• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
یکشنبه 27 آذر 1401
کد مطلب : 180378
+
-

دلار، لوازم خانگی را گران‌تر کرد

سیر صعودی نرخ ارز در هفته‌های اخیر بر تمام بازارها تأثیرگذار بوده و از بازار مسکن و خودرو گرفته تا بازارهای خردتر ازجمله لوازم خانگی شاهد رشد قیمت بوده‌اند. دیروز رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی در گفت‌وگو با یکی از خبرگزاری‌ها اعلام کرد به‌دلیل رکود بر بازار لوازم خانگی، افزایش نرخ دلار روی قیمت این محصولات و همچنین میزان تقاضا تأثیر نداشته است. اکبر پازوکی، افزایش قیمت لوازم خانگی را با توجه به نبود تقاضا و رکود بازار خودزنی خواند. اظهارات رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی تهران در شرایطی است که رصد بازار چیزی جز این را نشان می‌دهد. به گزارش همشهری و براساس اطلاعات دریافتی از سایت‌های آنلاین فروش لوازم خانگی، قیمت این محصولات طی 2 ماه گذشته افزایش یافته و اتفاقا این فروشندگان بوده‌اند که قیمت‌ها را بالا برده‌اند و نه شرکت‌های تولیدی.
اپراتور یکی از سایت‌های فروش آنلاین لوازم خانگی در پاسخ به سؤال خبرنگار همشهری درباره تغییرات قیمت اقلام فروشی در این سایت گفت: قیمت لوازم خانگی حتی پیش از شروع نوسان دلار هم تغییرات ماهانه یا فصلی داشت، به همین دلیل ما هر روز برای درج قیمت کالاها از شرکت‌های مربوط استعلام می‌گیریم و بعضا تغییرات هفتگی و روزانه در نرخ کالاها شاهد هستیم. او درباره اینکه کدام شرکت‌ها وکدام محصولات افزایش قیمت بیشتری داشته‌اند، گفت: تغییر قیمت در همه برندها و همه محصولات رخ داده اما نوسان قیمت محصولات شرکت‌هایی مثل اسنوا و دوو با توجه به اینکه سهم بیشتری از بازار را در اختیار دارند برای ما محسوس‌تر بوده است. اپراتور سایت «سل» در واکنش به اظهارات دبیر اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی مبنی بر اینکه با افزایش نرخ دلار قیمت‌ کالا در بازار تغییری نداشته، گفت: محصولات سوپرمارکتی که کلا تولید داخل هستند هم در یکی دو ماه اخیر تغییر قیمت داشته‌اند، چگونه می‌شود محصولاتی که مواداولیه وارداتی دارند با افزایش نرخ ارز تغییر قیمت نداشته باشند؟
کارمند بخش فروش سایت «لوازم خانگی» نیز در پاسخ به این سؤال که آیا با نوسان قیمت دلار تغییری در نرخ فروش محصولات داشته‌اید یا خیر، به همشهری گفت: افزایش قیمت در یک‌سری از کالاها داشته‌ایم و این رشد حتی در کالاهای ایرانی هم رخ داده است. او اضافه کرد: نوسان قیمت برخی کالاها مثل یخچال فریزر بیشتر بوده اما در یک ماه اخیر افزایش قیمت همه محصولات دست‌کم 3تا 5درصد بوده است. به‌گفته او، قیمت تلویزیون جی‌پلاس که تا 2ماه پیش 15میلیون و 200هزار تومان بود، امروز به 16میلیون تومان رسیده و دیگر کالاها هم در همین حدود رشد قیمت داشته‌اند. او در واکنش به‌گفته‌های رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی درباره بی‌تأثیر بودن رشد نرخ ارز بر بازار لوازم خانگی، گفت: قیمت تمام کالاهایی که در سایت ما عرضه می‌شود طی 2 ماه گذشته همزمان با نوسان نرخ ارز افزایش یافته است و فروش، تقاضا برای خرید لوازم خانگی از این سایت نیز همزمان با افزایش قیمت‌ها طی‌2‌ماه گذشته کاهش یافته و این کاهش 30تا 40درصد بوده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید