• چهار شنبه 2 خرداد 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ذی القعده 1445
  • 2024 May 22
دو شنبه 28 آذر 1401
کد مطلب : 180480
+
-

چرا ماشین‌ها در لندن غیب می‌شوند؟

گزارش
چرا ماشین‌ها در لندن غیب می‌شوند؟

ترافیک و مه در لندن بومی هستند. دومی، چندان مردم را اذیت نمی‌کند اما اولی، بلای جان حدود 8.8میلیون ساکن پایتخت انگلیس شده است. و تازه وقتی که در سال2030 جمعیت به 9.4میلیون نفر برسد، اوضاع بدتر هم خواهد شد.
اما چشم‌انداز، اینقدر هم ناامیدکننده نیست. در واقع، در سال‌های اخیر، لندنی‌ها شاهد کاهش محسوس ترافیک در شهرشان بوده‌اند و می‌توانند امیدوار باشند، که غیب شدن ماشین‌ها از خیابان‌ها، در سال‌های پیش رو شدت بیشتری بگیرد. در واقع، به‌صورت دقیق، جریان ترافیک در لندن، یعنی میزان تعداد ماشین‌ها در شهر و مسافتی که هر کدام از آنها حرکت می‌کند، در یک دهه اخیر، 10درصد کاهش یافته است.
در برخی مناطق مرکزی، آمار به‌صورت باورنکردنی بیشتر است و تا 30درصد هم می‌رسد. در سال2022، ‌شلو‌غ‌ترین معابر و خیابان‌ها، ‌همچنان 6درصد خلوت‌تر از دوران پیش از کرونا هستند. لندن در حال تغییر است.
برنامه‌ریزی کاهش ماشین‌های شخصی و افزایش وسایل حمل‌ونقل عمومی و به‌خصوص دوچرخه، ‌مدت‌هاست در این شهر در حال انجام شدن و سیاست‌های مقامات شهری در این راستا، ‌کاملا اثرگذار بوده است. یکی از این سیاست‌ها، ‌افزایش عوارض تردد با خودرو در شهر است.
در نخستین طرح، در سال2003 و به تقلید از سنگاپور، ماشین‌ها باید 15پوند عوارض برای ورود به مرکز شهر می‌دادند. در سال2008، ‌ماشین‌های بیشتری ازجمله کامیون‌ها شامل منع ورود به مناطق خاصی از شهر شدند و در نهایت در سال2019، قانونی تصویب شد که ماشین‌هایی که استانداردهای آلودگی را رعایت نمی‌کردند از تردد در بسیاری از مناطق منع می‌کرد. حالا قرار است سال آینده، این قانون تمام مناطق لندن بزرگ را شامل شود.
کارشناسان معتقدند، این قوانین جدید، یکی از عوامل کاهش ترافیک در مناطق شهری لندن هستند.
همزمان با غیب شدن ماشین‌ها، یک وسیله نقلیه دیگر در حال تسخیر لندن است: دوچرخه. بین سال‌های 2011 تا 2021، ترافیک دوچرخه در لندن 66درصد افزایش داشته است. سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های جدید دوچرخه‌سواری، آن را در سراسر شهر در دسترس‌تر کرده است و تعداد افرادی که فقط 400متر با مسیرهای باکیفیت دوچرخه‌سواری در شهر فاصله دارند، از سال2019 تا حالا دو برابر شده است.
شهروندان، با دیدن مسیرهایی که مشخصا برای دوچرخه‌سواری ایجاد شده و امنیت زیادی دارند، به استفاده از دوچرخه ترغیب می‌شوند. سازوکار اجاره دوچرخه در لندن هم که در سال2012 راه افتاد، با استقبال زیادی مواجه شده است. در سال2021، لندنی‌ها نزدیک به 11میلیون دوچرخه اجاره کرده‌اند و استفاده از این سازوکار، 53درصد افزایش یافته است. در لندن 12هزار ایستگاه اجاره دوچرخه وجود دارد و این شهر را به بزرگترین شهر اجاره‌دهنده دوچرخه در اروپا تبدیل کرده است.
پیش‌بینی می‌شود که سیاست‌های سختگیرانه‌تر برای راننده‌ها، در آینده باعث غیب شدن بیشتر ماشین‌ها در این شهر شود. شاید در آینده‌ای نه چندان دور، فقط مه، بومی لندن باشد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید