• یکشنبه 29 مهر 1403
  • الأحَد 16 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 20
دو شنبه 28 آذر 1401
کد مطلب : 180460
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/Bgr8X
+
-

قرارداد نگهداری پیروز پایان سال تمام می‌شود

تکلیف پیروز تا فروردین سال بعد مشخص است، نخستین یوزپلنگ به دنیا آمده در اسارت تا آن موقع در تهران می‌ماند.
غلامرضا ابدالی، سرپرست دفتر حفاظت و مدیریت حیات‌وحش به خبرگزاری مهر اعلام کرد: مدتی پیش قراردادی بین دفتر حفاظت و مدیریت حیات‌وحش و پژوهشکده سازمان حفاظت محیط‌زیست برای نگهداری پیروز در پردیسان تهران منعقد شد. تاریخ اتمام این قرارداد تا فروردین سال۱۴۰۲ است و پس از این تاریخ یا مجدد قرارداد تمدید و یا تصمیم دیگری اتخاذ خواهد شد. هیچ مشکلی در تأمین بودجه و اعتبار برای نگهداری پیروز در تهران وجود ندارد و فعلا هم تصمیمی برای انتقال پیروز گرفته نشده است.
اما ارزش یک توله یوزپلنگ در کنار مادرش، برای محیط‌زیست به‌مراتب بیشتر از یوزهای تکثیر شده در اسارت است. همین چند وقت پیش بود که 2 یوزپلنگ ماده توسط یک چوپان برای همیشه از طبیعت جدا شد و خسارتی جبران ناپذیر به جمعیت این گونه به‌شدت در معرض انقراض وارد کرد.
رئیس فراکسیون محیط‌زیست مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه سازمان محیط‌زیست تنها متولی حیات‌وحش در کشور است، گفت: حوزه حیات‌وحش تنها حوزه‌ای است که فقط خود سازمان مسئولیت آن را بر عهده دارد و هرگونه اتفاق در این حوزه کاملا متوجه خود سازمان محیط‌زیست است.
سمیه رفیعی درباره پیدا شدن 2قلاده توله یوز در منطقه حفاظت شده توران و جداسازی آنها از طبیعت به ایسنا گفت: اینکه 2 قلاده توله یوز پیدا شده است، خیلی خوب و موجب مسرت و خوشحالی است و من به‌عنوان یک محیط‌زیستی از این موضوع خیلی خوشحال شدم اما این خیلی بد است که ما رصدهایی که باید داشته باشیم را نداشتیم و آمار دقیقی از وضعیت یوزهای کشور نداشتیم؛ این بدان معناست که در حوزه رصد حیات‌وحش و یوز که برای ما کاملا ارزشمند است، جایی از کار می‌لنگد.
رئیس فراکسیون محیط‌زیست مجلس درباره علت حضور دام و چوپان در منطقه حفاظت شده عنوان کرد: در این زمینه ممنوعیتی برای ورود دام به مناطق حفاظت‌شده وجود دارد و اصلا دام نباید به این مناطق ورود داشته باشد اما این موضوع برای خود من هم مورد سؤال است و سازمان محیط‌زیست باید در این زمینه پاسخگو باشد که چرا دام در منطقه حفاظت شده حضور داشته است.
رفیعی افزود: طی سال‌های مختلف یکی از موضوعاتی که همواره مورد بحث قرار گرفته است، مسئله آموزش بوده و اینکه کسانی که کنار این زیستگاه‌های حیات‌وحش زندگی می‌کنند تحت آموزش و آگاهی قرار بگیرند؛ برنامه‌ریزی در این زمینه و خروجی گرفتن از آن حتما بر عهده سازمان محیط‌زیست است.
رئیس فراکسیون محیط‌زیست مجلس گفت: به‌عنوان ناظر می‌گویم که از بین رفتن حیات‌وحش یا بی‌توجه یا کم توجهی به هر بهانه‌ای، از بودجه گرفته تا هزار بهانه دیگر نظیر مسائل مدیریتی و سلیقه‌ای، باعث می‌شود فقط ذخیره ژنتیک‌مان در حوزه حیات‌وحش که هرگز برگشتنی هم نیست، کاهش یابد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید