• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 26 آذر 1401
کد مطلب : 180254
+
-

معمای سر به مُهر ترور ‌کندی

با وجود انتشار اسناد جدید از ترور رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا، ابهامات این واقعه همچنان به قوت خود باقی است

دریچه
معمای سر به مُهر ترور ‌کندی

بیش از ۱۳هزار سند محرمانه مرتبط با ترور سال 1963«جان‌ اف کندی»، سی‌وپنجمین رئیس‌جمهور آمریکا، دیروز منتشر شد. با این حال، شمار زیادی از اسناد مربوط به این واقعه همچنان طبقه‌بندی شده باقی مانده است. مقام‌های آمریکایی گفته‌اند اسناد باقی‌مانده به‌دلیل حساسیت موضوع و ارتباط آن با امنیت ملی آمریکا منتشر نشده است. کندی ۲۲ نوامبر سال ۱۹۶۳ هنگام بازدید از شهر دالاس تگزاس و درحالی‌که در یک خودروی روباز نشسته بود، هدف تیراندازی قرار گرفت. کمیسیون تحقیقاتی دولت آمریکا موسوم به «وارن» در سال ۱۹۶۴ اعلام کرد که کندی به‌دست «لی هاروی اوسوالد» کشته شده است. براساس اعلام این کمیسیون، اوسوالد همدستی نداشته است. لی هاروی اوسوالد شهروند آمریکایی بود که مدت‌ها در اتحاد جماهیر شوروی زندگی کرده بود. او ۲روز پس از بازداشت در زیر زمین اداره پلیس شهر دالاس تگزاس به ضرب گلوله به قتل رسید. الجزیره نوشته: «انتظار نمی‌رود 13هزار و 173سندی که منتشر شده حاوی مطالب جدید یا افشاگری‌های بزرگ باشد. همچنان پرسش‌های اساسی درباره این واقعه بی‌پاسخ خواهد ماند؛ ازجمله اینکه آیا جلوگیری از این ترور امکان داشت یا خیر. با این حال، محققان امیدوارند که این اسناد اطلاعات بیشتری درباره فرد ضارب داشته باشد.»
دولت آمریکا براساس قانونی که در سال ۱۹۹۲ در کنگره تصویب شد، ملزم بود که کلیه اسناد ترور کندی را تا اکتبر ۲۰۱۷ منتشر کند؛ با این حال به‌دلیل برخی مقاومت‌ها انتشار اسناد به تعویق افتاد. اغلب اسناد منتشر شده اخیر مربوط به سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) است؛ ازجمله اسناد مربوط به اقدامات ضارب و ارتباطات او پیش از ترور. برخی اسناد نشان می‌دهد دولت آمریکا در دسامبر 1960یعنی تقریبا 3سال پیش از قتل کندی، پرونده‌ای را با نام «201» برای قاتل کندی تشکیل داده بود.
بیشتر ابهامات در اسناد مربوط به سازمان سیا است. برخی ناظران بر این باورند که اگر سازمان سیا و پلیس فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) به وظایف خود عمل می‌کردند، ترور کندی قابل پیشگیری بود؛ موضوعی که در اسناد منتشر شده همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. «جفرسون مورلی» حقوقدان آمریکایی به روزنامه واشنگتن‌پست می‌گوید: «آنچه که سیا در این پرونده پنهان می‌کند این است که آیا این سازمان زمانی که ترور انجام شد هنوز روی پرونده اسوالد کار می‌کرد یا خیر.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید