• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
چهار شنبه 30 آذر 1401
کد مطلب : 180704
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/mwqNA
+
-

موتورهای برقی، آماده نبرد با آلودگی هوا

شهرداری تهران برای کاهش سهم آلایندگی موتورسیکلت‌ها و تبدیل آنها به موتورسیکلت‌های برقی را از طریق روش‌های نوین و ارائه تسهیلات کم‌بهره دنبال می‌کند

گزارش
موتورهای برقی، آماده نبرد با آلودگی هوا

مهدی اسماعیل‌پور-روزنامه‌نگار

کم‌کم تعداد موتورسیکلت‌های برقی در شهر تهران زیاد می‌شود؛ آن هم با روش‌های نوینی که شهرداری در پیش گرفته است. از قرار معلوم در گام نخست 550دستگاه موتورسیکلت کاربراتوری و انژکتوری که برقی شده‌اند، در قالب برنامه‌های شنبه‌های امید و افتخار رونمایی می‌شوند و به شرکت پست واگذار خواهند شد. علاوه بر این، تسهیلاتی برای خرید 300هزار دستگاه موتورسیکلت برقی هم ارائه می‌شود.
به گزارش همشهری، با اینکه شهرداری تهران یکی از 23دستگاه دارای مسئولیت برای کنترل و کاهش آلودگی هوا محسوب می‌شود، اما اقداماتی جدی را برای این منظور آغاز کرده است. تلاش برای تبدیل دست‌کم 300هزار موتورسیکلت کاربراتوری پایتخت به موتورسیکلت‌های برقی یکی از این اقدامات به شمار می‌آید تا سهم این وسیله دوچرخ دودزا در سیاه شدن آسمان تهران کمتر شود. در این میان، آنطور که علیرضا زاکانی، شهردار تهران گفته برای طرح تبدیل موتورسیکلت‌ها، بین 30تا 100میلیون تومان تسهیلات پرداخت می‌شود. پرویز سروری، نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز از تحویل این 300هزار دستگاه موتورسیکلت برقی از خرداد 1402 خبر داد و گفت: طبق تعاملات صورت گرفته قرار است حدود 300هزار موتورسیکلت برقی به‌صورت تسهیلاتی به مردم فروخته شود و شهرداری در این زمینه با بانک عامل به نتیجه رسیده تا 80درصد هزینه خرید به‌صورت وام ۴درصدی در اختیار متقاضیان قرار بگیرد. موضوع بعدی اینکه هدف و برنامه مدیریت شهری تامین موتورسیکلت‌های برقی مورد اشاره از طریق ظرفیت تولید داخلی است. در مجموع با توجه به دریافت تأییدیه‌های سازمان استاندارد، پیش‌بینی می‌شود که از خرداد سال آینده ارائه تسهیلات و تحویل موتورها انجام شود و اولویت هم با آنهایی است که با این وسیله نقلیه کار و فعالیت می‌کنند.

جولان موتورسیکلت‌های فرسوده و آلاینده در تهران
با یک حساب و کتاب سرانگشتی مشخص می‌شود که سرمایه‌گذاری در بحث موتورسیکلت‌ها و همچنین خودروهای برقی، نه‌تنها هزینه‌کردن نیست که با درنظر گرفتن پیامد‌های حاصل از آن، یعنی بحث کاهش آلودگی هوا و کاهش مصرف سوخت که چنین طرح‌هایی برای کشور و شهر تهران سودآوری و بازدهی مادی و معنوی را به‌دنبال دارد. به‌طور‌متوسط هر موتورسیکلت کاربراتوری ۴لیتر بنزین به ازای هر ۱۰۰کیلومتر پیمایش مصرف می‌کند، حال اگر از مجموع ۳میلیون موتورسیکلت شهر تهران، فقط ۱.۵میلیون دستگاه از آنها را فعال و در حال تردد فرض کنیم
- که قطعا موتورهای در حال تردد بسیار بیشتر از این میزان است- همچنین میانگین پیمایش هر موتورسیکلت را نیز ۵۰کیلومتر در روز درنظر بگیریم، فقط میزان روزانه مصرف بنزین موتورسیکلت‌های کاربراتوری فعال در تهران بالغ بر 3لیتر در روز می‌شود. به‌عبارت دیگر درصورت جایگزینی فقط نیمی از موتورسیکلت‌‌های بنزینی موجود در تهران با موتورسیکلت‌های برقی، فقط از جهت صرفه‌جویی صورت گرفته در مصرف بنزین، روزانه حدود ۵۰میلیارد تومان صرفه‌جویی مالی صورت می‌گیرد؛ چراکه میانگین قیمت تمام‌شده بنزین طی 7ماه اخیر، 16هزار و 500تومان تخمین زده شده است. حالا اگر متوسط قیمت موتورسیکلت برقی را ۶۰میلیون تومان هم درنظر بگیریم، با درآمد ۵۰میلیارد تومانی از محل صرفه‌جویی روزانه مصرف بنزین، می‌توان هر روز بالغ بر 800دستگاه موتورسیکلت برقی رایگان در شهر تهران توزیع کرد.

خسارت‌های چندمیلیارد دلاری آلودگی هوا به شهر تهران
براساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، آلودگی هوا برای هر خانواده 4نفره تهرانی، نزدیک به 35میلیون تومان، خسارت سالانه به جای می‌گذارد.
سالانه حدود 3هزار و 751نفر در شهر تهران بر اثر آلودگی هوا فوت می‌کنند.
طبق گزارش‌های بانک جهانی خسارت‌های مالی آلودگی هوا بر شهر تهران حدود 2میلیارد و 600میلیون دلار برآورد شده است.
100میلیارد تومان خسارت وارد شده به تهران به ازای هر روز تعطیلی شهر به‌دلیل آلودگی هواست.
حدود 18هزار میلیارد تومان عایدی اقتصادی ناشی از کاهش آلودگی هواست و طول دوره بازگشت سرمایه کمتر از یک‌سال خواهد بود.







 

این خبر را به اشتراک بگذارید