• چهار شنبه 2 خرداد 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ذی القعده 1445
  • 2024 May 22
شنبه 3 دی 1401
کد مطلب : 180893
+
-

خدمت‌رسانی با 20دستگاه اتوبوس در 53 مسیر

دسترسی به امکانات و خدمات شهری اعم از رفاهی، ورزشی، فرهنگی و... بخشی از حقوق شهروندی محسوب می‌شود که در شهرهای توسعه‌یافته‌ای چون تهران، حقوق شهروندان معلول نادیده گرفته شده است و به همین دلیل این گروه از جامعه پایتخت را شهری غیرقابل‌دسترس‌پذیر می‌دانند و دوستش ندارند. هرچند مدیریت شهری در ادوار گذشته با مناسب‌سازی معابر و ایجاد سامانه حمل‌ونقل عمومی و... گام‌هایی برای احقاق حقوق آنها برداشته است، اما تا رسیدن به وضعیت و شرایط مطلوب فاصله زیادی دارد. آنچه امروز بیش از هر چیز دیگری نیاز و مطالبه معلولان محسوب می‌شود، دسترسی به ناوگان حمل‌ونقل عمومی است؛ ناوگانی که بی‌توجهی به آن سبب فرسودگی شده و نیاز به توسعه و نوسازی دارد.
به گزارش همشهری، سال91 سامانه ویژه جانبازان و معلولان با 74دستگاه اتوبوس و 62دستگاه ون مناسب‌سازی شده، در تهران بهره‌برداری و فعالیتش را با ارائه خدمات به 3هزار و 750مشترک، آغاز کرد و خدمات این سامانه با شماره 6305 در دسترس معلولان قرار گرفت. با گذشت یک دهه ناوگان این سامانه حمل‌ونقلی به فرسودگی رسیده‌اند و اتوبوس‌ها به 20دستگاه کاهش‌یافته‌اند. آنطور که حامد صادق مقدسی، مدیر سامانه جانبازان و معلولان شرکت واحد اتوبوسرانی تهران گفته: «طی سال‌های اخیر نوسازی در این سامانه انجام نشده و همین امر سبب برهم‌خوردن تعادل میان تقاضا و ظرفیت شده است. به‌هرحال، مشترکان سامانه افرادی با ناتوانی‌هایی جسمی و حرکتی متفاوتی هستند و هر یک نیاز دارند برای تردد در شهر از مدهای مختلف ناوگان این سامانه (اتوبوس، مینی‌بوس و ون) استفاده کنند؛ بنابراین نوسازی و توسعه و تقویت هر دو مد لازم و ضروری است.» به‌گفته این مقام مسئول، تردد معلولان اکثرا به مراکز درمانی یا علمی و آموزشی است و بنابراین می‌بایست درخصوص ارائه خدمات در حوزه تفریح و... هم برنامه‌ریزی شود.

20دستگاه ون جدید
آنطور که مقدسی عنوان کرده: «اکنون در این سامانه 62دستگاه ون قدیمی، 20دستگاه ون جدید، 20دستگاه اتوبوس و 8دستگاه مینی‌بوس وجود دارد. اتوبوس‌ها به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که افراد به‌راحتی می‌توانند با ویلچر وارد و خارج شوند. ناوگان اتوبوسرانی در 33مسیر به‌عنوان سرویس مدارس استثنایی به دانش‌آموزان خدمات ارائه می‌دهند و در 20مسیر پرتردد شهری هم اقدام به جابه‌جایی مسافران معلول و جانباز می‌کنند.» طبق تفاهم انجام شده با سازمان بهزیستی، افرادی که عضو این سازمان هستند می‌توانند مشترک سامانه جانبازان و معلولان شوند و از خدمات حمل‌ونقلی پایانه استفاده کنند. مدیریت شهری برای توسعه و تقویت این سامانه برنامه دارد و مقدسی با تأیید این مطلب گفت: «تا پایان سال 20دستگاه ون در اختیار پایانه قرار می‌گیرد و سال آینده هم شهرداری تهران برای نوسازی و تقویت ناوگان این سامانه برنامه‌ریزی کرده است که امیدواریم در مجموعه با تدابیر اندیشیده‌شده بتوانیم خدمات شایسته‌ای به 4هزار و 200مشترک ارائه دهیم.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید