• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
شنبه 26 آذر 1401
کد مطلب : 180260
+
-

نایب‌رئیس کمیسیون امنیت‌ملی مجلس در گفت‌وگو با همشهری عنوان‌کرد

پشت‌پرده اعمال فشارها علیه ایران

نایب‌رئیس کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس درباره بدعت‌سیاسی انجام شده در حذف ایران از کمیسیون مقام زن سازمان‌ملل متحد به همشهری گفت: آمریکایی‌ها در ماه‌های اخیر بار دیگر به جهانیان ثابت کردند که همواره به‌دنبال سوءاستفاده سیاسی از سازوکارهای بین‌المللی بوده و از این نهادها به‌عنوان ابزارهایی برای اعمال فشار بر دولت‌های مستقل استفاده می‌کنند.

عباس مقتدایی با بیان اینکه اعمال نفوذ قدرت‌های جهانی و به‌ویژه آمریکا از ساختارهای جهانی، پدیده تازه‌ای نیست، به نمونه‌هایی از این رویکرد اشاره کرد و افزود: در سال‌های اخیر نمونه‌های بسیاری در زمینه سوءاستفاده از سازمان‌های بین‌المللی علیه جمهوری‌اسلامی وجود دارد که عملکرد آژانس بین‌المللی انرژی‌اتمی یکی از آنهاست.
وی ادامه ‌داد: با وجود اینکه آژانس به‌عنوان سازمانی در زیرمجموعه شورای اقتصادی و اجتماعی ملل‌متحد عمل می‌کند، اما در سال‌های اخیر به‌دفعات شاهد بوده‌ایم که فراتر از حوزه مسئولیت‌هایش، وارد مسائل سیاسی شده و بدون درنظر‌گرفتن همکاری‌های فنی ایران، به ابزاری برای طرح ادعاهای غیرفنی و سیاسی علیه جمهوری‌اسلامی ایران تبدیل شده‌است.
مقتدایی با اشاره به اعمال‌نفوذ رژیم صهیونیستی بر تصمیم‌گیری‌ها و مواضع مسئولان آژانس، تصریح‌کرد: یکی از مهم‌ترین شواهد چنین تأثیرپذیری سیاسی، سفر مدیرکل آژانس به سرزمین‌های اشغالی‌است؛ سفری که با وجود عدم‌عضویت رژیم‌صهیونیستی در ان‌پی‌تی، معانی به‌جز اعمال نفوذ و سوءاستفاده سیاسی از این نهاد بین‌المللی به ذهن متبادر نمی‌کند. این نماینده مجلس با اشاره به اقدام اخیر برخی دولت‌های غربی در اعمال‌نفوذ برای لغو عضویت ایران از کمیسیون مقام زن سازمان‌ ملل‌متحد، عنوان‌کرد: چنین بدعت‌گذاری سیاسی بی‌سابقه‌ای در شرایطی انجام می‌شود که ایران در دهه‌های اخیر کارنامه موفق و روشنی در حوزه فعالیت‌های زنان داشته ‌است.

پیشرفت‌های انکارناپذیر زنان ایرانی
مقتدایی ادامه‌داد: آمارها ثابت می‌کند جمهوری‌اسلامی در سال‌های اخیر جزو کشورهایی بوده که بیشترین موفقیت را در ایجاد بسترهای مناسب به‌منظور توسعه فعالیت‌های اجتماعی زنان داشته‌است. امروزه گستره فعالیت‌های زنان ایرانی در حوزه‌های مختلف اجتماعی نشان‌دهنده اقدا‌م‌های مؤثر انجام‌شده در این حوزه است.
وی با اشاره به عرصه‌های فعالیت زنان در جامعه امروز ایران تصریح‌کرد: داده‌های پژوهشی و بررسی‌های میدانی به‌روشنی ثابت می‌کنند که درحال‌حاضر زنان ایرانی نقش پررنگی در عرصه‌های مختلف اجتماعی دارند؛ از مراکز علمی و پژوهشی گرفته تا مدارس، دانشگاه‌ها، اصناف و مشاغل متکثر و مختلف، همه امروز به عرصه‌ای برای ارائه توانمندی‌های زنان ایرانی تبدیل شده‌اند. این عضو کمیسیون امنیت‌ملی مجلس با تأکید بر اینکه براساس قانون‌اساسی کشور، برابری زنان در عرصه‌های زیستی و اجتماعی به رسمیت شناخته شده‌ است، ادامه‌ داد: در ایران، خانواده که زنان محور آن هستند، رکن بنیادین جامعه به‌حساب می‌آید. علاوه‌بر این، امروز زنان ایرانی در همه اصناف و عرصه‌های اجتماعی حضور دارند و رشد و بالندگی خود را به منصه‌ظهور رسانده‌اند.

اعمال نفوذ قدرت‌ها
مقتدایی افزود: در چنین شرایطی و با این‌ گستره وسیع موفقیت‌های زنان ایرانی، حذف ایران از کمیسیون مقام زن سازمان‌ملل متحد چه معانی جز اعمال‌نفوذ سیاسی و بهره‌برداری سیاسی از ساختارهای بین‌المللی دارد؟ اینکه با فشار آمریکا و متحدانش، جمهوری‌اسلامی به «نقض حقوق‌ زنان» محکوم می‌شود، نشان‌دهنده اعمال نفوذ قدرت‌های جهانی بر ساختارهای بین‌المللی است.
وی با بیان اینکه دولت‌هایی رأی به لغو عضویت ایران در کمیسیون مقام زن داده‌اند که خود کارنامه سیاهی در نقض حقوق‌ زنان و به‌طورکلی، حقوق بشر دارند، گفت: اینکه دولتی مانند عربستان‌سعودی با آن کارنامه سیاه حقوق‌بشری، مدعی نقض حقوق زنان در ایران می‌شود، طنز تلخی است و از یک بدعت‌گذاری سیاسی حکایت دارد. نایب‌رئیس کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس افزود: ازسوی دیگر دولتی مانند کانادا که خود به‌تعبیری همچنان دوران استعمار سیاسی ازسوی انگلیس را می‌گذراند، مدعی ضرورت ایجاد تغییر در ایران می‌شود. مقتدایی با بیان اینکه با وجود برخورداری از یک جامعه روبه‌رشد، اما درحال ترمیم کاستی‌ها و مشکلات نیز هستیم، اضافه‌کرد: اعمال اینگونه فشارها به جمهوری‌اسلامی درمجموع یک راهبرد دووجهی را پیگیری می‌کند؛ دشمنان ایران از یک‌سو می‌خواهند اغتشاشات در دورن ادامه یابد و ازسوی دیگر با چنین فشارهای بین‌المللی می‌کوشند در مناسبات جهانی ما محدودیت ایجاد کنند؛ راهبردی که امروز شاهد شکست آن هستیم.

 قطعنامه‌ای فاقد وجاهت قانونی
سخنگوی وزارت امورخارجه ایران بعد از تصویب قطعنامه پیشنهادی آمریکا، در یک موضع‌گیری رسانه‌ای با بیان اینکه تصویب قطعنامه غیراجماعی آمریکا علیه ایران، فاقد وجاهت قانونی است، گفت: کشوری که خود ناقض بزرگ حقوق ملت و جامعه زنان ایران است و از ابتدای انقلاب اسلامی ایران تاکنون، از هیچ اقدام خصمانه‌ای علیه حقوق و منافع مردم ایران دریغ نکرده، چگونه اکنون داعیه‌دار حمایت از حقوق زنان ایرانی شده‌است؟ بی‌تردید آمریکا نمی‌تواند با سیاه‌نمایی علیه جمهوری‌اسلامی، بر نقض گسترده حقوق عامه ملت و خاصه زنان ایران از طریق تحمیل تحریم‌های یکجانبه در چند دهه متمادی سرپوش بگذارد. ناصر کنعانی افزود: ایران در طول 40سال پس‌از پیروزی انقلاب اسلامی، دستاوردهای بزرگی در حوزه پیشرفت زنان داشته و بدیهی است بعد از این نیز زنان ایران مسیر پیشرفت و ترقی را بر مبنای ارزش‌های ایرانی اسلامی ادامه خواهند داد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید