• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
پنج شنبه 24 آذر 1401
کد مطلب : 180165
+
-

پیش‌بینی مرگ زودرس دولت سوناک

ریشی سوناک هنوز هیچ برنامه‌ای برای مشکلات سیاسی و اقتصادی انگلیس ارائه نکرده است

دریچه
پیش‌بینی مرگ زودرس دولت سوناک

چشم‌انداز اداره امور در انگلیس بار دیگر تیره و تار است؛ درحالی‌که هنوز 2ماه نیست که سومین نخست‌وزیر انگلیس در یک سال گذشته کارش را در ساختمان شماره10 در لندن شروع کرده است. ریشی سوناک در 25اکتبر در حالی سکان نخست‌وزیری را به‌دست گرفت که انگلیس نه از نظر اقتصادی و نه سیاسی وضعیت باثباتی نداشت. با این حال سوناک هم پس از 50روز هنوز هیچ برنامه مدون و مشخصی برای مقابله با اوضاع به هم ریخته کشورش ارائه نداده است. هم‌اکنون حداقل 9اتحادیه کارگری به دلیل شرایط کاری و حقوق و دستمزد پایین، فراخوان اعتصاب داده‌اند. مجله پراسپکت در گزارشی می‌نویسد که سوناک حتی از ترس حزب خود، نمی‌تواند هیچ حرکت قابل توجهی در جهت بهبود روابط با اتحادیه اروپا انجام دهد، چون می‌داند که هم حزبی‌های محافظه کارش مخالف سرسخت اتحادیه اروپا هستند.
دولت محافظه‌کار انگلیس از اساس یعنی در سال2019 با وعده‌های دروغین به قدرت رسید؛ وعده‌هایی که بر مبنای روند خروج انگلیس از اتحادیه اروپا شکل گرفته بود. سیاست‌های اشتباه یکی پس از دیگری در اقتصاد انگلیس نمود پیدا کرده و به اعتقاد بسیاری، دولت کنونی گرفتار یک ناهماهنگی بی‌سابقه است. آشفتگی این روزهای انگلیس فقط سیاسی نیست؛ سوناک در برابر بحران پناهجویان هم دست بسته است. نخست‌وزیر انگلیس نمی‌تواند عبور پناهجویان از کانال مانش را متوقف کند، زیرا هیچ مکانیسم قانونی برای انجام این کار وجود ندارد.
در همین حال وقتی پزشکان، معلمان و افسران پلیس با مشکلات شدید اقتصادی روبه‌رو هستند، نمی‌توان انتظار ارائه یک خدمات عمومی مطلوب را داشت. براساس گزارش پراسپکت، کاهش سطح خدمات عمومی انگلیس تحت‌تأثیر برنامه‌های بلندمدتی است که سال‌هاست به‌صورت ریاضتی و حداقلی دنبال شده و دولت‌های قبلی همواره به دنبال کاهش هزینه‌های دولت در بخش‌های عمومی بوده‌اند. لندن و دیگر شهرها نیز همزمان با کمبود شدید کارگر روبه‌رو هستند که این وضعیت نیز به کاهش سطح خدمات عمومی دامن زده است. البته همه این مشکلات زاییده همین 2ماه نیست، بلکه سوناک وارث مشکلات عمیقی از دوران جانسون است. نویسنده مجله پراسپکت با توجه به انباشت مشکلات در انگلیس، مرگ دولت محافظه‌کار سوناک را پیش‌بینی کرده و معتقد است حزب کارگر در انتخابات2023 خواهد توانست دولت را تشکیل دهد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید