یورو هفت، آبی را به آسمان میآورد؟
مهتاب خسروشاهی
از هشدار شروع میشود و بعد زرد و نارنجی و قرمز و تعطیلی! این رنگبهرنگ شدن، روند تکراری زندگی در کلانشهرها و در همنشینی با آلودگی هواست. اصلا اگر این مسیر طی نشود، انگار چیزی در زندگی کم داریم. برای کنترل و کاهش آلودگی هوا، کشورهای مختلف هر از گاهی راهکار جدیدی را ارائه میدهند که البته کارایی آن باید در عمل مشاهده شود؛ مانند طرح جدید کمیسیون اروپا که برنامه جدیدی را برای مهار آلودگی هوای ناشی از وسایل نقلیه اعلام کرده است. این برنامه با هدف کاهش میزان کربن تولیدی ناشی از سوخت مورداستفاده در خودروهاست.
استاندارد یورو7 - قانون جدید - با هدف پاکسازی خودروها و بهبود کیفیت هوا نسبت به استاندارد یورو6 طراحی شده است. این طرح با هدف کاهش انتشار اکسید نیتروژن تا 35درصد در خودروها و وانتها و تا 56درصد در اتوبوسها و کامیونها قرار است به اجرا درآید.
«تیری برتون»، کمیسر بازار داخلی اروپا میگوید:«موضوع امروز ما فقط جلوگیری از تغییرات آبوهوایی نیست بلکه هدف بهبود کیفیت هواست. فقدان هوای پاک باعث مرگ 70هزار نفر در سال میشود که این رقم معادل رقم مرگومیر ناشی از حوادث جادهای سالانه در اروپاست.» او اضافه میکند: «مسئله، انتشار گازهای گلخانهای ناشی از سوخت موتورهای احتراقی خودروهاست که تا سال2035 میلادی کماکان تولید شده و استفاده خواهند شد. به این آلودگی، آمار آلایندههای تولید شده از وسایل نقلیه سنگین را نیز اضافه کنید.»
در استاندارد یورو7، ذرات آلاینده ناشی از ترمز خودروها کاهش یافته و قوانینی نیز در مورد آلودگی میکروپلاستیک ناشی از سایش لاستیکها مدنظر قرار گرفته است. از سوی دیگر باتری خودروهای الکتریکی باید از دوام بیشتری برخوردار باشند چراکه اتحادیه اروپا بهدنبال افزایش تولید و استفاده از آنهاست.
برتون در کنفرانس مطبوعاتی روز پنجشنبه، 8دسامبر2022 درباره میزان آلایندگی خودروهای الکتریکی نیز گفت: «تصور میکنیم خودروهای الکتریکی کاملا پاک هستند. البته وقتی صحبت از تولیدCO2 بهمیان میآید، این تصور کاملا درست است اما خودروهای الکتریکی حدود 40درصد سنگینتر از خودروهای معمولی (با موتور احتراقی) هستند؛ بنابراین بالا بودن اصطکاک میان لاستیکها با آسفالت و سایش ترمزها باعث تولید ذرات آلاینده بیشتر نسبت بهخودروهای احتراقی میشود. شارژ مجدد باتری این خودروها نیز آلایندههای دیگری را در هوای تنفسی تزریق میکند. این موارد میتوانند بعد از سال2035 میلادی و رواج بیشتر خودروهای الکتریکی عامل ایجاد آلایندهها باشند.»
برآورد کمیسیون اروپا نشان میدهد رعایت استاندارد یورو7 هزینه زیادی را بر مصرفکنندگان تحمیل نخواهد کرد. برهمین اساس این مبلغ اضافه برای خودروهای شخصی 20 تا 150یورو و برای اتوبوس و کامیون حدود 2600یورو خواهد بود. باوجود رعایت همه جوانب در استاندارد یورو7، « باس ایخوت» نماینده سبز از کشور هلند در پارلمان اروپا میگوید: «پیشنهادهای ارائه شده در استاندارد یورو7، ضعیف بوده و نمیتواند سلامت مردم و محیطزیست را بهطور کامل تامین کند.» بر اساس نظر منتقدین، طرحهای ارائه شده توسط اتحادیه اروپا برای کاهش آلاینده آنطور که باید، مانند آنچه در چین و ایالاتمتحده اجرا میشوند، کارآمد نیستند. باوجود همه انتقادات، استاندارد یورو7 موردتأیید قرارگرفته و بهزودی به مرحله اجرا گذاشته خواهد شد.