• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
دو شنبه 5 دی 1401
کد مطلب : 181080
+
-

توقف صادرات بنزین با رشد مصرف

معاون وزیر نفت: سهمیه‌بندی بنزین تغییر نمی‌کند

انرژی
توقف صادرات بنزین با رشد مصرف

با عبور مصرف روزانه بنزین از 100میلیون لیتر، معاون وزیر نفت رسما از توقف صادرات این فرآورده برای تامین نیاز داخلی خبر داد و گفت: هیچ واردات بنزینی هم انجام نمی‌شود.
 جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با بیان اینکه با توجه به شرایط کنونی، برنامه وزارت نفت تامین نیاز مصرف داخلی بنزین است تأکید کرد: فعلا تغییری در سهمیه‌بندی بنزین ایجاد نمی‌شود اما باید مصرف را مدیریت کنیم، زیرا مصرف بالای ۱۰۰میلیون لیتر بنزین با جمعیت کشور تطابق ندارد.
به‌گزارش همشهری، سبقت میزان مصرف بنزین از تولید، راه را برای واردات بازخواهد کرد و به مانعی برای ادامه حضور ایران در باشگاه صادرکنندگان بنزین دنیا تبدیل می‌شود. با بهره‌برداری از پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس، این تصور وجود داشت که ایران برای همیشه صادرکننده نفت باقی می‌ماند اما با پایان گرفتن محدودیت‌های کرونایی و شروع دوباره تردد خودروها، در کمتر از یک‌سال میزان مصرف بنزین جهش کرد و حالا زنگ خطر واردات بنزین با توقف صادرات شنیده می‌شود. به‌گفته معاون وزیر نفت برای پوشش نیاز به بنزین، ناشی از اضافه شدن سالانه یک میلیون دستگاه خودرو، به سرمایه‌گذاری 3میلیارد دلاری برای ایجاد پالایشگاه‌های جدید نیاز داریم. سالاری شفاف می‌گوید: قطعا با شتابی که در عرضه خودروها صورت می‌گیرد، تامین بنزین امکان‌پذیر نخواهد بود.  اکنون مهم‌ترین سؤال اینجاست که وزارت نفت برای کنترل مصرف بنزین چه برنامه‌ای دارد و اگر قرار باشد سهمیه‌بندی تغییر نکند و قیمت هم افزایش نیابد، گزینه بعدی کدام خواهد بود؟

مکث
بنزین پاک در باک تهرانی‌ها
مدیرعامل پالایشگاه تهران گفت: هم‌اکنون روزانه حدود 7میلیون لیتر بنزین پاک با گوگرد کمتر از PPM10، معادل 7درصد بنزین مصرفی کشور در این پالایشگاه تولید می‌شود که طبق برنامه و با راه‌اندازی واحدهای در دست احداث کیفیت آن به استاندارد یورو 5افزایش خواهد یافت. حامد آرمان‌فر افزود: در این پالایشگاه روزانه 14میلیون لیتر گازوئیل یورو4 و یورو5 تولید می‌شود که دارای کمترین میزان آلایندگی است. رئیس بهره‌برداری شرکت پالایش نفت تهران هم اعلام کرد: در این پالایشگاه دستگاه‌هایی برای سنجش آلودگی هوا قرار داده شده‌اند که به‌صورت برخط به سازمان محیط‌زیست گزارش می‌دهند که چه میزان از گازهای مضر و منواکسید کربن وارد هوا می‌شود.

مکث
اثر کیفیت بنزین بر آلودگی هوا

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در پاسخ به پرسشی درباره کیفیت بنزین تولیدی در کشور و تأثیر آن بر آلودگی هوا گفت: زمانی که در تهران ۱۶۰میلیون مترمکعب گاز مصرف می‌شود، این موضوع آلایندگی را به‌دنبال دارد. همچنین حجم مصرف بنزین نیز در ایران زیاد است که همین موضوع نیز موجب ایجاد آلایندگی می‌شود، علاوه بر این خودروهای فرسوده، لاستیک فرسوده و لنت‌ترمز مواردی هستند که روی آلودگی هوا اثر می‌گذارند که باید همه این موارد به‌صورت یکجا دیده شوند. سالاری با تأکید بر اینکه دلیل آلودگی هوا، کیفیت بنزین نیست و بنزین توزیعی در کشور کیفیت مطلوبی دارد، گفت: بنزین یورو و معمولی توزیعی در جایگاه‌های عرضه سوخت، دارای استانداردهای محیط‌زیست و سازمان ملی استاندارد است. عدد اکتان بنزین معمولی در کشور هم‌اکنون ۸۷ است و بنزین یورو نیز اکتان ۹۲ دارد، هیچ بنزینی در کشور با عدد اکتان کمتر از ۸۷ توزیع نمی‌شود. معاون وزیر نفت تولید بنزین در مجتمع‌های پتروشیمی را تکذیب کرد و گفت: آلودگی هوا به‌علت تراکم کلانشهرها، مصرف بالای بنزین و گاز است و به هیچ وجه برای تأمین بنزین موردنیاز کشور، کیفیت آن کاهش نیافته است. این مقام وزارت نفت همچنین خبر از تولید بنزین یورو5 در برخی پالایشگاه‌ها داده درحالی‌که این روزها انتقاد از کمبود بنزین سوپر و افت کیفیت این فرآورده نفتی مطرح است. اما سالاری می‌گوید: اکنون دربرخی پالایشگاه‌ها بنزین یورو ۵ تولید می‌شود، البته بنزین یورو ۴ و ۵ تفاوتی باهم ندارند تنها تفاوت در رقم آروماتیک است. او درباره توزیع بنزین سوپر هم اعلام کرد: تولید بنزین سوپر بعد از برطرف شدن مشکل پالایشگاه شازند اراک آغاز و فعلا در تهران عرضه آن آغاز شده است. تدریجا عرضه بنزین سوپر در مابقی شهرها آغاز خواهد شد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید