• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
چهار شنبه 7 دی 1401
کد مطلب : 181189
+
-

ایران به‌دنبال رتبه 35 فناوری سلامت در جهان

رتبه فناورانه ایران در جهان طی 3سال اخیر از 68 به 53 رسیده و حالا معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت به‌دنبال ارتقای آن است

ایران در سال99 (2020میلادی) در جایگاه 68 فناوری جهان قرار داشت و این رتبه سال گذشته به 60 و امسال هم به 53 رسیده است. البته هدف گذاری معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، دستیابی به رتبه35 فناوری جهان است که یکی از روش‌های میانبر برای رسیدن به آن، استفاده از فناوری‌های نوین از ژن درمانی، سلول‌درمان، کارتی‌سل، مهندسی بافت و... است. این نکته را یونس پناهی، معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در نشست خبری هفتمین فن بازار ملی سلامت اعلام کرد و گفت: «علاوه بر استفاده فناوری‌های نوین، اگر بخواهیم در عرضه فناوری رشد قابل توجهی داشته باشیم، باید در کنترل و تشخیص بیماری‌های مهم ازجمله SMA، MS، تالاسمی، هموفیلی، تومورهای سرطانی و روش‌های درمانی واقعی پیشرو باشیم که در حوزه فن ‌بازارها محقق می‌شود.»
 پناهی در پاسخ به سؤال همشهری درباره نقش فناوری‌های نوین و فن‌بازارهای سلامت در پیشگیری از بیماری‌ها به جای هزینه‌کردهای درمانی می‌گوید: «سیاست وزارت بهداشت در دولت سیزدهم پیشگیری و استفاده از ظرفیت‌های بهداشتی برای تحقق این امر است. نماد آن هم واکسیناسیون کرونا بود که با شروع به‌کار دولت سیزدهم به‌عنوان اولویت اصلی در نظر گرفته شد. برای مدیریت کووید-19 به‌عنوان یک بیماری ویروسی، قطعا فاکتورهای اصلی استفاده از ماسک، رعایت فاصله فیزیکی و پروتکل‌های بهداشتی و همچنین واکسن‌هاست. این رویکرد باعث شده که میزان مرگ‌ومیر در کشور نسبت به سایر کشورها، آمار کمتری داشته باشد.» او درباره اینکه با استفاده از این فناوری‌ها چطور می‌توان در کنترل بیماری‌هایی ازجمله SMA یا MS اقدامات پیشگیرانه داشت، بیان می‌کند: «این بیماری‌ها ژنتیکی است و بهترین راه برای پیشگیری از آن این است که پیش از ازدواج، اقدامات لازم انجام شود. اما از آموزش و دانش پزشکی می‌توان برای کاهش و کنترل عوامل محیطی که به بدتر شدن بیماری و نشانه‌ها کمک می‌کند، بهره ‌برد. در بخش فن‌بازارها هم باید به این سمت حرکت کنیم که دستگاه‌ها و تجهیزاتی را در اختیار داشته باشیم که تشخیص اولیه را با سرعت بیشتری انجام ‌دهند، شناسایی زود هنگام بیماری‌هایی از جمله سرطان، می‌تواند منجر به درمان به موقع هم بشود. کیت‌های تشخیصی هم در این حوزه قرار دارند که در غربالگری‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.» به‌گفته این مسئول، فن‌بازارها ملی و مشمول همه دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور است: «از زاهدان و زابل تا اهواز، اردبیل، ساری، مشهد و... همه در این حوزه فعال هستند، به‌گونه‌ای که امسال در برگزاری هفتمین فن بازار ملی سلامت با کمبود غرفه مواجه بودیم.»‌ این مسئول همچنین درباره بودجه‌های تحقیقاتی امور فناورانه می‌گوید: «در این‌باره بخشی از بودجه را به‌صورت مستقیم و براساس مصوبه مجلس از سازمان برنامه و بودجه دریافت کرده و به دانشگاه‌ها و معاونت‌ها اختصاص  می‌دهد. بخشی از بودجه هم از تولید ناخالص ملی است که در دنیا حدود 5درصد در این حوزه در نظر گرفته می‌شود اما در کشور ما این عدد براساس قانون حدود ۲درصد است که تنها 0.4درصد آن محقق شده است.»   هفتمین فن بازار ملی سلامت ۱۱‌و‌۱۲‌دی ماه با شعار تحقق شعار سال (تولید؛ دانش بنیان، اشتغال آفرین) در دانشگاه علوم پزشکی ایران با مشارکت دانشگاه‌های علوم پزشکی، شرکت‌های دانش بنیان، مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری برگزار می‌شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید