بازار رقابت جهانی برای تولید اتوبوسهای درون شهری، کاملا تحتتأثیر صنعت نوظهور «اتوبوس برقی» است. حدود 5سال قبل، ورود ناگهانی شرکت تسلا به این عرصه تولیدکنندگان اروپایی را که اندکاندک در حال توسعه فناوری خود بودند دچار شوک کرد. تسلا که کامیونهای برقی را ساخته و قدرت باتریهای جدید در تولید انرژی را نشان داده بود به ساخت اتوبوسهای برقی هم روی آورد. این خبر مورد استقبال جریانهای اجتماعی و سیاسی طرفدار نجات محیطزیست قرار گرفت که میخواستند مصرف سوختهای فسیلی و تولید دود را کاهش دهند. اکنون و در پایان سال 2022 جهتگیری کشورهای توسعه یافته نه به سمت استاندارد گوگرد در گازوییل و سرب در بنزین، بلکه به سمت سوخت هیدروژنی است که فقط بخار آب را از اگزوز بیرون میفرستد و برق مورد نیاز برای چرخاندن محور خودرو را فراهم میکند. بهدلیل اینکه هیدروژن مورد نیاز در جای دیگر با تجزیه آب بهدست آمده است، این اتوبوسها از دیدگاه نظری «آلایندگی صفر» دارند. شرکت کانادایی New Flyer هم که از 90سال قبل اتوبوس درون شهری میسازد، حدود 20سال قبل اتوبوسهای هیبریدی خود را با موفقیت روانه بازار کرد و سرمایه شرکت به همین دلیل افزایش پیدا کرد. نیوفلایر در سال 2013 با همکاری صنایع میتسوبیشی ژاپن اتوبوسهای کاملا برقی را راهاندازی کرد و تعداد اتوبوسهای تولید را برای تسلط به بازار آمریکای شمالی افزایش داد.در سال 2020 ایلان ماسک، رئیس و مالک جنجالی تسلا با اعلام خبر ساخت اتوبوسهای برقی ضربهای به روند آرام بازار روبهرشد اتوبوس برقی وارد کرد. این خبر کمی مبهم، به جای سقوط صنایع قدیمی، باعث سرعت گرفتن تحقیقات فناورانه شد. به هر ترتیب، شهرهای زیادی تصمیم گرفتهاند تا یک دهه دیگر میزان تولید آلایندههای زیستی را بهشدت کاهش دهند یا حتی به صفر برسانند به همین دلیل استفاده از اتوبوسهای تمام برقی بسیار بااهمیت نشان میدهد.
اتوبوس «باتری»دار
در همینه زمینه :