• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
سه شنبه 22 آذر 1401
کد مطلب : 179844
+
-

داستان یک واکنش

رونالدو می‌ماند، سانتوس می‌رود

سوژه روز
داستان یک واکنش

کیلیان امباپه زیر آخرین پست کریستیانو رونالدو که نوشته بود: «قهرمانی در جام‌جهانی برای پرتغال بزرگ‌ترین و بلندپروازانه‌ترین رؤیای دوران حرفه‌ای من بود. خوشبختانه عناوین زیادی را در ابعاد بین‌المللی کسب کردم اما قرار دادن نام کشورمان بر بلندترین بام جهان بزرگ‌ترین آرزوی من بود. من برای آن جنگیدم؛ برای این‌رؤیا سخت جنگیدم»، کامنتی گذاشته و به زبان بی‌زبانی از او به عنوان بهترین بازیکن تاریخ فوتبال یاد کرده. امباپه 3ایموجی زیر این پست گذاشته؛ ایموجی «بزن قدش»، ایموجی تاج پادشاهی و ایموجی بز که این آخری (GOAT) برگرفته از اول 4کلمه «بهترین بازیکن تاریخ فوتبال» است؛ لقبی که هواداران مسی و رونالدو بارها بر سر آن با هم جنگیده‌اند و حالا امباپه این لقب را به رونالدو داده است، نه به هم‌تیمی‌اش، مسی. زیر پست آخر رونالدو بیش از یک‌میلیون نفر کامنت گذاشته‌اند که بسیاری از آنها چهره‌های سرشناس دنیای فوتبال و هنر هستند. پله نوشته: «ممنون که لبخند را روی لبان ما آوردی». لبران جیمز برایش نوشته «افسانه» و بسیاری دیگر از او تمجید کرده‌اند یا پست‌های جداگانه زده‌اند، ازجمله بالوتلی که نوشته: «می‌دانید من هوادار سرسخت رونالدو نیستم اما به‌خاطر کارهای بزرگی که او انجام داده، سزاوار احترام بیشتری است.»

رونالدو در 5دوره جام‌جهانی؛ 22بازی، 1762دقیقه، 8گل، 2پاس گل، 220.3دقیقه به ازای هر گل، یک هت‌تریک، یک گل ضربه آزاد، 7جایزه بهترین بازیکن زمین، 9برد، 6مساوی، 7باخت، نخستین گل سال 2006به ایران، آخرین گل سال 2022به غنا، تنها بازیکن تاریخ که در 5دوره جام‌جهانی موفق به گلزنی شده است، بهترین گلزن ملی تاریخ (119گل)، بیشترین بازی ملی تاریخ (196بازی).

سانتوس پس از 8سال از سرمربیگری تیم ملی پرتغال اخراج شد. در این کشور او را عامل حذف این تیم در مرحله یک‌چهارم پایانی با نیمکت‌نشینی رونالدو می‌دانند. این مربی 68ساله پیش از تیم ملی پرتغال به‌مدت 4سال هدایت تیم ملی یونان را در دست داشت و همچنین در 3تیم بزرگ پرتغال؛ پورتو، بنفیکا و اسپورتینگ هم مربیگری کرده بود. او یک جام یورو (2016) و یک جام لیگ ملت‌های اروپا برای پرتغال آورده بود؛ تنها جام‌های ملی تاریخ فوتبال این کشور. تیم ملی پرتغال زیرنظر این مربی 109بازی انجام داد و میانگین 2.06امتیاز در هر بازی را به‌دست آورد.

مسی در بازی امشب به رکورد 25بازی در جام‌های جهانی می‌رسد و از این لحاظ با رکورددار این عرصه؛ لوتار ماتئوس آلمانی برابر می‌شود. او این فرصت را دارد تا در بازی بعدی (فینال یا رده‌بندی) به‌تنهایی رکورددار بیشترین تعداد بازی در ادوار جام‌جهانی شود. تعداد بازی‌های مسی در جام‌جهانی هم‌اکنون 2بازی از رونالدو (22) بیشتر است و این فاصله می‌تواند به 4مسابقه افزایش یابد. اگر رونالدو در 41سالگی و آستانه 42سالگی مثل روژه میلای کامرونی هوس کند به جام‌جهانی برگردد می‌تواند این رکورد را از مسی پس بگیرد؛ به شرطی که مسی در 39سالگی تصمیم گرفته باشد دیگر برای آرژانتین بازی نکند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید