• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
پنج شنبه 24 آذر 1401
کد مطلب : 180164
+
-

اروپا مقابل مکرون

کشورهای اروپایی با اظهارات رئیس‌جمهور فرانسه درباره ضرورت ارائه تضمین امنیتی به روسیه مخالفت کرده‌اند

جهان‌نما
اروپا مقابل مکرون

اظهارنظر اخیر امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه درباره روسیه اختلاف نظر میان اعضای اتحادیه اروپا را برجسته کرده است. 10روز پیش مکرون در گفت‌وگو با تلویزیون فرانسوی TF1 با اشاره به امکان بازگشت روسیه به میز مذاکره گفته بود که اروپا باید ساختار امنیتی آینده خود را برای مذاکره با روسیه آماده و به این فکر کند که در زمان بازگشت روسیه به میز مذاکره، چه تضمین‌های امنیتی‌ای می‌تواند به مسکو بدهد.
این اظهارات مکرون با واکنش تند برخی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا روبه‌رو شده و برخی دیپلمات‌های اروپایی به رویترز گفته‌اند که کشورهای حوزه بالتیک رسما مخالفت خود را با موضعگیری فرانسه اعلام کرده و این مخالفت را به پاریس نیز اطلاع داده‌اند. اشاره به کشورهای بالتیک، شامل کشورهای لیتوانی، لتونی و استونی است که پس از فروپاشی شوروی در سال1991 استقلال خود را اعلام کردند و با آنکه امروز هم‌مرز روسیه هستند، اما پیش‌تر در حدفاصل سال‌های2004 تا 2007 به عضویت اتحادیه اروپا درآمده‌اند.
اوکراین نیز یکی دیگر از مخالفان مواضع مکرون به‌شمار می‌رود. گفته می‌شود گروه کشورهای اروپایی که با نام «دمارش» شناخته می‌شوند هم با این سخنان مخالفند. دمارش شامل کشورهای بالتیک، استونی، لتونی، لیتوانی به همراه لهستان و اسلواکی است. 2دیپلمات اروپایی به رویترز گفته‌اند که دمارش با موضع فرانسه در مورد ضرورت ارائه تضمین امنیتی به روسیه مخالفند. جمهوری چک که ریاست دوره‌ای شورای اتحادیه اروپا را برعهده دارد، هفته گذشته پیش‌نویس بیانیه‌ای را از سوی کشورهای دمارش منتشر کرده که در آن گفته شده تلاش‌های روسیه همواره در راستای تضعیف و چندپاره کردن معماری امنیتی اروپا بوده است.
از زمان آغاز جنگ اوکراین، کشورهای اروپایی و اعضای ناتو به‌دنبال حفظ جبهه‌ای متحد علیه مسکو بوده‌اند و تاکنون چندین دور تحریم علیه روسیه اعمال کرده‌اند. آنها همچنین سیلی از کمک‌های نظامی را در جریان جنگ روانه اوکراین کرده‌اند. اکنون اما به‌نظر می‌رسد که مواضع رئیس‌جمهور فرانسه در برابر پوتین، تفاوت‌های پنهان نوع تعامل اعضای اتحادیه اروپا با روسیه را از پشت‌پرده به میان آورده است. در واکنش به مخالفت‌های گسترده علیه مکرون، یک مقام دولتی فرانسه اعلام کرد که اظهارات مکرون مسئله جدیدی نیست و این اظهارات همان چیزی است که می‌تواند اوکراین را از ادامه جنگ نجات دهد.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید