• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
پنج شنبه 24 آذر 1401
کد مطلب : 180071
+
-

آداب معاشرت مهمانی‌ها را رعایت کنیم

دورهمی بدون جنگ و خونریزی!

دورهمی بدون جنگ و خونریزی!

تصور کنید به یک مهمانی خانوادگی رفته‌اید، بعضی‌ها غرق تلفن همراه و فضای مجازی شده‌اند، بعضی‌ها چرت می‌زنند و چند نفر هم با صدای بلند یک بحث سیاسی داغ را دنبال می‌کنند. احتمالاً با دیدن این تصویر، از هرچه مهمانی و دورهمی باشد فراری می‌شوید. با همه امتیازاتی که دیدارهای خانوادگی و مهمانی‌ها دارند، اگر مهمانان آداب معاشرت در این جمع‌ها را رعایت نکنند، دورهمی‌ها به یک برنامه خسته‌کننده و ملال‌آور تبدیل می‌شود. آداب معاشرت در مهمانی‌ها را یاد بگیرید تا دورهمی‌هایتان به خاطره‌های شیرین و ماندگار تبدیل شود.

بحث سیاسی ممنوع!
یک اصل مهم برای معاشرت در مهمانی‌ها که در فرهنگ کشورهای مختلف هم بر آن تأکید شده، پرهیز از بحث‌های سیاسی و حرف‌زدن درباره عقاید دینی و مذهبی است. واقعیت این است که افراد مختلف، دیدگاه‌های متفاوتی درباره موضوعات سیاسی دارند و مهمانی، جای حرف‌زدن درباره این دیدگاه‌ها نیست. خیلی از بحث‌های سیاسی در مهمانی‌ها، به دلخوری و رنجش از همدیگر منجر می‌شود، آینده روابط فامیلی را عوض می‌کند، فضای مهمانی را سنگین و تلخ می‌کند و خلاصه اینکه جمع صمیمی خانوادگی را، به جمعی عصبی و ناراحت تبدیل می‌کند. حواستان باشد شروع‌کننده یا ادامه‌دهنده یک بحث سیاسی نباشید، از گفتن جوک‌های سیاسی پرهیز کنید و اگر دیدید گفت‌وگوها به طرف موضوعات سیاسی می‌رود، سعی کنید حرف را عوض کنید. هر چند جمع خانواده و فامیل، حلقه‌ای امن محسوب می‌شود که می‌توانید از احساسات و مشکلات‌تان در آن حرف بزنید، اما سعی کنید از بیان حرف‌های ناراحت‌کننده خودداری کنید. اگر قرار باشد تمام مدت مهمانی مشغول گلایه از مشکلات، گرانی‌ها و دردسرهای زندگی روزمره باشید، هم حوصله خودتان سر می‌رود هم دیگران را خسته می‌کنید. درد دل‌کردن و همدلی با یکدیگر خوب است، به شرطی که فضایی تلخ و ناامیدکننده از معاشرت‌ها نسازد. یکی دیگر از موضوعاتی که بهتر است درباره آن بااحتیاط صحبت کنید، طرفداری از تیم‌های ورزشی محبوبتان است. شاید کل‌کل درباره تیم موردنظرتان در ابتدا دلچسب و شیرین باشد، اما اگر شوخی‌ها کم‌کم جدی شود، ممکن است باعث دلخوری و ناراحتی همدیگر شوید.

گوشی‌ها خاموش
از وقتی تکنولوژی به جنبه‌های مختلف زندگی ما اضافه شده، مهمانی‌ها هم شکل متفاوتی پیدا کرده است. دیدن مهمانانی که سرشان را در گوشی فرو برده‌اند و غرق دنیای مجازی شده‌اند، واقعاً حوصله سر بر است. بهتر است وقتی به مهمانی می‌روید تلفن همراه‌تان را خاموش کنید یا دست‌کم آن را کناری بگذارید و خودتان را با آن سرگرم نکنید. به جای چت‌کردن با افرادی که نیستند، با آدم‌هایی که کنارتان هستند حرف بزنید و معاشرت کنید. اگر تماس تلفنی ضروری داشتید، با صدای بلند و در جمع مشغول گفت‌وگو با تلفن نشوید. مکالمه را مختصر کنید و زودتر به جمع برگردید. بعضی‌ها در مهمانی شروع می‌کنند به نشان‌دادن کلیپ‌ها و ویدئوهای خنده‌دار به دیگران و صدای موبایلشان آرامش جمع را به هم می‌زند. این کار را نکنید و ارتباط واقعی را با ارتباط مجازی همراه نکنید. اگر عکس دسته‌جمعی می‌گیرید، مطمئن شوید که بقیه به انتشار این عکس در شبکه‌های اجتماعی رضایت دارند. فرهنگ استفاده از تلفن همراه به‌خودی خود اهمیت زیادی دارد و وقتی در مهمانی باشید، مهم‌تر هم می‌شود. راستی، ترجیحاً تلویزیون را هم در مهمانی‌ها روشن نکنید! مگر اینکه هدفتان از دورهمی، تماشای دسته‌جمعی یک فیلم یا مسابقه ورزشی باشد.

