• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
چهار شنبه 23 آذر 1401
کد مطلب : 180024
+
-

دشان مرد خروس‌نشان!

دشان مرد خروس‌نشان!

فوتبال فرانسه همیشه اسم‌های بزرگ زیادی داشته است؛ از فونتین و رکورد شاهکارش در جام‌جهانی گرفته تا میشل پلاتینی که بعدها رئیس یوفا هم شد، از تیری آنری و استارت‌های استثنایی‌اش گرفته تا زیدان که به لحاظ فنی بهترین بازیکن تاریخ فوتبال در این کشور به‌حساب می‌آید. به لحاظ موفقیت اما حساب دیدیه دشان را باید از بقیه جدا دانست. در تاریخ فوتبال فرانسه، فقط یک چهره وجود دارد که هم به‌عنوان بازیکن و هم به‌عنوان سرمربی جام‌جهانی را فتح کرده است. دیدیه در 30سالگی، کاپیتان تیم ملی کشورش در جام‌جهانی1998 بود و 2سال بعد نیز با این تیم جام ملت‌های اروپا را فتح کرد. حالا 21سال از شروع دوران مربیگری این چهره می‌گذرد و جالب است که او فقط در 4تیم مختلف مربیگری کرده است. دشان در هرکدام از این تیم‌ها، توانسته به یک موفقیت بی‌سابقه دست پیدا کند. در حقیقت او هرگز بدون یک کامیابی بزرگ، نیمکت تیم ملی را ترک نکرده است.
 دشان مربیگری حرفه‌ای را از موناکو شروع کرد و در یکی از بزرگ‌ترین شگفتی‌های تاریخ لیگ قهرمانان، این تیم فرانسوی را به دیدار فینال رساند. موناکو البته در دیدار نهایی روبه‌روی پورتو و مورینیو بازنده شد اما باز هم کاری که او و تیمش انجام دادند، در نوع خودش حیرت‌آور به‌نظر می‌رسید. دشان بعد از ترک موناکو برای یک فصل به یووه رفت و توانست در همان فصل این تیم را به رقابت‌های سری‌آ برگرداند. یووه که در اوج بحران راهی سری‌بی شده بود، با کمک دشان به سری‌آ برگشت اما این مربی باشگاه را ترک کرد. او بعدها از این تصمیم برای ترک زودرس یووه به‌عنوان یک پشیمانی بزرگ یاد کرد. تجربه بعدی این مربی فرانسوی، در مارسی رقم خورد. او توانست این تیم را به قهرمانی لیگ فرانسه برساند. مارسی با هدایت دشان برای 3سال متوالی نیز قهرمان جام‌حذفی فوتبال فرانسه ‌شد. پس از درخشش در مارسی، نوبت به نیمکت فرانسه رسید. دیدیه و تیم ملی در نخستین تجربه بزرگ، روی سکوی دوم یورو قرار گرفتند و بعد از 2سال، قهرمان دنیا شدند. آنها بعد از 20سال فرانسه را به قهرمانی جهان رساندند. این تیم در دوره قبلی جام ملت‌ها خوب نتیجه نگرفت اما حالا یکی از 4تیم نهایی جام است و به‌احتمال زیاد امشب به فینال دوحه خواهد رسید.
حقیقت آن است که سرمربی این روزهای تیم ملی فرانسه هیچ‌وقت به اندازه دستاوردهای واقعی‌اش مورد ستایش قرار نگرفته است. او نشان داده که اهل کارهای بزرگ و ماموریت‌های دشوار است. او می‌تواند به‌زودی تبدیل به دومین مربی همه تاریخ شود که 2جام‌جهانی در کارنامه دارد. درصورت رسیدن به این جام، دشان در فهرست موفق‌ترین مربیان تاریخ فوتبال قرار خواهد گرفت.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید