• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
سه شنبه 22 آذر 1401
کد مطلب : 179878
+
-

اراده ایران و چین برای توسعه مناسبات راهبردی

چین در نخستین واکنش رسمی به انتقادها پیرامون همراهی رئیس‌جمهور این کشور با ادعاهای ضدایرانی مطرح شده در بیانیه اخیر شورای‌همکاری خلیج‌فارس تأکید کرد، پکن و تهران اراده مشترکی برای تقویت روابط راهبردی و جامع دارند. این موضع پس‌از آن اتخاذ شد که همراهی چینی‌ها با برخی مواضع ضدایرانی، با واکنش قاطع تهران مواجه شد. به‌گزارش همشهری، این درحالی‌است که در روزهای اخیر واکنش‌ها در ایران به مباحث مطرح شده در جریان سفر رئیس‌جمهور چین به عربستان‌سعودی همچنان ادامه داشته‌است و نمایندگان مجلس نیز در نشست علنی روز یکشنبه، خواستار پاسخ قاطع مقام‌های وزارت امورخارجه به اقدام شائبه‌برانگیز طرف چینی شدند. برهمین اساس هم بود که وزیر امورخارجه کشورمان در توییتی به زبان چینی، بر ضرورت احترام به تمامیت ارضی ایران تأکید کرد. حسین امیرعبداللهیان دراین باره نوشت: «جزایر سه‌گانه ابوموسی، تنب کوچک و تنب بزرگ در خلیج‌فارس، اجزای جدایی‌ناپذیر خاک پاک ایران است و به این مام میهن تعلق ابدی دارد. در ضرورت احترام به تمامیت ارضی ایران با هیچ طرفی تعارف نداریم.»

گسترش مناسبات براساس مصالح و منافع
ازسوی دیگر  سخنگوی وزارت امورخارجه ایران نیز در نشست‌خبری دیروز خود، اعلام کرد مراتب اعتراض ایران به اقدام‌های غیرسازنده اخیر چین، به اطلاع سفیر این کشور در تهران نیز رسیده‌است. ناصر کنعانی با بیان اینکه جمهوری‌اسلامی درباره موضوع‌های مرتبط با منافع اساسی ایران و تمامیت ارضی کشور با هیچ طرفی مصالحه و مسامحه نخواهد کرد، به اقدام‌های انجام شده دراین زمینه اشاره کرد‍؛ «دراین ارتباط دیدگاه‌های خود را با جدیت بیان کرده و یادداشت اعتراضی دادیم. جمهوری اسلامی ایران در این زمینه با جدیت دیدگاه‌ها و مواضع خود را بیان کرد.»
درچنین شرایطی، اراده دوطرف برای گسترش همکاری‌های دوجانبه، موضوعی بود که دیروز ازسوی سخنگوی وزارت امورخارجه چین نیز مورد تأکید قرار گرفت. وانگ ونبین با تأکید بر روابط دوستانه تهران و پکن گفت: چین همواره از کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس و ایران در بهبود روابط براساس اصل حسن‌همجواری حمایت کرده‌است. وی درباره سفر اخیر رئیس‌جمهور چین به عربستان‌سعودی، ضمن اشاره به اهمیت توسعه روابط پکن و کشورهای عضو این شورا، تأکید کرد روابط چین و ایران به‌طور سنتی دوستانه بوده و انتخاب مشترک چین و ایران، تحکیم و توسعه مشارکت راهبردی جامع میان 2کشور است؛ «طرف چینی مایل به تقویت ارتباطات و هماهنگی با طرف ایرانی برای تداوم و ارتقای پیشرفت جدید در روابط دوجانبه است.» ونبین در ادامه گفت که چین و ایران یک طرح همکاری جامع امضا کرده‌اند که کار اجرایی آن، از ابتدای سال‌جاری آغاز شده‌است؛ «چین با ایران همکاری خواهد کرد تا توسعه پایدار و بلندمدت همکاری عملی 2کشور محقق شود.»

اجلاسی برای تقویت مناسبات تهران - پکن
اجلاس «برنامه همکاری‌های جامع ایران و چین» امروز (سه‌شنبه) با حضور معاون اول رئیس‌جمهور و معاون نخست‌وزیر چین برگزار می‌شود. معاون امور سیاسی دفتر رئیس‌جمهور با اعلام این خبر افزود: هیأت عالی‌رتبه چین به ریاست هو چون هوآ، معاون نخست‌وزیر این کشور با سفر به ایران و در نشست با هیأت بلندپایه ایرانی به ریاست محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور، سازوکارهای پیشبرد روابط دوجانبه ایران و چین را مورد بررسی قرار می‌دهند. محمد جمشیدی بررسی راهکارهای تقویت روند اجرای برنامه همکاری جامع ۲۵ساله ایران و چین را نیز یکی از اهداف اصلی این نشست اعلام کرد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید