• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
یکشنبه 27 آذر 1401
کد مطلب : 180391
+
-

100روز بحرانی چارلز

سلطنت چارلز سوم در شرایطی 100روز‌گی خود را پشت سر می‌گذارد که انگلیس با طیف گسترده‌ای از بحران‌های داخلی روبه‌رو است

جهان‌نما
100روز بحرانی چارلز

سلطنت «چارلز سوم» پادشاه انگلیس، دیروز 100روزه شد. بحران‌های سیاسی و تغییر نخست‌وزیر، اعتراض‌ها و اعتصاب‌های گسترده به‌دلیل افزایش هزینه‌های زندگی و رسانه‌ای شدن اختلافات خانوادگی خانواده سلطنتی، از مهم‌ترین رویدادهای صد روز‌گی سلطنت چارلز سوم بوده است.
چارلز سوم که چندین دهه برای نشستن بر کرسی سلطنت در انگلیس انتظار کشید، 3ماه قبل در 73‌سالگی به جای ملکه الیزابت نشست. یکی از زود هنگام‌ترین تحولات سیاسی سلطنت چارلز، کناره‌گیری «لیز تراس» از نخست‌وزیری بود؛ آن هم تنها 44روز پس از ورود به دفتر نخست‌وزیری.
تراس پس از اینکه با ارائه طرح‌های جنجالی اقتصادی، حمایت حزب محافظه‌کار را از دست داد، مجبور به کناره‌گیری از قدرت شد. حزب محافظه‌کار در نهایت «ریشی سوناک» را به‌عنوان جایگزین تراس انتخاب کرد تا نخست‌وزیری‌اش به تأیید چارلز برسد. سوناک اکنون در شرایطی سکان اداره انگلیس را در دست دارد که ناظران سیاسی با اشاره به عملکرد نه چندان موفق او برای عبور از بحران‌های سیاسی و اقتصادی، از ناکارآمدی دولت‌ها در چند سال اخیر انگلیس صحبت می‌کنند. دامنه بحران سیاسی در چند ماه گذشته به عرصه اقتصاد انگلیس نیز کشیده شده است؛ به‌طوری که بخش‌های مختلفی از جامعه از معلمان، رانندگان و پرستاران گرفته تا کارگران در اعتراض به افزایش هزینه‌های زندگی از هفته گذشته، دست به اعتصاب زده‌اند. گفته شده، ‌گستردگی این اعتصاب‌ها که تا 3هفته آینده ادامه خواهد داشت، طی30سال گذشته بی‌سابقه بوده است. با این حال جنجالی‌ترین بخش تحولات انگلیس در 3 ماه سلطنت چارلز سوم مربوط به اختلافات خانوادگی خاندان سلطنتی است که این روزها در کانون توجه رسانه‌های جهان قرار گرفته است. نقطه اوج این بحران انتشار مستند 6قسمتی توسط شرکت نتفلیکس از زندگی هری شاهزاده سلطنتی و همسرش مگان و اختلافات این زوج با خانواده سلطنتی بوده است. گفته شده، افشاگری‌ها از اختلافات خانوادگی چنان جنجالی به پا کرده که روزنامه دیلی ‌میل این زوج را به سرنگونی خاندان سلطنتی متهم کرده است. روزنامه دیلی ‌میرور نیز در گزارشی با عنوان «این سیرک سلطنتی را متوقف کنید» نوشت: «جنگ در خانواده سلطنتی دوباره شعله‌ور شده است؛ آن هم در شرایطی که مردم عادی با بحران افزایش سرسام‌آور هزینه‌های زندگی، دست‌وپنجه نرم می‌کنند.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید