• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
چهار شنبه 30 آذر 1401
کد مطلب : 180706
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/oYZXN
+
-

انار‌های بزرگ شهر، در شب یلدا

۷۲ المان یلدایی، در نقاط مختلف تهران نصب شد

یلدا
انار‌های بزرگ شهر، در شب یلدا

شب چله است و نشانه‌های این مناسبت در همه جا دیده می‌شود. بازار خرید میوه و شیرینی و تنقلات رونق گرفته است. مغازه‌داران و اتحادیه‌های اصناف در این روز‌ها، تخفیف‌هایی برای مشتریان خود دارند و شهرداری تهران در بخش‌های مختلف برنامه‌های فرهنگی برای گرامیداشت این سنت ایرانی در نظر گرفته است.
به گزارش همشهری، بازارهای خوراکی‌ها بر خلاف آنچه رسانه‌های ضدانقلاب اعلام کرده‌اند، داغ است و مردم مشغول تهیه تنقلات مخصوص شب یلدا هستند. اگرچه قیمت برخی از اقلام مثل آجیل بسیار بالاست و شاید خیلی‌ها نتوانند این جور خوراکی‌ها را تهیه کنند اما به‌هرحال شب یلدا مثل هرسال، شب خاطره‌انگیز ایرانی‌ها خواهد بود. شهروندان تهرانی هم اگر سری به بازارهای میوه‌وتره‌بار شهرداری بزنند، قطعا می‌توانند اجناس را با قیمتی ارزانتر از بازار و حتی با تخفیف خریداری کنند. ناگفته نماند که میادین میوه‌وتره‌بار امشب دست‌کم یک‌ساعت دیرتر تعطیل می‌کنند تا مردم بتوانند مایحتاج شب یلدای خود را از این مراکز خریداری کنند. گذرهای پاییزی و همگانی برپا شده مثل گذرپاییزی بوستان قائم در منطقه 18 یا گذر غذای منطقه 9 هم حال و هوای شب یلدایی پیدا کرده‌اند. آنچنان که جدا از عرضه محصولات و تنقلات خانگی، برنامه‌هایی مثل موسیقی محلی، نقاله‌خوانی و نورپردازی هم به اجرا می‌گذارند. البته که در این شب سردسال، ایتام، خانواده‌های کم‌بضاعت و بی‌سرپناه‌ها را نباید از یاد برد.

المان‌های هوشمند یلدا
مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران نیز از آماده‌سازی‌ پایتخت برای استقبال از شب یلدا خبر داده است. رضا صیادی گفت: «به مناسبت شب یلدا، ۷۲ المان شامل ۵ انار بزرگ به ارتفاع ۷ متر، ۶۰ انار 5/1متری و ۷هندوانه ۴متری در میادین از جمله؛ هفت تیر، آزادی، راه‌آهن، تجریش، ونک، ولی عصر(عج) و چیتگر، میدان شهرری، فردوسی، امام خمینی(ره)، فاطمی، میدان صنعت، انقلاب و فلسطین، بلوار کشاورز و همچنین ده‌ها میدان و معبر اصلی دیگر نصب شده است. اکران‌های فرهنگی شب یلدا برگرفته از سنت‌ها و آیین‌های این رویداد طراحی شده، ضمن آن که امکان گرفتن فال با استفاده از «کیو آرکد» نیز برای شهروندان مهیا شده است.»
معاون امور فرهنگی و اجتماعی شرکت بهره‌برداری مترو نیز از برگزاری آیین شب یلدا به‌منظور پاسداشت مراسم و سنت‌های کهن ایرانی-اسلامی با هدف ترویج فرهنگ حسنه صله ارحام در میان مسافران مترو خبر داد.
سید محمد نقیب گفت: «متروی تهران در آستانه شب یلدا با طراحی و نصب نمادهای این شب در گیت‌های مسافری، تابلوهای فرهنگی‌ و استقرار نمادین چرخ‌های طحافی در ایستگاه‌ها، اقدام به فضاسازی سیمای بصری شهر زیرزمینی کرده است. مترو با برگزاری آیین حافظ خوانی در جمع مسافران شهر زیرزمینی و اهدای نمادین انار به شهروندان و ثبت خاطره شب یلدای آنها در مترو، میزبان مسافران خواهد بود.»
 
خیابان غذا، میزبان چله‌نشینان
شهردار منطقه9 از برگزاری نمایشگاه شب‌های یلدایی در گذر گردشگری اجتماعی (خیابان غذا) با حضور161 بانوی فعال کارآفرین و سرپرست خانوار در غرب پایتخت خبر داد. سیدمحمدرحیم مرتضوی گفت: «در مجموع 20غرفه از غرفه‌های گذر گردشگری اجتماعی غرب پایتخت به زنان سرپرست خانوار اختصاص یافته است.» نمایشگاه شب‌های یلدایی از 22آذر تا 2دی ماه از ساعت 12تا 24در انتهای بلوار استاد معین واقع در خیابان بدرالزمان قریب (خیابان اجتماعی) پذیرای شهروندان است.
محمدهادی علی احمدی، شهردار منطقه ۱۳ نیز از برگزاری ویژه برنامه‌های یلدای ۱۴۰۱ با رنگ و بوی فاطمی در این منطقه خبر داد و افزود: «آیین گرامیداشت یلدا و پاتوق‌های یلدای فاطمی در محلات 13 گانه برگزار می‌شود.»
معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه ۱۰ هم، به مناسبت شب یلدا از برگزاری جشنواره «آش و انار» با مشارکت شهروندان ساکن در محلات 10 گانه این منطقه خبر داد.
به‌گفته اسماعیل عربلو، این جشنواره با مشارکت شهروندان و کسبه در محوطه بوستان رضوان واقع در خیابان کمیل، تقاطع خیابان قصرالدشت برگزار ‌‌شد. برنامه یلدای برگ و بوم نیز در منطقه 14با پخت آش‌های محلی و نمایش عروسکی و بازی‌های بومی و محلی در بوستان 14هزار متری برگزار شد. امیر یزدی، شهردار منطقه ۱۲ هم در تشریح ویژه‌ برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی یلدای فاطمی در این منطقه، از برنامه‌ریزی برای کمک به برخی خانواده‌های نیازمند خبر داد و گفت: «چیدمان سفره یلدای فاطمی با ذکر احادیث حضرت زهرا(س)، چهارپایه‌خوانی، توزیع بسته‌های آجیل مشکل‌گشا، پذیرایی به‌صورت چرخ‌های لبو و شلغم و چای زغالی و... غبارروبی و عطرافشانی مزار شهدای گمنام در بقاع متبرکه امامزادگان، قرائت دسته‌جمعی دعای فرج توسط کودکان، بخشی از این مراسم است.»

برف و انار
با فرا رسیدن روزهای پایانی پاییز، «پویش برف و انار» به‌منظور استفاده از ظرفیت فضای مجازی ویژه تمامی نوجوانان کشور در حال برگزاری است. تمام نوجوانان از سراسر ایران می‌توانند تا 2دی‌ماه با به تصویر کشیدن صحنه‌های همبستگی اجتماعی و حس نوع دوستی مردم نسبت به یکدیگر و دورهمی‌های خانوادگی، در قالب فیلم و عکس و ارسال آثار خود به کانال‌ برف و انار، در سامانه‌های «شاد، بله، ایتا، روبیکا و روبینو» به نشانی
barfoanar@ در این پویش شرکت کنند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید