• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 30 آذر 1401
کد مطلب : 180662
+
-

عذرخواهی بی‌غرامت هلند از سیاهپوستان

با وجود عذرخواهی نخست‌وزیر اما هلند اعلام کرده است غرامتی پرداخت نمی‌کند

جهان‌نما
عذرخواهی بی‌غرامت هلند از سیاهپوستان

«مارک روته»، نخست‌وزیر هلند به تازگی و به‌صورت رسمی به‌خاطر نقشی که کشورش در برده‌داری داشته است، عذرخواهی کرد. این عذرخواهی اما با حواشی زیادی همراه شده است. هلند طی قرون 17تا 19میلادی نقش کلیدی در تجارت برده در میان کشورهای 2 سوی اقیانوس اطلس داشت و آنگونه که آکسیوس گزارش داده است، تاجران برده در هلند، حدود 600هزار مرد، زن و کودک آفریقایی را به مستعمرات سابق خود فرستادند. کشورهای امروزی سورینام، جزیره کارائیب کوراسائو، آفریقای جنوبی و اندونزی مهم‌ترین مستعمرات تاریخی هلند به شمار می‌روند که عمده تجارت برده هلند با این کشورها انجام شده است. عذرخواهی روته از وضعیت تاریخی برده داری به توصیه هیأت مشورتی صورت گرفته که سال گذشته از سوی دولت آمستردام تعیین شد و پس از یک‌سال به این نتیجه رسید که تجارت برده، جنایت علیه بشریت بوده و لازم است تا دولت وقوع این جنایت تاریخی را به رسمیت بشناسد. روته طی چند سال گذشته در برابر اعلام عذرخواهی مقاومت می‌کرد و قبلاً گفته بود که دوره برده‌داری، مربوط به سال‌های بسیار دور است. او همچنین پیش تر گفته بود که عذرخواهی در کشوری که جناح راست افراطی در آن بسیار قوی است، تنش‌ها را شعله‌ور می‌کند.
با وجود عذرخواهی رسمی دولت هلند، اما وضعیت پرداخت غرامت از سوی آمستردام مشخص نشده و دولت هلند نیز هیچ‌گونه تعهدی را برای پرداخت غرامت برعهده نگرفته است. میچل اسجاس، از مسئولان بایگانی تاریخ آسوشیتدپرس می‌گوید:«عذرخواهی شد، اما به جبران خسارت هیچ اشاره‌ای نشد. این عذرخواهی سخنان زیبایی است، اما گام‌های ملموس بعدی مشخص نیست.» روته اعلام کرده که دولت هلند به بازماندگان قربانیان برده‌داری غرامت نخواهد داد، هر چند یک صندوق آموزشی 200میلیون یورویی (212میلیون ‌دلاری) را برای برنامه‌های مربوط به میراث برده‌داری در هلند و مستعمرات سابق آن ایجاد خواهد کرد.
برخی فعالان حقوق سیاهپوستان پیش از این خواسته بودند تا عذرخواهی رسمی دولت هلند به صد سالگی لغو برده‌داری در سال آینده میلادی موکول شود و برخی دیگر درخواست کرده بودند تا این عذرخواهی رسمی از سوی «ویلم الکساندر» پادشاه هلند اعلام شود. همچنین گروه‌های فعال حقوق سیاهپوستان مشورت نکردن نخست‌وزیر هلند با آنها برای اعلام رسمی عذرخواهی را نشانه‌ای از ادامه رویکرد استعماری در میان مقامات هلندی عنوان کرده‌اند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :