• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 5 دی 1401
کد مطلب : 181159
+
-

رئیس سازمان سینمایی در افتتاحیه «روزهای فیلم روسیه»‌

سینمای ایران تحریم‌شکن است

گزارش
سینمای ایران تحریم‌شکن است

آیین افتتاحیه «روزهای فیلم روسیه» عصر روز شنبه ۳دی با حضور مدیران ارشد سینمایی ایران، سفیر روسیه و مهمانان ویژه سینمای روسیه در سالن زنده‌یاد عباس کیارستمی بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد.

 در ابتدای این مراسم، سیدمهدی جوادی، مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی، ضمن خوشامد به سفیر روسیه و هیأت اعزامی این کشور به ایران گفت: همکاری‌ و تعامل با سینمای روسیه با حضور یک هیأت عالی‌رتبه ایرانی به ریاست دکتر خزاعی در چند ماه گذشته فصل نوینی را برای سینمای ایران و روسیه رقم زد. همکاری در تولید مشترک فیلم‌های سینمایی، اکران متقابل فیلم‌ها در 2کشور، برگزاری رویدادها و هفته‌های مشترک فیلم بخشی از توافقات عالی سینمای ایران و روسیه بوده است. برگزاری روزهای فیلم روسیه در ایران می‌تواند نخستین گام اجرایی برای تحقق این توافقات باشد و امیدوارم به‌زودی شاهد نمایش فیلم‌های ایرانی بر پرده سینماهای روسیه و تولید فیلم‌های مشترک بین 2کشور باشیم. در پایان این مراسم فیلم «بدون ایوان مرا دفن نکنید» به کارگردانی لیوبوف باریسوا نمایش داده شد.

علاقه به سینمای ایران در روسیه

الکسی دِدوف، سفیر روسیه، با حضور در روی صحنه و ابراز خرسندی از فراهم شدن شرایط معرفی سینمای نوین روسیه به مردم ایران گفت: اگر بخواهیم دقیق به صنعت مشترک سینمای ایران و روسیه نگاه کنیم، اشتراک آن دو را در ساخت و ارائه فیلم‌هایی معنوی که صرفاً با هدف سینمای تجاری ساخته نمی‌شوند، می‌یابیم. این هدف مشترک به نمایش گذاشتن زیبایی، عشق، وفاداری، شجاعت، صداقت و معنویت است و در روسیه درست به همین دلیل به صنعت فیلمسازی ایران علاقه دارند. شاهد این گفته من جشنواره بین‌المللی فیلم مسکو است که در آن به فیلم‌های ایرانی تمایل زیادی نشان داده می‌شود.

راه‌اندازی جایزه‌‌ آلترناتیو اسکار
همچنین، والری ایوانویچ تونکیخ، رئیس هیأت اعزامی روسیه و معاون رئیس اتحادیه سینماگران روسیه، در این برنامه گفت: ما برای 2 هدف اصلی به ایران آمده‌ایم؛ نخست ایجاد انجمن سینمایی «خزر» و آکادمی سینمایی «اوراسیا». می‌دانم که مشترکات بین ایران و روسیه زیاد است و می‌توانیم همین موضوعات را در این دو فضا نشان بدهیم و آلترناتیوی شبیه به اسکار با جایزه‌ای منحصر به فرد را پیش رو داشته باشیم.
درباره این دو پروژه با بنیاد سینمایی فارابی گفت‌وگو داشتیم و به راهکارهای خوبی برای اجرای آن رسیدیم.

مشارکت بخش خصوصی در تولید مشترک
محمدخزاعی، رئیس  سازمان سینمایی با بیان اینکه دنیای امروز شاهد شکل‌گیری قطب‌های جدید فرهنگی است، بیان کرد: این روند با تحریم متوقف نمی‌شود. پس بیایید فرصت ایجاد شده برای بسط و گسترش همکاری‌های سینمایی 2کشور را قدر بدانیم. در حوزه فرهنگ و خصوصا سینما نباید همه‌‌چیز را در مناسبات دولتی خلاصه کنیم. خوب است کمک کنیم فعالان بخش‌های خصوصی و شرکت‌های فیلمسازی 2کشور، راه تعامل و گفت‌وگو با هم را تمرین کنند و موانع موجود در تولید مشترک یا اکران و نمایش فیلم‌ها در سینماها و سایر پلتفرم‌ها را برطرف کنند. در این صورت با تغییر دولت‌ها و مسئولان هم، روابط و همکاری‌های سینمایی دستخوش تغییر نمی‌شود. انتظار داریم با استفاده از ظرفیت‌های پایدار فرهنگی 2کشور از قبیل ظرفیت سینماها، پلتفرم‌ها، موزه‌ها و مراکز علمی و دانشگاهی و ... رشته همکاری‌ها به‌صورت پیوسته شکل بگیرد.‌ رئیس سازمان سینمایی  همچنین  تصریح کرد: در سفر آگوست۲۰۲۲ به مسکو و دیدار با معاون وزارت فرهنگ فدراسیون روسیه، بر گفت‌وگو و مفاهمه فرهنگی و اجتماعی در دنیای امروز تأکید کردم و اکنون نیز آن را تکرار می‌کنم. سینمای ایران نشان داده که تحریم‌شکن است. ما تحریم‌های زیادی را تجربه کرده‌ایم، اما تحریم فرهنگی تأثیرگذار نبوده و نیست. بگذارید ساده‌تر بگویم سینماگران الزاماً هستی و دنیا را از دریچه محدود سیاستمداران نمی‌بینند و دوست دارند با زبان هنر راهی به قلب‌ انسان‌ها بازکنند و ترسیم‌گر زیبایی، صلح و عطوفت باشند. متأسفانه غرب با سیاست یکجانبه‌گرایی و انحصارخواهی خویش همواره کوشیده است میراث فرهنگی و بنیان‌های تمدنی و هنری ما را دچار چالش کند و در این راه استراتژی تحریم را در پیش گرفته است، اما معتقدم «تفکر تحریم محور» به‌ویژه در عرصه فرهنگ و سینما محکوم به شکست است و این واقعیتی است که سیاستمداران باید به آن توجه کنند.

مکث
پیام نیکیتا میخالکوف، به «روزهای فیلم روسیه»


در این مراسم، پیام نیکیتا سرگیویچ میخالکوف، رئیس اتحادیه سینماگران فدراسیون روسیه، خوانده شد که در آن آمده بود: «خوشحالم که می‌توانم به شما در برنامه اکران فیلم‌های روسیه در ایران خوشامد بگویم. شاید برای برخی‌ها این برنامه نخستین برنامه تماشای سینمای ما نباشد، اما برای بقیه که این تجربه را نداشته‌اند، دریچه‌ای به دنیای دیگر خواهد بود. ما سعی کردیم فیلم‌هایی از سینمای روسیه را در استودیوهای مناطق مختلف ارائه کنیم که در وهله اول امکان ارزیابی سینمای روسیه و امکان آشنایی نسبی با نحوه زندگی مردم روسیه را فراهم کند. ما با اطمینان به فردا نگاه می‌کنیم و به گسترش ارتباطات بین سینماگران ایران و روسیه امید داریم.
 این امر باعث آشنایی مخاطبان و مردم 2کشور با یکدیگر شده و گسترش ارتباطات بین 2کشور نیز ادامه تدریجی این روند را موجب خواهد شد.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید