• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
دو شنبه 7 خرداد 1397
کد مطلب : 18041
+
-

ملا نوروزی: ما بیمه هنر نداریم

ملا نوروزی: ما بیمه هنر نداریم


نشست تخصصی اقتصاد و هنر شنبه با حضور میثم موسایی کارشناس اقتصاد هنر، جواد بختیاری مدیر گالری نقش و خط و مجید ملانوروزی مدیرکل هنرهای تجسمی ارشاد در دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران برگزار شد.

به گزارش هنرآنلاین، مجید ملانوروزی در سخنانش با اشاره به ضرورت کاهش تصدی‌گری دولت در حوزه هنر، گفت: «به‌عنوان تنها سخنرانی که در این جمع به دولت وابسته هستم همین‌جا اعلام می‌کنم که اصلا به هنر دولتی هیچ اعتقادی ندارم و معتقدم هنرمندان هم به اشتباه از دولت انتظار حمایت دارند. دولت می‌تواند فقط بسترسازی کند. تجربه سوسیالیسم نشان می‌دهد که هرکجا دولت سفارش‌دهنده و حامی بود، آثار ماندگاری خلق نشد. اساسا با سفارش نمی‌شود اثر خوب تولید کرد.»

او وظیفه دولت در زمینه اقتصاد هنر را فراهم کردن بسترها دانست و گفت: «دولت باید زمینه سرمایه‌گذاری را فراهم کند. مشکل بیمه و گمرک را حل کند. ما اصلاً بیمه هنر نداریم. ما در گمرک ایران هنوز چیزی به نام ورود یا خروج موقت نداریم.»

توجه به برندینگ و تغییر نسبت و رابطه میان هنرمندی و گالری‌داران یکی دیگر از نکات مورد اشاره ملانوروزی بود: «ممکن است یک گالری‌دار یک نقاشی را نتواند بفروشد ولی یک اثر خوشنویسی را به‌راحتی بفروشد. امروز دیگر نگارخانه‌ها هرچیزی را نمی‌فروشند بلکه با چند هنرمند قرارداد چند ساله می‌بندند و روی فروش آثار آنها سرمایه‌گذاری می‌کنند و کارشان را به همه دنیا عرضه ‌کرده و برایشان بازار پیدا می‌کنند.»

مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین به افزایش تعداد گالری‌ها در سال‌های گذشته اشاره کرد و گفت: «تا همین چند سال پیش تعداد انگشت‌شماری گالری هنری داشتیم که برحسب علاقه شخصی پدید آمده بودند اما در 5سال گذشته تعداد آنها از عدد صد هم پیشی گرفته است. اکثر گالری‌داران تحصیل‌کردگان کشورهای دیگر هستند و اقتصاد هنر و مناسبات آن را می‌شناسند. هنرمند ایرانی هنوز آرمانگراست و نمی‌خواهد خودش را به یک گالری هنری بفروشد. این چیزها امروز در دنیا دیگر معنایی ندارد.»

میثم موسایی، عضو هیأت علمی دانشگاه تهران نیز در سخنانش گفت: «باید توجه داشته باشیم که هنر یک حوزه بسیار اشتغال‌زاست و ایجاد شغل در آن هزینه زیادی ندارد. هزینه ایجاد یک شغل در هنرهای تجسمی ۱۵ میلیون تومان است. این را با هزینه ایجاد یک کارخانه پتروشیمی و اتومبیل مقایسه کنید. در این وضعیت که میلیون‌ها جوان بیکار در کشور داریم، اتفاقا سرمایه‌گذاری در این زمینه به اقتصادمان هم کمک می‌کند.» موسایی در ادامه صحبت‌هایش با اشاره به نابودی بسیاری از صنایع‌دستی ایرانی گفت: «صنایع‌دستی ما بخشی از هویت ماست ولی در حال نابودی است. از مجموع ۵۰۰ صنعت دستی شناخته شده، کمتر از 200 عنوان باقی مانده است چون مشتری ندارند. قالی را به شکلی می‌بافیم که 500سال پیش می‌بافتیم و نیازها و سلیقه جهانی را در این زمینه درنظر نگرفته‌ایم. باید ببینیم ذائقه عمومی و جهانی در زمینه فرش ایرانی چیست.»

این خبر را به اشتراک بگذارید