوبه قانونی، بنیاد با دراختیار داشتن کمیسیون ماده 16 رسیدگی به شکایات ایثارگران به سهولت میتواند با تخلفات دستگاهها و مسئولین آنها برخورد و در صورت عدم تمکین، آنان را به مراجع قضایی معرفی کند. اختیارات و قدرتی که بنیاد در اعمال سهمیههای استخدامی ایثارگران دارد، تاکنون در قوانین و مقررات مصوب به این اندازه وجود نداشته است و اگر تخلفی صورت میپذیرد از ضعف و ناتوانی بنیاد در نظارت بر اجرای قانون است. علاوه بر موارد فوق در انتهای مصوبه قانونی مجلس، معاونت توسعه مدیریت و منابع انسانی رئیس جمهور که اکنون در زمینه امور استخدامی با عنوان سازمان امور اداری استخدامی فعالیت میکند به همراه بنیاد شهید و امور ایثارگران بر حسن اجرای این قانون در دستگاههای اجرایی نظارت میکنند. با وجود نظارت بنیاد و سازمان امور اداری و استخدامی نباید شاهد تخلفات گسترده دستگاههای اجرایی در زمینه جذب و استخدام ایثارگران و فرزندان آنان برابر سهمیههای تعیین شده باشیم.
سه شنبه 8 خرداد 1397
کد مطلب :
18120
لینک کوتاه :
newspaper.hamshahrionline.ir/JYXv
+
-
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به روزنامه همشهری می باشد . ذکر مطالب با درج منبع مجاز است .
Copyright 2021 . All Rights Reserved