• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 24 آذر 1401
کد مطلب : 180075
+
-

با ماه به پیست بروید

جهان نما
با ماه به پیست بروید

مهتاب خسروشاهی

شما یادتان نمی‌آید؛ اما ما یاد‌مان هست که در همین تهران دودآلود، چنان برف می‌بارید که خیابان‌ها به‌خاطر برف چندمتری، در سکوت و آرامش و زیبایی فرو می‌رفت. مدرسه‌ها چند نوبت به‌دلیل بارش برف- نه آلودگی هوا- تعطیل می‌شدند و می‌شد ساعت‌ها برف‌بازی کرد و آدم برفی ساخت. اما حالا تهران و دیگر کلانشهرها، جاذبه روزهای برفی خود را از دست داده‌اند؛ ویژگی‌ای که هنوز هم برای شهرهای اروپایی، از بین نرفته و یکی از جاذبه‌های توریستی آنهاست. به همین دلیل هم، هر از گاهی سازه جدیدی برای لذت بردن بیشتر از برف اختراع می‌شود؛ دوچرخه برفی ساخت فرانسه به اسم «دوچرخه ماه».
با شروع فصل اسکی در اروپا، دوچرخه برفی ِ برقی‌ ساخت کشور فرانسه به اسنوبوردسواران و اسکی‌بازها کمک می‌کند تا از کوهستان برفی لذت بیشتری ببرند. قیمت هر عدد از این دوچرخه برقی، 10هزارو680یورو و سرعت آن 42کیلومتر بر ساعت بوده و عمر باتری آن 3ساعت است. وزن این دوچرخه فقط 87کیلوگرم تخمین زده شده است. بدون دود بودن این وسیله یکی دیگر از ویژگی‌های آن بوده و به این ترتیب در زمره دستگاه‌های سبز یا بدون ایجاد آلودگی برای محیط‌زیست دسته‌بندی می‌شود.
کارشناسان گردشگری در پیست‌های اسکی اتریش این دوچرخه را روی یخچال‌های طبیعی Kaunertal آزمایش کرده‌اند. این ماشین برفی کاملا بدون صدا بوده و در 4 پیست اسکی تیرول در رشته‌ کوه‌های آلپ اتریش در دسترس خواهد بود. این دستگاه‌ها در پیست رها نشده و در مسیرهای مشخص دوچرخه‌سواری برفی یا مسیرهای هدایت شده در منطقه مجاز، قابل استفاده است.
کار با این وسیله آسان بوده و کافی است به‌مدت 5دقیقه از آن استفاده کنید. در پیچ‌ها باید مانند موتورسیکلت‌سوارها با دستگاه کج و خم شوید تا امکان دور زدن آسان‌تر باشد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید