• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
شنبه 3 دی 1401
کد مطلب : 180901
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/j2YVB
+
-

شروع به‌کار کارخانه‌های اتوبوس‌سازی‌

صنعت
شروع به‌کار کارخانه‌های اتوبوس‌سازی‌

 اخیرا اعلام شد که دولت در بودجه سال1402 مبلغی قابل توجه و حدود 10 هزار میلیارد تومان برای کمک به حمل‌ونقل عمومی اختصاص داده است. رویکرد شورای شهر تهران هم خرید از سازندگان داخلی است. سیدمحمد آقامیری، نایب‌رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل درباره سیاست‌های شهرداری در زمینه بهره‌ گرفتن از کارخانه‌های داخلی به سوالات ما پاسخ داد.

آیا می‌توانیم امیدوار باشیم در سال آینده شهرداری‌ها بتوانند با سفارش انبوه، باعث راه‌اندازی مجدد صنعت اتوبوس‌درون‌شهری شوند؟
ما از بعضی کارخانه‌ها بازدید کردیم اما به‌دلیل اینکه برای مدتی به خصوص در دوران کرونا تولید نداشتند دچار مشکل بودند. حالا هم اگر بخواهند نیرو‌های مورد نیاز را دوباره جمع کنند و خط را به‌کار بیندازند مدتی باید صرف ‌شود. ما هم به‌عنوان شهرداری نتوانستیم قراردادی برای پیش‌خرید با این کارخانه‌ها ببندیم ولی دولت تعدادی اتوبوس خریداری کرده و یکی، 2کارخانه تعهد تولید داده‌اند. وزارت کشور این اتوبوس‌ها را می‌خرد و بین شهرداری‌ها توزیع می‌کند. در آخر هم حدود 20درصد قیمت را شهرداری‌ها می‌دهند و بقیه را دولت پرداخت می‌کند.
البته باز هم مصرف‌کننده اصلی شهرداری است؟
وقتی خط تولید به راه بیفتد ما هم به‌عنوان شهرداری می‌توانیم در تعداد کمتر سفارش اتوبوس بدهیم زیرا آن موقع صنعت در حال کار است و مشکلی در زمینه تعداد اتوبوس‌ها ندارد. قبلا می‌گفتند که هزار دستگاه سفارش بدهید تا از یک‌سال بعد به‌صورت 100دستگاه 100دستگاه تحویل بدهیم. ما هم مایل بودیم اما توان مالی اولیه را نداریم.
سفارش‌های دولتی کنونی آیا 2کابینه هستند؟
به‌نظر می‌آید تک‌کابین سفارش داده‌اند. در بازدید هم تولید تک‌کابین را دیدیم نه 2کابینه ولی تصور می‌کنم کارخانه‌های ما و متخصصان داخلی ما توان ساخت 2کابینه را هم داشته باشند. قسمتی هم مربوط به بخش خصوصی است که از خارج وارد می‌کند. به‌دلیل نیازی که حمل‌ونقل عمومی کشور دارد باید این مسیر را هم هموار کنیم. دولت یا حتی خود شهرداری هم می‌توانند وارد کنند.
شورا موافق واردات اتوبوس دست‌دوم است؟
خیر تا جایی که بنده اطلاع دارم شورا اینطور تصمیم گرفته است که اگر قرار شد اتوبوس وارد کنیم از اتوبوس‌های نو استفاده کنیم. البته اگر زمینه لازم فراهم شد و استاندارد‌های لازم کمی و کیفی هم تامین شده بود؛ بخش خصوصی، می‌تواند اتوبوس اورهال شده بخرد و با شهرداری قرارداد پیمایش ببندد ولی خود شهرداری اقدام به واردات اتوبوس دست‌دوم نخواهد کرد. به جای آن شهرداری باید مشتری اتوبوس داخلی باشد که هم به اشتغال کمک کند و هم بعدا بتوانیم لوازم و خدمات مناسب را دریافت کنیم.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید