• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
یکشنبه 27 آذر 1401
کد مطلب : 180376
+
-

توافق شش‌گانه برای تعادل در بازارخودرو

در شرایطی که حجم انتقادها به عرضه خودرو در بورس‌کالا افزایش یافته، دیروز وزارت صنعت و بورس‌کالا توافق کردند با به‌کار‌گیری 6سازوکار جدید، بازار خودرو را به تعادل برسانند.
به گزارش همشهری، از 2ماه پیش که عرضه خودرو دربورس‌کالا آغاز شده، قیمت خودرو سیرصعودی داشته، برخی افزایش قیمت خودرو را به عرضه آن در بورس‌کالا نسبت می‌دهند. درحالی‌که روند افزایش قیمت خودرو قبل از عرضه در بورس‌کالا و از اوایل شهریور، تحت‌تأثیر رشد قیمت ارز آغاز شده بود. موافقان عرضه خودرو در بازارسرمایه می‌گویند بورس‌کالا فقط یک بازار و تسهیل‌کننده شرایط عرضه و تقاضاست و نقشی درتعیین قیمت ندارد. به باور کارشناسان میزان عرضه خودرو در بورس‌کالا با تقاضا متناسب نیست و این چالش را باید خودرو‌سازان با افزایش عرضه، رفع کنند.

توافق شش‌گانه
در چنین شرایطی روز گذشته وزارت صنعت و بورس‌کالا برای حل این مشکل به توافق رسیدند. طرفین توافق کردند از طریق مکانیزم‌های شش‌گانه بازار خودرو را به تعادل برسانند. براساس این توافق جدول کف عرضه خودرو و برنامه تولید ماهانه به تفکیک مدل را وزارت صنعت به بورس‌کالا اعلام خواهد کرد. این جدول مبنای تأیید عرضه‌ها و معاملات قرار خواهد گرفت. بورس‌کالا همچنین باید میزان عرضه‌ها را به‌صورت هفتگی، 2‌هفته‌ای و ماهانه، به‌گونه‌ای تأیید کند تا کف عرضه‌های ماهانه رعایت شود. درخصوص نحوه عرضه‌ها نیز قرار شد تجمیع عرضه‌ها براساس کلاس خودروها، پرتیراژها و کم تیراژها و خودروهای تجاری انجام شود. طبق توافق انجام شده تعیین پیش دریافت خرید خودرو باید به‌گونه‌ای با شرایط بازار متناسب باشد تا تقاضای خودرو متعادل شود. همچنین آن دسته از کدهای ملی که امکان خرید خودرو دارند باید از ابتدای سال98 از بورس‌کالا یا سامانه‌های وزارت صنعت خریدی انجام نداده باشند. همچنین مقرر شد شرایط ضمانت خودروسازان برای عرضه در بورس به‌منظور رشد عرضه‌ها تسهیل شود.

کارشناسان چه می‌گویند
سیدعلی سیدخسروشاهی، کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که آیا بورس‌کالا به افزایش قیمت خودرو منجر می‌شود گفت: این موضوع ناشی از بورس‌کالا نیست و تابلوی بورس‌کالا ماحصل تلاقی عرضه و تقاضا است. حسین احمدی کارشناس دیگر بازارسرمایه در این‌باره گفت: از زمان آغاز عرضه خودرو دربورس‌کالا تا نیمه آذرماه، ۶۲۰۰دستگاه خودرو در بورس عرضه شده، در این مدت ۲هزارو۲۵میلیارد تومان به جای اینکه به جیب دلال و واسطه‌ برود نصیب تولیدکننده، سهامدار و مصرف‌کننده واقعی شده است.او با بیان اینکه بورس‌کالا برخلاف سیستم‌های قبلی فروش ‌سازوکار مشخصی دارد، گفت: در روش قرعه‌کشی هرچند خودروها تا ۸۰درصد پایین‌تر از قیمت‌ بازار آزاد واگذار می‌شد اما مصرف‌کننده واقعی خودرو را با همان قیمت بازار آزاد می‌خرید و خودرو به‌دست مصرف‌کننده واقعی نمی‌رسید.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید