• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
شنبه 3 دی 1401
کد مطلب : 180911
+
-

سبحانی‌نیا در گفت‌وگو با همشهری تأکید کرد

کرسی‌های آزاداندیشی ضامن تحقق مطالبات مردم

حسین سبحانی‌نیا، نماینده ادوار مجلس در گفت‌وگو با همشهری معتقد است ترمیم سرمایه اجتماعی و تفاهم میان دولت و ملت از طریق برگزاری جدی کرسی‌های آزاداندیشی در سطوح مختلف حاکمیتی و دانشگاهی قابل تحقق است. پاسخ‌های او به نقش این کرسی‌ها در کاهش اعتراضات را می‌خوانید.

اهمیت تداوم گفت‌وگوهای سیاسی به‌ویژه مباحث آزاداندیشی در دانشگاه چیست؟
بعد از مسائلی که پیش آمد، اظهارنظرهای مختلف در بخش‌های مدیریتی کشور از رئیس‌جمهور تا وزیر کشور، احزاب و گروه‌های سیاسی صورت گرفت تا فضا برای مباحث آزاد آماده شود. یک‌سری بحث‌ها باید در فضاهای علمی و دانشگاه به‌عنوان کرسی آزاداندیشی عملی و نه صوری و اسمی صورت گیرد و یک‌سری جمعیت‌های سیاسی کشور نسبت به روند سیاسی نقد، نظر و اعتراض دارند که فضای طرح نظرات به‌صورت مسالمت‌آمیز نیز فراهم شود. اخیرا هم وزیر کشور اعلام کرد که دارد فضا آماده می‌شود تا دستورالعمل مدیریت برگزاری تجمعات برای جمعیت‌ها و گروه‌های سیاسی آماده شود. اخیرا نشست‌هایی نیز با خانه احزاب برگزار شده تا نظرات آنها در این ارتباط گرفته شود. آنچه در کشور ما پیش آمد، برداشت‌های نادرستی بود که از این اعتراضات شکل گرفت و در کمتر نقطه‌ای از دنیا شاهد هستیم که اعتراضات یا حتی درگیری‌های جزئی درنهایت به تخریب بینجامد. این اتفاقات به‌علت نبود فضای طرح مطالبات مسالمت‌آمیز است که اگر چنین باشد، این زمینه‌ها به‌وجود نخواهد آمد. امیدواریم مسئولان به قول‌شان در ارتباط با تداوم این گفت‌وگوها و تخصیص نقاطی برای برگزاری اعتراضات عمل کنند تا جمعیت و گروه‌های معترض بتوانند حرف‌شان را در آنجا مطرح کنند و جلوی افراد فرصت‌طلب، ضدنظام و تجزیه‌طلب گرفته شود.
 تداوم برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه چطور قابل محافظت است تا از برگزاری آنها جلوگیری نشود؟
من فکر می‌کنم همانند رویه‌ای که وزارت کشور با حضور گروه‌ها، احزاب و طرف‌های درگیر مسئله در پیش گرفته، چنین کاری باید در دانشگاه‌ها نیز صورت گیرد و سازوکار محکم‌تری از آنچه تا امروز بوده و مقطعی صورت می‌گرفته، برایش فراهم شود. سازوکار و روش برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی باید با مشارکت همه اطراف درگیر موضوع اعم از مدیریت‌های دانشگاه‌ها، استادان دانشگاه‌ها و دانشجویان و جریانات دانشجویی تهیه شود. باید نشست‌هایی برای تهیه این سازوکارها و چارچوب اهداف کرسی‌های آزاداندیشی برگزار شود تا برگزاری این کرسی‌ها ادامه پیدا کند و از درگیری‌های منتهی به تعطیلی روش کار جلوگیری شود.
 هم‌اکنون آقای علی شمخانی و احمد وحیدی گفت‌وگوهایی را برگزار کرده‌اند. مردم و گروه‌های سیاسی چطور باید احساس کنند که برگزاری گفت‌وگوهای سیاسی اثرگذار است؟
می‌توان امیدوار بود سازوکاری تهیه شود تا مبنا و پایه کار بیان اعتراضات سالم و منطقی افراد، گروه‌ها و جمعیت‌های سیاسی باشد و از آسیب زدن به اموال و حرکت‌های تخریبی جلوگیری شود. ممکن است در شروع چنین کاری که کمتر سابقه داشته است نقص‌هایی وجود داشته باشد، ولی تا شروع نشود، نمی‌توان نقص‌ها را برطرف کرد. می‌شود نسبت به آینده بهتر بیان اعتراضات و ثمرات آن امیدوار بود.
 رئیس‌جمهور اخیرا از تغییر در روش‌های اجرای قانون حمایت کرده بود و رئیس مجلس هم گفته بود امیدوارم هرچه زودتر امنیت در کشور به‌صورت کامل تثبیت شود تا تغییرات مشروع و لازم شروع شود. برگزاری گفت‌وگوها می‌تواند نتیجه‌بخش باشد؟
حتما می‌تواند مفید باشد. خود مسئولان به این مسئله رسیده‌اند که باید روش‌های جدیدی با توجه به شرایط دنیا و اقتضائات کشور اتخاذ کنند. ما باید در کارهای فرهنگی‌مان بازنگری و دستگاه‌های فرهنگی را اصلاح کنیم تا به خواسته‌هایمان برسیم. باید روش‌ها اصلاح شوند تا راهکارهای اطمینان‌بخش برای مردم و گروه‌های سیاسی در جهت تغییرات فراهم شود. امروز این نگاه در مسئولان وجود دارد و این آمادگی در مجلس، دولت و بخش‌های مختلف امنیتی و سیاسی وجود دارد که باید بازنگری‌هایی صورت گیرد و فضاهایی برای برون‌رفت از این شرایط به‌وجود بیاوریم.
 سمت‌وسوی این تغییرات چه تناسبی با خواسته‌های مردم خواهد داشت؟
ملاک اصلی مردم هستند. ما بحث می‌کنیم تا خواسته‌های عمومی مردم محقق شود. باید مطالبات عمومی مردم در این حرکت‌ها مدنظر قرار گیرد. ممکن است عده‌ای به‌دنبال اجرای سخت‌گیرانه مسائل اعتقادی و عده‌ای معتقد به گشایش در مسائلی همچون حجاب باشند، ولی آنچه بناست صورت گیرد می‌تواند دربرگیرنده مجموعه خواسته‌ها و مطالبات مردم باشد که از بین مردم برمی‌خیزد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید