• جمعه 25 خرداد 1403
  • الْجُمْعَة 7 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 14
سه شنبه 29 آذر 1401
کد مطلب : 180554
+
-

خرید هواپیماهای مسافری در دستور کار قرار گرفته است

550فروند هواپیما نیاز داریم

صنعت هوایی ایران به‌واسطه فشارهای 4دهه تحریم، به‌شدت نیازمند نوسازی و افزایش ناوگان است. آنگونه که رئیس سازمان هواپیمایی کشوری می‌گوید در 15ماه گذشته برای جبران نیازها، خرید تعداد انبوهی از هواپیماهای مسافری در دستور کار قرار گرفته است که البته تعداد آنها اعلام نمی‌شود.
به‌گزارش همشهری، بعد از خروج آمریکا از برجام و بایگانی شدن قراردادهای ایران برای خرید 200فروند هواپیمای نو و مدرن از بوئینگ، ایرباس و ای‌تی‌آر، تنها راه باقی‌مانده برای جبران نیاز صنعت هوایی کشور، خرید هواپیماهای سوخو روسیه یا هواپیماهای دست‌دوم غربی بود که البته این مورد نیز به‌واسطه مشکلات نقل‌وانتقال پول و ریسک‌گریزی شرکت‌های خارجی از همکاری با طرف ایرانی، باید به‌صورت نسبتا محرمانه و با دور زدن مسیر تحریم انجام شود. بر همین اساس است که محمد محمدی‌بخش، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری می‌گوید: با توجه به نیاز کشور به خرید هواپیماهای نو و دست‌دوم اقدام کرده‌ایم . با این همه بنا نداریم تعداد هواپیماهای خریداری شده را اعلام کنیم؛ اما در 15ماه گذشته تعداد  بسیار زیادی انواع هواپیما و هلی‌کوپتر وارد کشور شده است.
آخرین آمارهای ارائه شده از متولیان صنعت هوایی از فعالیت 175فروند هواپیمای مسافری و 11هواپیمای کارگو(باری) در ایران حکایت دارد. طبق گفته محمدی‌بخش، با توجه به تعداد فرودگاه و جمعیت فعلی کشور، در حوزه هواپیمایی به ۵۵۰فروند هواپیما نیاز است. بر این اساس، صنعت هواپیمایی ایران ‌همچنان امکان جذب 375فروند هواپیما را دارد که بازار بسیار جذابی برای فروشندگان هواپیماهای نو و دست‌دوم محسوب می‌شود. این تعداد هواپیما تقریبا معادل 200درصد کل ناوگان هواپیماهای فعال کشور است و زمینه‌سازی برای خرید این هواپیماها به چند عامل اصلی بستگی دارد. نکته اول واقعی‌سازی و افزایش بهای بلیت هواپیما برای سودده شدن شرکت‌های هواپیمایی است که بنا به‌گفته رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، بعد از درخواست ایرلاین‌ها در دستورکار قرار گرفته و هم‌اکنون افزایش نرخ بلیت هواپیما در شورای‌عالی هوایی و ستاد تنظیم بازار در حال نهایی شدن است. نکته دوم، فعال‌سازی فرودگاه‌های کشور با استفاده از هواپیماهای کوچک است که برای این مورد باید بخش قابل‌توجهی از خریدها به سمت خرید هواپیماهای کوچک سوق پیدا کند. نکته سوم اما، بازیابی سهم صنعت هوایی ایران از بازارهای منطقه‌ای و بین‌المللی است که باعث پویایی ایرلاین‌ها خواهد شد اما در این مورد با توجه به تحریم‌ها و همچنین حضور ایرلاین‌های مطرح قطر، امارات و ترکیه در منطقه، کار شرکت‌های ایرانی بسیار سخت خواهد بود و در بهترین حالت فقط قرار به انجام پروازهای با مبدأ یا مقصد ایران آن‌هم با نرخ ترجیحی را خواهند داشت. در این میان، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری از پیشرفت طراحی و ساخت هواپیمای داخلی «سیمرغ» خبر داده است که روی پلتفرم اولیه ایران140 ساخته می‌شود و بعد از تولید با کاربری کارگو، در فاز دوم تولید آن با کاربری مسافری با ظرفیت 75نفر نیز در دستور کار قرار می‌گیرد و می‌تواند بخشی از نیاز داخلی به هواپیماهای کوچک را تأمین کند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید