• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 27 آذر 1401
کد مطلب : 180320
+
-

«ایران ما» و توسعه سواد میراث‌فرهنگی

یادداشت
«ایران ما» و توسعه سواد میراث‌فرهنگی

علیرضا تابش *

نمایش «تصویر تاریخ و هنر ایران» در فضای شهر بزرگی چون تهران اهمیت دارد؛ چراکه این تصاویر ضمن معرفی ارزش‌های تاریخی و فرهنگی، به کیفیت زیست شهری کمک می‌کند.
در حوزه هنرهای شهری طی سال‌های گذشته شاهد اقدامات متنوعی از سوی شهرداری تهران بوده‌ایم، مثلا «نگارخانه‌ای به وسعت یک شهر»، «نوروزگاه‌ها»،«هفته فرهنگی استان‌ها در پایتخت»، «رویدادهای هنری و فرهنگی اقوام ایران زمین» که در افزایش نشاط اجتماعی، ارتقای فرهنگی و کیفیت زیست شهری مؤثر بوده‌اند.
اما مدتی است که شاهد اکران تابلوهای شهری با عنوان «ایران ما» در فضای پایتخت هستیم؛ رویدادی قابل توجه که سبب می‌شود تا از این دریچه ایران معرفی شود و سلیقه زیبایی‌شناسی شهروندان تغییر یابد و گامی برای توسعه سواد میراث فرهنگی مردم باشد، زیرا عموم مردم در کشاکش مشکلات زندگی شهری، نسبت به سایرین که در این عرصه تحصیل و یا فعالیت می‌کنند، خیلی کمتر به موزه‌ها و اماکن فرهنگی، تاریخی و طبیعی کشور می‌‌روند، در نتیجه این طرح می‌تواند به یادمان بیاورد که ایرانی هستیم و ایرانی بودن کیفیتی است که ما را با کیستی و چیستی هویتی‌مان آشنا می‌کند و از دیگر سو، مخاطبان با هنرهای ملی، ثروت تاریخی و طبیعی ایران، ظرفیت‌های گردشگری و شکوه فرهنگی کشورشان، آشنا می‌شوند.
همچنین در این طرح، به فرهنگ زیبایی‌شناسی توجه شده و نشانه‌های مختلف تمدن، تاریخ و فرهنگ و طبیعت ایران در آن دیده می‌شود. می‌دانیم مخاطبانی که این تصاویر را در جای جای شهر می‌بینند، گرایش‌های متنوع و سنین مختلفی دارند و این تصاویر می‌تواند «حس تعلق به وطن» را در مردم افزایش دهد و باعث شناخت بیشتر عظمت ایران شود.
چنانچه برای این طرح یک دبیرخانه دائمی درنظر گرفته شود، تشکل‌های مردمی، نهادهای متولی و مسئول نیز می‌توانند برای تداوم این موضوع همکاری و مشورت داشته باشند، ایده‌های متنوع و اثربخش دیگری را می‌توان طی سال اجرا کرد و به مرور در مدت زمان مشخص شده در فضاهای مختلف شهری به نمایش درآیند.
یقینا با اجرای این طرح، نوعی فاصله‌گذاری با تبلیغات تجاری و صنعتی صورت می‌گیرد و شاهد تلطیف فضای شهری خواهیم بود، امید است چنین اقدامی توسعه یابد و پس از این مقطع متوقف نشود.


*‌‌دبیر ستاد معرفی و آموزش وزارت میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی

این خبر را به اشتراک بگذارید