• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
سه شنبه 16 مرداد 1403
کد مطلب : 231959
+
-

راهکارهای ساده برای خونریزی بینی در تابستان

راهکارهای ساده برای خونریزی بینی در تابستان

احتمال بروز خونریزی بینی در تابستان بیشتر از فصول دیگر است و دلیلش هم این است که هوا در این زمان به‌شدت گرم و خشک می‌شود و مخاط بینی را خشک می‌کند. به همین دلیل احتمال پاره شدن مویرگ‌های تیغه بینی بیشتر می‌شود. بروز خونریزی تابستانه در کودکان 5 تا 10 سال و بزرگسالان 50 تا 80 سال بیشتر از سایر افراد است. به همین دلیل کارشناسان توصیه می‌کنند که کودکان هنگام بیرون رفتن در هوای گرم از کلاه آفتابگیر استفاده کنند. خونریزی ناگهانی بینی در بزرگسالان هم علاوه بر گرمای هوا می‌تواند ناشی از فشار خون بالا، سردردهای شدید یا مصرف برخی داروهای شیمیایی و. . . باشد. به‌طور کلی خونریزی بینی در تابستان جای نگرانی ندارد اما اگر با فشار زیاد از هر دو بینی رخ دهد، یا بعد از 20دقیقه قطع نشود خطرناک است و باید سریعاً به پزشک یا اورژانس مراجعه کرد. دکتر کامیار ایروانی، عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز هم خونریزی بینی را یکی از مشکلات فصل تابستان به‌ویژه برای کودکان می‌داند و در این‌باره به چند نکته اشاره می‌کند.
 مخاط بینی بسیار پرخون است و در فصل تابستان به‌دلیل خشکی و دمای بالای هوا، احتمال خونریزی بینی بیشتر می‌شود.
  برای کمک به فردی که دچار خون دماغ شده بهتراست بیمار در حالت نشسته قرار بگیرد. اکثر خونریزی‌های بینی از قسمت جلو تیغه بینی اتفاق می‌افتد اما بهتر است با انگشتان روی پره‌های بینی فشار وارد شود چون مثل یک پانسمان فشاری عمل و از ادامه خونریزی جلوگیری می‌کند. همزمان توصیه می‌شود فرد سر خود را مقداری جلو آورده و دهان را باز نگه دارد تا هم تنفس انجام شود و هم اگر خونریزی پشت حلق باشد، بلع نشود.
 یکی از باورهای غلط برای بند آمدن خونریزی بینی، فشار روی استخوان‌های بینی و حتی قسمت وسط ابروها و ناحیه پیشانی است که هیچ‌کدام مؤثر نیست.
 راهکار ساده جلوگیری از این عارضه به‌ویژه درباره کودکان و سالمندان خارج‌شدن از منزل در ساعات گرم روز (11صبح تا 16عصر) است.
 کمپرس سرد یا قرار دادن کیسه یخ روی بینی و گونه‌ها، در کنترل خونریزی کمک‌کننده است. در خونریزی‌های مکرر بینی هم استفاده از پمادهای نرم‌کننده مثل ویتامین A برای جلوگیری از پاره‌شدن رگ‌‌ها اثر دارد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید