![جهانی در استان ماست](/img/newspaper_pages/1401/09-azar/30/jamee/11-03.jpg)
جهانی در استان ماست
سیستانوبلوچستان در کنار توسعه سواحل مکران قصد دارد فانوس گردشگری را روشن کند تا یک ایران از دیدن زیباییهایش محروم نباشد
![جهانی در استان ماست](/img/newspaper_pages/1401/09-azar/30/jamee/11-03.jpg)
سیستانوبلوچستان گرچه هنوز هم محرومترین استان ایران است، اما طی چند سال گذشته پویش معرفی این بهشت گمشده توانسته آن را به پنجمین مقصد گردشگری کشور تبدیل کند؛ مقصدی که حالا به اندازه کافی در میان گردشگران ایرانی و خارجی شناخته شده و نیازمند تامین زیرساختها برای میزبانی از آنهاست. بهگزارش همشهری، سیستان و بلوچستان آنقدر جاذبههای گردشگری پنهان و بکر دارد که سازمان میراث فرهنگی، صنایعدستی و گردشگری سال۹۶ را برای معرفی این جاذبهها بهعنوان «مقصد گردشگری ناشناخته» معرفی کرد؛ این پویش ملی توانست نگاههای بسیاری را به این استان در همسایگی سواحل مکران جلب کند بهطوریکه سال گذشته بیش از یکمیلیون مسافر و گردشگر، سیستانوبلوچستان را بهعنوان مقصد انتخاب کردند.
ایفای یک نقش جدید: حالا که سواحل مکران بهعنوان یکی از ظرفیتهای اقتصاد دریامحور، توسعه تجاری ایران مورد توجه قرار گرفته، سیستانوبلوچستان بهدنبال ایفای نقش جدید خود در حوزه اقتصاد گردشگری هم هست. به همین منظور استاندار سیستانوبلوچستان اعلام کرده است آمادگی جذب سرمایهگذار برای ساخت هتل، مجتمعهای خدماتی رفاهی بین جادهای و ورزشهای ساحلی در سواحل مکران وجود دارد.حسین مدرس خیابانی با بیان اینکه سرمایهگذاران میتوانند در پروژههای روستایی و فرصتهای سرمایهگذاری استان با تسهیل شرایط از سوی دستگاههای اجرایی در کمترین زمان ممکن سرمایهگذاری کنند به همشهری میگوید: علاوه بر تامین زمین و زیرساختهای لازم، پرداخت تسهیلات کمبهره به سرمایهگذاران هم پیگیری خواهد شد. در مناطق شهری هم برای تامین زیرساختهای گردشگری اعتبار خوبی از محل تبصره18 و صندوق توسعه ملی درنظر گرفته شده است. مدرس خیابانی مهمترین مسئله در گردشگری را تامین زیرساختها، دسترسی راحت، سریع و ارزان میداند و میافزاید: به همین دلیل علاوه بر پروژههای زیرساختی در بخش گردشگری، توسعه بزرگراهها برای سفر زمینی، تکمیل خط ریلی چابهار به زاهدان و سپس زاهدان میلک و میلک به سمت
خراسان رضوی و نیز افزایش پروازهای داخلی و خارجی و راهاندازی خط دریایی در حال برنامهریزی و انجام است.
تغییر شعار: استاندار شعار امروز سیستانوبلوچستان پس از بهبود تصویر ذهنی و شکلگیری سفرها به استان را اینطور اعلام میکند: شعار پیشین سفر به سرزمین ناشناختهها بود که حالا به «جهانی در استان ماست، بیایید و ببینید» تغییر کرده است. مدرس خیابانی معتقد است تامین زیرساختهای گردشگری در سیستان و بلوچستان میتواند ضامن 2اتفاق مهم باشد؛ بهرهمند شدن مردم ایران از این ظرفیتها و تبدیل سیستان و بلوچستان به دروازه ورود گردشگری خارجی کشورهای حاشیه اقیانوس هند و شبه قاره. این شرایط علاوه بر تأثیر در بهبود اقتصاد استان در اقتصاد ملی هم تأثیرگذار خواهد بود. او با بیان اینکه ایران جدید را باید از دریا ساخت، تأکید میکند: سواحل مکران پس کرانهای به وسعت ایران دارد و بنابراین زمان آن رسیده است که فانوس گردشگری دریایی را در ایران روشن کنیم، زیرا گردشگری دریایی با تنوعبخشی به منابع درآمدی در بخش تجارت و ترانزیت و گردشگری همه کشور را بهرهمند خواهد کرد.
شناخت جهانی: سیستان و بلوچستان با احتساب مرزهای آبی، پهناورترین استان ایران محسوب میشود که با کشورهای حوزه دریای عمان و اقیانوس هند و از مرز خشکی با افغانستان و پاکستان هممرز است و بهعنوان پل فرهنگ ایران با شبه قاره میتواند دروازه ورود گردشگران از این مناطق با پهنه 3میلیارد نفری باشد. این، نکتهای است که معاون سرمایهگذاری ادارهکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی سیستان و بلوچستان برمیشمرد و به همشهری میگوید: باتوجه به این ظرفیت مهم، تقویت زیرساختهای گردشگری استان، علاوه بر اینکه میتواند بسیاری از مشکلات ناشی از فقر و توسعه نیافتگی و خشکسالی2 دههای را حل کند، بر اقتصاد ملی هم اثرگذار خواهد بود. مجتبی میرحسینی میافزاید: سیستان و بلوچستان با آثار جهانی شهر سوخته، منظرطبیعی کوه خواجه، فرش سیستان، سفال کلپورگان، بیابان لوت و صنایع لنجسازی، 2هزار اثر ملی و 3هزار اثر شناسایی شده برای ثبت از سوی جهانیان به رسمیت شناخته شده است. چند سال پیش در قالب یک پویش ملی با شعار «سیستان را ببینیم، بلوچستان را بشنویم» بر این نکته تأکید شد که سیستان و بلوچستان محروم نیست بلکه جامعه ایرانی بهدلیل دسترسی نامناسب، هزینهبر بودن سفر و تصویر غلط و... از زیباییهای استان محروم است. معاون سرمایهگذاری ادارهکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی سیستان و بلوچستان با ذکر این موضوع، تأکید میکند که اصلاح نگرش و تغییر تصویر ذهنی نسبت به استان، تقاضای سفر را افزایش داد و حالا در نیمه دوم سال ظرفیتهای اقامتی ما ضریب اشغال بیش از ۸۰درصدی را تجربه میکند. او با اشاره به افزایش تقاضای سفر معتقد است زمان آن رسیده تا زیرساختهای لازم برای میزبانی گستردهتر آماده شود و به همین منظور، اجرای پروژههای متنوع با مشارکت مردم و سرمایهگذاران در دستور کار قرار گرفته است. میرحسینی توضیح میدهد: باتوجه به اینکه ۵۰درصد جمعیت استان در روستاها و مناطق عشایری زندگی میکنند، مطالعات اشتغالزایی و اقتصادی 2هزار روستای بالای ۲۰خانوار براساس مزیتها و استعدادهای هر منطقه انجام و در شورای برنامهریزی استان نیز به تصویب رسیده است. او هدف از تعریف و اجرای این پروژهها را حفظ جمعیت، بهبود اشتغال و افزایش درآمد جامعه روستایی میداند تا در کنار آن ظرفیتهای بومی مناطق با هدف بهرهبردن از گردشگری نسل سوم معروف به گردشگری خلاق یا تجربهگرا حفظ شود.