• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
پنج شنبه 24 آذر 1401
کد مطلب : 180107
+
-

نکته بازی/ برنده واقعی

جام‌جهانی فوتبال غیراز ابعاد فنی مفصل و پیچیده‌اش، از لحاظ اقتصادی هم یک تورنمنت بسیار وسیع و پر از پول به شمار می‌آید؛ از اسپانسرها و حق پخش تلویزیونی بگیرید تا پاداش‌هایی که فیفا به مناسبت‌های مختلف می‌پردازد. یکی از این پاداش‌ها، پرداخت روزی 10هزار دلار به باشگاه‌هایی است که بازیکنان خود را در اختیار تیم ملی گذاشته‌اند. بر این اساس مثلا باشگاه کایسری اسپور ترکیه به‌دلیل اینکه مجید حسینی و علی کریمی، 2بازیکن خود را در ترکیب تیم ملی ایران داشت، 200هزار دلار ناقابل به جیب زد تا ازجمله برنده‌های واقعی جام باشد. جالب است که باشگاه ترکیه‌ای پولش را راحت می‌گیرد، اما تیم‌های خودمان محروم هستند! جالب‌تر اینکه اگر کارلوس کی‌روش نمی‌آمد، احتمالا هیچ‌یک از این 2 بازیکن به جام‌جهانی نمی‌رفتند.

درست مثل جام‌جهانی 2006
حذف تیم ملی ایران از مرحله گروهی جام‌جهانی، فرصت خوبی به برانکو ایوانکوویچ داد تا بخشی از حساب‌های کهنه‌اش را با کارلوس کی‌روش تسویه کند. در همین راستا سرمربی کروات گفته: «ایران در جام‌جهانی تیم خوبی داشت اما مربی نداشت.» بعید است کسی با این قسمت از حرف پروفسور مخالف باشد اما بسیاری یادآوری کرده‌اند که حکایت جام‌جهانی 2006هم تقریبا همین بود. آن زمان چه بسا تیم ایران به‌مراتب از امروز بهتر بود، اما ناتوانی برانکو در کنترل حواشی و مدیریت تیم منجر به شکست تیم ملی مقابل مکزیک و پرتغال و کسب تنها یک امتیاز از بازی با آنگولا شد. برانکو البته بعدتر تبدیل به مربی بهتر و باتجربه‌تری شد، اما اگر می‌خواهد کسی آن داستان را به او یادآوری نکند، باید از خیر طعنه زدن به دیگران بگذرد. بگویی، می‌شنوی!

کمرت رگ به رگ نشود
جناب آقای راجر دسا، یکی از 9دستیار خارجی کارلوس کی‌روش فرموده‌اند: «به‌زودی مذاکرات را از سر می‌گیریم و امیدوار هستیم یک سال دیگر به‌کار در ایران ادامه بدهیم. تیم ما در جام‌جهانی در گروه بسیار سختی قرار گرفت و بازیکنان تجربه کافی نداشتند.» خب البته تیمی که تجربه کافی نداشت، آمریکا بود که با میانگین سنی 24سال به قطر آمد، نه ایران که عنوان پیرترین تیم مسابقات را به‌خودش اختصاص داد. آن بخش «سختی گروه» را هم احتمالا راجر دسا برای کسانی گفته که علاقه‌ای به فوتبال ندارند، وگرنه صغیر و کبیر می‌دانند گروه ایران نهایتا یکی از دو گروه آسان جام بود. خدا می‌داند اینها اگر جای ژاپن بودند در مورد هم‌گروهی با آلمان و اسپانیا چه چیزهایی می‌گفتند. خدا رحم کرد واقعا!



 

این خبر را به اشتراک بگذارید