این سؤال‌ها را نپرسید
نه فقط در فرهنگ ما بلکه در همه دنیا پرسیدن بعضی سؤال‌ها از افراد، آزاردهنده و بی‌ادبی محسوب می‌شود. شاید فکر کنید با پرسیدن سؤال‌های شخصی، قصد دارید سر صحبت را با بقیه باز کنید، اما با این سؤال‌ها افراد را در موقعیتی آزاردهنده قرار می‌دهید. از بقیه درباره میزان درآمد، مبلغ اجاره خانه و قیمت وسایلی که خریده‌اند سؤال نکنید. اگر هم کسی چنین سؤالاتی از شما پرسید، مؤدبانه از جواب‌دادن خودداری کنید. درباره اعتقادات مذهبی افراد چیزی نپرسید. لطفاً دست از سر جوان‌ترها بردارید و آنها را سؤال‌پیچ نکنید که درسشان کی تمام می‌شود، شغلشان چیست، کی ازدواج می‌کنند و چرا بچه ندارند! با این سؤالات نه‌تنها آنها را کلافه می‌کنید، بلکه در واقع بی‌اجازه به حریم خصوصی آنها وارد شده‌اید. همان قدر که دوست ندارید با چنین سؤالاتی مواجه شوید، دیگران را هم در موقعیت‌های ناراحت‌کننده قرار ندهید. یکی دیگر از سؤالاتی که نباید در مهمانی‌ها بپرسید، گرفتن اطلاعات درباره دیگران از هم‌صحبت‌تان است. در نهایت زیاد سؤال نپرسید و به دیگران هم فرصت صحبت‌کردن بدهید. بهتر است درباره اختلافات گذشته و موضوعاتی که باعث دلخوری بوده چیزی نپرسید تا اوقات دیگران هم تلخ نشود. یادتان باشد قرار نیست در پایان مهمانی، همه با دلخوری و عصبانیت از هم جدا شوند و دفعه بعد، تمایلی به رفتن به مهمانی نداشته باشند.

بی‌ادب‌ها اخراجند!
مهمانی با هدف تازه‌شدن دیدارها و گفت‌وگو با دیگران برگزار می‌شود. اینکه در سکوت مطلق گوشه‌ای بنشینید و حرف نزنید، یعنی هیچ‌چیز از آداب معاشرت مهمانی نمی‌دانید. از فرصت‌های کنار هم‌بودن استفاده کنید، احوال بقیه را بپرسید و مثل مجسمه ساکت ننشینید! در مهمانی قرار است به همه خوش بگذرد، نه اینکه عده‌ای فقط مشغول پذیرایی باشند و بقیه از جایشان تکان نخورند. از میزبان بپرسید که چه کاری از دست‌تان برمی‌آید تا کمک‌حال او باشید. اگر بچه خردسال دارید، به‌عنوان والد وظیفه دارید در مهمانی حواستان به او باشد تا کار خطرناکی نکند، به‌خودش و بقیه آسیب نزند و به وسایل خانه میزبان خسارتی نزند. بعضی رفتارها در مهمانی، بی‌ادبانه تعبیر می‌شوند و باید حواستان به آنها باشد. مثلاً دیر به مهمانی رفتن و منتظر گذاشتن دیگران رفتار مودبانه‌ای نیست. موقع مکالمه‌ها، صدایتان را بالا نبرید و متکلم‌وحده نباشید، سعی کنید به بقیه هم فرصت حرف‌زدن بدهید. وسط حرف دیگران نپرید، شوخی‌های ناراحت‌کننده نکنید و حواستان باشد دست به تحقیر و تمسخر دیگران نزنید. پشت سر دیگران حرف نزنید و اگر درخواستی از میزبان دارید، آن را با جملات مؤدبانه مطرح کنید. بی‌اجازه به اتاق‌های خانه میزبان سرک نکشید و وسایل را جا به جا نکنید. موقع خوردن غذاها و خوراکی‌ها، آداب غذا‌خوردن را رعایت کنید و دست به ریخت و پاش نزنید. حواستان به رعایت احترام بقیه، به‌خصوص بزرگ‌ترهای جمع باشد، آنها را هم طرف صحبت قرار دهید و به حرف‌هایشان با اشتیاق و توجه گوش دهید.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید