• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 22 آذر 1401
کد مطلب : 179887
+
-

اشتغال پایدار بومی‌ها در ژئوپارک جهانی طبس

شهرستان طبس یکی از شهرستان‌های خراسان‌جنوبی و پهناورترین شهرستان کشور محسوب می‌شود؛ این شهرستان که جمعیتی حدود 70هزار نفر را در ۵۵،۴۱۲ کیلومترمربع مساحت خود جای داده است،  علاوه بر حرم برادر امام رضا(ع)ظرفیت‌های مهمی چون پایتختی زغال‌سنگ ایران، راه مواصلاتی 5 استان مهم کشور، اداره کل راه‌آهن شرق و ریل راه‌آهن بافق-مشهد، فرودگاه، ژئو پارک ملی، باغ‌شهر و نهر دائمی‌، باغ تاریخی گلشن، ساخت‌وساز صددرصد ویلایی، تنوع محصولات کشاورزی چون تولید خرما، نارج و برنج، حرم برادر امام رضا(ع) روستاهای گردشگری، کویر و ویترین زمین‌شناسی، معدن، ارزش زمین و فضای نخبگانی را دارد.
حالا با جهانی شدن ژئوپارک ملی طبس، امیدواری برای توسعه آن نیز افزایش یافته است.

رونق گردشگری
به‌ گزارش همشهری، روزهای پایانی هفته گذشته بود که خبر رسید ژئوپارک طبس به‌عنوان سومین ژئوپارک جهانی ایران رأی مثبت شورای‌عالی ژئوپارک‌های جهانی یونسکو را دریافت کرده و مطالعات ژئوپارک طبس از سال۱۳۸۹ آغاز شده است.
مدیرکل میراث فرهنگی، ‌گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی در این‌باره به همشهری می‌گوید: این ژئوپارک با مساحت ۲۲هزار و۷۷۱ کیلومترمربع دارای ۳۹ژئوسایت زیرمجموعه است که جذابیت‌های زمین‌شناختی فرهنگی و طبیعی قابل توجهی دارد. هادی شاهوردی، ارگ کهن طبس، سد کریت، کال جنی، باغ گلشن و امامزاده حسین بن موسی‌ الکاظم(ع) را از جمله این ژئوسایت‌های شهرستان طبس معرفی می‌کند و می‌افزاید: همکاران مدیریتی ژئوپارک طبس و یک تیم اجرایی از 4سال پیش فرایند آماده‌سازی زیرساخت‌هایی را که نیازمند ثبت یونسکو بود و آموزش‌های مربوط به آن را انجام دادند. او با بیان اینکه طبس اتفاق بسیار مبارکی است که می‌تواند زمینه جذب گردشگران زیادی را به خراسان جنوبی فراهم کند، می‌گوید: وجود یک اثر ثبت جهانی در کنار ظرفیت‌های موجود سبب می‌شود خدمات‌دهی و به تبع آن امکانات زیرساختی مناسب برای جذب گردشگر به‌ویژه گردشگران علاقه‌مند به مباحث طبیعی و زمین‌شناسی در منطقه فراهم شود.  مدیرکل میراث فرهنگی، ‌گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی اغلب ژئوسایت‌های طبس را شامل روستاهای هدف گردشگری، آثار تاریخی منحصر به فرد، جاذبه‌های طبیعی گردشگری و به‌ویژه باغ‌های تاریخی می‌داند و می‌گوید: برنامه‌ریزی ما این است که در روستاهای هدف و مناطق گردشگری با ایجاد بوم‌گردی و فضاهای اقامتی، توسعه مجتمع‌های گردشگری، احیای رشته‌های صنایع‌دستی فراموش شده و تقویت رشته‌های مزیت‌دار موجود، شرایط ایجاد درآمد پایدار برای ساکنان و بومیان را ایجاد کنیم. وی البته این اقدامات را منوط به تامین اعتبار برای تامین زیرساخت مورد نیاز و مشارک سرمایه‌گذاران بخش خصوصی می‌داند. به‌گفته شاهوردی، پیگیری تامین اعتبار در 3جبهه اعتبار شهرستان از محل اعتبار استانی، اعتبار ملی از وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و اعتبار سفر رئیس‌جمهوری در حال انجام است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید