• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
چهار شنبه 23 آذر 1401
کد مطلب : 179997
+
-

یگان ویژه زنان کجا آموزش می‌بینند؟

آموزش
یگان ویژه زنان کجا آموزش می‌بینند؟

دانشکده آموزش عالی بانوان پلیس ایران (مجتمع آموزشی کوثر) در تابعیت دانشگاه علوم‌انتظامی کشور از سال 1378راه‌اندازی شد و امروز در مقاطع مختلف تحصیلی از کاردانی تا کارشناسی ارشد، دانشجو (بانو) جذب می‌کند. در این مجتمع ویژه بانوان، آموزش‌های درجه‌داری، دانش‌آموختگی و تخصصی در رسته‌های (رشته‌های) مختلف نیروی انتظامی ارائه می‌شود. هم‌اکنون مجتمع عالی زنان پلیس وظیفه آموزش تمامی زنانی که در نیروی انتظامی و در قالب پرسنل پلیس خدمت می‌کنند اعم از کارمندی، افسری و درجه‌داری را عهده‌دار است. چارت آموزشی طراحی شده در این مجتمع به شکلی است که زنان و دختران پلیس متناسب با رسته‌های خود، هر آنچه برای انجام ماموریت‌های رسته انتخابی ازجمله یگان ویژه (واحد نوپو با ماموریت‌هایی در رهایی گروگان و مقابله با عملیات‌های تروریستی) زنان (یگان زینبی، واحد زنان زیرمجموعه یگان ویژه فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران متشکل از زنانی است که به‌صورت درجه‌دار و افسر آموزش‌دیده در یک واحد مستقل عملیاتی در تهران سازماندهی شده‌اند)، لازم باشد را فرامی‌گیرند. این در حالی است که علاوه بر این آموزش‌ها و مهارت‌ها، واحدهای عمومی، مهارت‌های جسمانی و آموزش‌های فراگیر نیز به دانشجویان این مجتمع آموزش داده می‌شود.
 برنامه‌ریزی‌های آموزشی بانوان پلیس به این شکل است که هم به آموزه‌های مهارتی و هم به آموزه‌های علمی توجه می‌شود. این بدان معناست که زنان پلیسی که از این مجتمع انتظامی فارغ‌التحصیل می‌شوند باید حتما در یکی از ورزش‌های 3گانه (پایه) رزمی شامل تکواندو، جودو یا کاراته، کمربند مشکی را کسب کنند و از مهارت قابل توجه در تیراندازی و رانندگی برخوردار باشند. البته آموزش‌های ویژه‌ای هم وجود دارد که بدون فراگیری آنها، فارغ‌التحصیلی در این حوزه امکان‌پذیر نیست. آموزش‌های ویژه شامل دوره‌های تخصصی چترریزی، تیراندازی، پرش از ساختمان، تکواندو، کاراته، جودو، راپل، غواصی، سکانداری، پرواز با پاراگلایدر، پاراموتور و همچنین دوره‌هایی موسوم به ورزش و مهارت‌های آبی و خاکی است که باید پشت سر بگذارند. هر یک از این مهارت‌ها در قالب کلاس‌های آموزشی تخصصی با حضور برترین استادان حوزه مرتبط داده می‌شود. سطح تخصصی و حرفه‌ای آموزش‌ها در بین مردان و زنان پلیس یکسان است. البته به جز رسته‌هایی مانند مرزبانی که چون زنان (با توجه به سنگینی سلاح‌های مخصوص مرزبانان) در آن فعالیتی ندارند، فعلا هیچ آموزشی هم دریافت نمی‌کنند.

خدمات آموزشی
 زنان پلیس آموزش‌دیده در این مجتمع انتظامی که مجهز به خوابگاه ویژه دانشجویان و داوطلبان شهرستان است، می‌توانند در مواقع لزوم و بحرانی، هر آنچه لازم است برای امنیت کشور انجام دهند؛ از پیگیری پرونده‌های پلیس آگاهی که حضور زنان پلیس در آن الزامی است تا بازجویی و پیگیری متهمان زن در پلیس اطلاعات و امنیت، ارائه مشاوره در کلانتری‌ها و نیز اجرای عملیات‌ در ناآرامی‌های سیاسی و امنیتی که اخیرا شاهد آن بودیم. همه اینها بخشی از آن چیزی است که یک پلیس زن در مجتمع آموزشی زنان پلیس کوثر در دانشگاه علوم انتظامی امین فرامی‌گیرد. یگان ویژه زنان نیز از قاعده این آموزش‌ها مستثنا نیست همچنان که از اسفند سال گذشته بعد از طی دوره‌های لازم، نخستین عملیات خود را در قالب گردان با حضور در برخی ناآرامی‌ها و همچنین ماموریت‌های مربوط به مسابقات لیگ فوتبال و استادیوم آزادی به خوبی اجرا کردند.

گسترش فعالیت یگان ویژه زنان
توسعه یگان ویژه زنان در دستور کار نیروی‌های انتظامی قرار دارد تا از مهارت‌ها و تخصص بانوان علاقه‌مند در اجرای مأموریت‌های مختلف در سایر استان‌های کشور بهره گرفته شود. هم‌اکنون در 10استان بیش از 4درصد پلیس زن فعالیت دارند که نقش مؤثری را در بسیاری از عملیات‌ها و ماموریت‌های مهم ایفا می‌کنند.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید