• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
دو شنبه 28 آذر 1401
کد مطلب : 180436
+
-

2دلیل اهمیت نشست «بغداد2»

حضور ایران در نشست امان از 2جنبه «مذاکرات تهران-ریاض» و «مناسبات ایران و کشورهای عربی» مهم است

کرانه بحرالمیت در کشور اردن عصر امروز (سه‌شنبه) میزبان نشست «بغداد2» خواهد بود؛ نشستی که با حضور مقام‌هایی از ایران، مصر، عربستان، امارات، قطر، ترکیه، فرانسه، عراق، بحرین و عمان برگزار خواهد شد و ناظران تحولات منطقه‌ای معتقدند از 2جنبه «مذاکرات تهران-ریاض» و «مناسبات ایران و کشورهای عربی» از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
به‌گزارش همشهری، نشست امان دور دوم کنفرانسی به‌حساب می‌آید که در ماه آگوست2021 با محوریت تحولات عراق در بغداد برگزار شد. حسین امیرعبداللهیان در شرایطی در آن نشست حضور یافت که به‌تازگی از مجلس رای‌ اعتماد گرفته بود و نخستین سفر خارجی وی در قامت وزیر امور خارجه دولت سیزدهم به‌حساب می‌آمد. در نشست تابستان سال‌گذشته ایران، عربستان و ترکیه در سطح وزیر امورخارجه شرکت کردند و فرانسه، کویت، قطر، اردن و مصر در سطح سران حضور یافتند.
دراین میان با توجه به تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی اخیر، حضور جمهوری‌اسلامی در این نشست، آن‌هم در سطح  وزیر خارجه، بیش‌ از پیش مورد توجه محافل سیاسی و رسانه‌ای منطقه قرار گرفته ‌است. برهمین اساس هم بود که در روزهای اخیر گمانه‌‌زنی‌های زیادی پیرامون دیدار و گفت‌وگوی مقام‌های ایرانی و سعودی مطرح شد؛ موضوعی که تاکنون از سوی هیچ‌یک از طرف‌ها اظهارنظر صریحی درباره آن صورت نگرفته ‌است.

چرا نشست «بغداد2» مهم است؟
یک کارشناس ارشد مسائل عربی درباره اهمیت حضور ایران در نشست «بغداد2» به همشهری گفت: نشست مشترک سران کشورهای دو سوی ساحل خلیج‌فارس که سه‌شنبه در امان برگزار می‌شود، نشستی راهبردی به‌حساب می‌آید که می‌تواند در ایجاد تغییرات اساسی در شاکله سیاسی-اجتماعی منطقه نقشی مؤثر و قابل‌ توجه ایفا کند.حسن هانی‌زاده با اشاره به گمانه‌زنی‌های صورت گرفته درباره حضور هیأت ایرانی در این نشست افزود: پیش ‌از این برخی منابع خبری منطقه‌ای اعلام کردند که ممکن است ایران در سطح رئیس‌جمهور در امان حضور یابد، اما این گمانه دور از انتظار است. اگر سیدابراهیم رئیسی در این نشست حضور می‌یافت، می‌توانست تأثیر ویژه‌ای بر مناسبات منطقه‌ای برجا بگذارد. درعین‌حال با توجه به نقش ایران در تحولات منطقه‌ای، حضور وزیر امور خارجه در اردن، در مقطع کنونی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
وی با بیان اینکه حضور ایران در نشست «بغداد2» می‌تواند فصل جدیدی را در مناسبات جمهوری‌ اسلامی و کشورهای عربی حاشیه خلیج ‌فارس رقم بزند، ادامه‌ داد: به‌نظر می‌رسد تغییرات منطقه‌ای و بین‌المللی اخیر، دولت‌های عربی منطقه را به این نتیجه رسانده که چتر حمایتی آمریکا از سر برخی کشورهای عربی درحال کوتاه شدن است و آنان دیگر نمی‌توانند روی حمایت‌های واشنگتن حساب ویژه‌ای باز کنند.

موسم تغییر راهبرد دولت‌های عربی
این کارشناس ارشد مسائل منطقه عنوان‌کرد: شکست سیاست‌های واشنگتن در عراق، افغانستان، یمن، اوکراین و ... کشورهای عربی را از کاخ سفید ناامید کرده ‌است و اکنون به‌نظر می‌رسد آنان بیش‌ از هر زمان دیگری درصدد همگرایی منطقه‌ای هستند.هانی‌زاده ادامه‌داد: با توجه به این موضوع، آنان در تکاپوی یارگیری جدید در سطح منطقه‌ هستند.وی عنوان‌کرد: دیدار رئیس‌جمهور چین با مقام‌های سعودی و امضای حدود 34سند همکاری اقتصادی و تجاری میان 2 کشور و همچنین دیدار شی جین پینگ با سران کشورهای عضو شورای‌همکاری خلیج‌فارس نشان می‌دهد دولت‌های عربی درصدد اتخاذ رویکرد نوینی در قبال تحولات منطقه‌ای هستند.هانی‌زاده افزود: با توجه به تحولات پیش‌گفته، اکنون به‌نظر می‌رسد حضور هیأت ایرانی دراین نشست از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و می‌تواند زمینه‌ساز آغاز فصل تازه‌ای در روابط جمهوری‌اسلامی و دولت‌های عربی حاشیه خلیج‌فارس شود.

2نکته مهم
این کارشناس ارشد مسائل عربی درباره اهمیت برگزاری نشست «بغداد2» در شرایط کنونی گفت: باتوجه به رویدادهای اخیر در منطقه، به‌نظر می‌رسد این نشست با اشاره پنهانی 6کشور عربی حوزه خلیج‌فارس برگزار می‌شود تا از این طریق بتوانند به برخی اختلاف‌ها با ایران پایان دهند؛ رویکردی که می‌تواند تأثیر به‌سزایی بر آینده تحولات سیاسی در منطقه برجا بگذارد.هانی‌زاده ادامه‌داد: 2نکته مهم درباره نشست «بغداد2» در امان وجود دارد؛ نخست اینکه سطح هیأت ایرانی حاضر در نشست حکایت از آن دارد که جمهوری‌اسلامی آماده نقش‌آفرینی مثبت و مؤثر در آینده تحولات منطقه‌ای از رهاورد همکاری و گسترش مناسبات با همسایگان است و دوم؛ دیدار مقام‌های ایرانی و سعودی درصورت وقوع، می‌تواند سرآغاز فصل جدیدی در مناسبات تهران-ریاض باشد.وی با تأکید بر اینکه باید منتظر خروجی این نشست بود، تصریح‌کرد: درصورتی که شاهد انجام دیداری میان مقام‌های ایرانی و سعودی در حاشیه نشست «بغداد2» باشیم، بیش‌از گذشته می‌توان به چشم‌انداز روشن رفع اختلاف‌ها میان دوطرف امیدوار بود.

مکث
گام‌هایی برای ادامه مذاکرات تهران - ریاض

یک کارشناس ارشد مسائل منطقه با بیان اینکه دیدار مقام‌های ایرانی و سعودی در حاشیه نشست «بغداد2» چندان دور از تصور نیست، گفت: اگرچه دوطرف تاکنون اظهارنظر شفافی در این زمینه نکرده‌اند، اما اگر دیداری میان مقام‌های ایرانی و عربستان در اردن انجام شود، می‌توان به ادامه مذاکرات دوجانبه امیدوار ماند.حسن هانی‌زاده با اشاره به سابقه روابط تهران-ریاض افزود: نباید فراموش کرد که چنین شرایطی پیش‌از این هم وجود داشته‌است؛ به‌عنوان مثال حدود 30سال قبل درجریان نشستی در کوالالامپور میان رئیس‌جمهور وقت ایران و ملک‌عبدالله، ولیعهد آن زمان سعودی که بعدا پادشاه شد، دیدار و گفت‌وگویی صورت گرفت و زمینه‌ مناسب برای بهبود مناسبات فراهم آمد.وی با بیان اینکه دیدار مقام‌های 2کشور در امان می‌تواند با برداشتن گام‌هایی با هدف ادامه مذاکرات بغداد همراه شود، اضافه‌ کرد: به‌نظر می‌رسد با برقراری نوعی آتش‌بس رسانه‌ای-سیاسی میان دوطرف، شرایط لازم برای ادامه گفت‌وگوها در بغداد که تاکنون 5 دور آن برگزار شده‌ است، مهیا خواهد شد. تغییر رفتار در عربستان‌سعودی، می‌تواند فضا را برای رفع اختلاف‌ها آماده کند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :