• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
سه شنبه 22 آذر 1401
کد مطلب : 179843
+
-

2 شماره 10 یک بازی 20

آیا دیدار آرژانتین- کرواسی همان دوئل مسی- مودریچ است؟

2 شماره 10 یک بازی 20

دنیله اورساتو به‌عنوان داور نخستین بازی نیمه‌نهایی جام جهانی برگزیده شد. پس از جنجال‌هایی که بر سر داوری هر 4مسابقه مرحله یک‌چهارم نهایی پیش آمد، فیفا تصمیم گرفت برای بازی امشب بین آرژانتین و کرواسی از داوری استفاده کند که تیم کشورش؛ ایتالیا به جام‌جهانی راه نیافته. پرتغالی‌ها اعتراض داشتند که چرا برای بازی با مراکش یک داور آرژانتینی انتخاب شده. بسیاری بر این ادعا بودند که فیفا دوست دارد رونالدو و مسی را به فینال جام‌جهانی ببرد تا رکورد بیننده تلویزیونی شکسته شود اما کریستیانو با پرتغال در مرحله یک‌چهارم به‌دست مراکش حذف شد. البته برای فیفا خیلی هم بد نشد. حالا کشورهای مسلمان، عرب و آفریقایی که بخش زیادی از جمعیت کره زمین را تشکیل می‌دهند، نگاه‌شان به این رقابت‌ها خیره مانده و آرزو می‌کنند مراکش قهرمان شود.
فیفا که در بازی پرتغال- مراکش به مدعیان تئوری فینال مسی- رونالدو ثابت کرد نظرشان درست نیست، حالا برای بازی امشب باید ثابت کند که در زمین و قوانین فوتبال طرفدار قهرمان شدن مسی نیست. ورزشگاه لوسیل امشب از 90هزار تماشاگر آرژانتینی یا هواداران محلی یا اجاره‌ای طرفدار این تیم پر خواهد شد و کرواسی باید غریبانه در زمین حریف بازی کند.

ادعای افشای بازی کثیف
آرژانتینی‌ها در بازی با هلند در کنار فوتبال، جنگ اعصاب هم به راه انداختند و هلندی‌ها را وارد این بازی کردند. حالا کروات‌ها نگران تکرار این موضوع در بازی امشب هستند. رسانه Sportske Novosti کرواسی در گزارشی ادعا کرده: «یک بازیکن آرژانتین در گفت‌وگو با هم‌باشگاهی اروپایی‌اش اعتراف کرده که آنها وظیفه تحریک حریف را داشتند و به آنها دستور داده شده در بازی با هلند چگونه تعادل آنها را بر هم بزنند. حالا آرژانتینی‌ها می‌خواهند حریف امشب خود را نیز وارد این جنگ روانی کنند. در کوپا آمریکا هم در بازی با کلمبیا و برزیل جنگ روانی به راه انداخته بودند.»

دهن‌کجی به رنکینگ فیفا
برزیل (1)، بلژیک (2)، انگلیس (5)، ایتالیا (6)، اسپانیا (7)، هلند (8)، پرتغال (9)، دانمارک (10). از میان 10تیم اول رنکینگ فیفا فقط 2تیم رده سوم و چهارم؛ آرژانتین و فرانسه به نیمه‌نهایی جام‌جهانی راه یافته‌اند. ایتالیا که اصلا صعود نکرد و دانمارک هم در دور گروهی حذف شد.

اینتری‌ها در همه فینال‌ها
از جام‌جهانی ۱۹۸۲ تا‌کنون، حداقل یکی از بازیکنان اینتر در فینال جام‌جهانی به میدان رفته است و با صعود کرواسی و آرژانتین به نیمه‌نهایی و حضور بروزویچ و لائوتارو مارتینس در این 2تیم، این سنت بار دیگر تکرار خواهد شد. تنها یکی از آنها به فینال می‌رسد تا این سنت حفظ شود.

بباز و بهترین بازیکن شو
در جام‌جهانی 2014مسی با آرژانتین در فینال مقابل آلمان شکست خورد ولی عنوان بهترین بازیکن جام را به‌خود اختصاص داد. در دوره بعد (2018) لوکا مودریچ کرواسی را به فینال برد و با اینکه در فینال مقابل فرانسه شکست خورد اما جایزه توپ طلای بهترین بازیکن جام را کسب کرد. این یک سنت است. سال 1998رونالدو بهترین بازیکن جام شد، درحالی‌که در فینال با برزیل به فرانسه و زیدان باخت. سال 2002اولیور کان که با آلمان در فینال مقابل برزیل شکست خورده بود، عنوان بهترین بازیکن تورنمنت را از آن خود کرد. سال 2006نوبت زیدان بود که برنده توپ طلای بهترین بازیکن جام شود، درحالی‌که در فینال با فرانسه به ایتالیا باخته بود. سال2010دیگو فورلان از اروگوئه بهترین بازیکن شد و استثنائا در این دوره تیمش دوم نشد و سوم شد. حالا مسی و مودریچ در نیمه‌نهایی مقابل یکدیگر صف‌آرایی خواهند کرد و فقط یکی از آنها فرصت خواهد داشت تا به فینال برود. شاید از میان مسی و مودریچ کسی که تیمش به فینال رفته، نایب‌قهرمان اما خودش بهترین بازیکن جام شود.

صعود هم‌گروه‌ها
از زمان ۲۴تیمی شدن جام‌جهانی (۱۹۸۲) تاکنون در 5دوره از 11دوره، تیم‌های یک گروه موفق به حضور همزمان در نیمه‌نهایی شده‌اند؛
۱۹۸۲: ایتالیا - لهستان (گروه A)،  ۱۹۹۴: برزیل - سوئد
 (گروه B)،  ۲۰۰۲: برزیل - ترکیه (گروه C)،  ۲۰۱۸: بلژیک - انگلیس (گروه G)،  ۲۰۲۲: مراکش - کرواسی (گروه F)

سنت‌شکنی آرژانتینی‌ها
آرژانتینی‌ها در تمام جام‌های جهانی قبلی که یکان آن عدد 2بود، یعنی جام‌های جهانی 1962، 1982و 2002در مرحله گروهی حذف شده‌اند (سال1942به‌دلیل جنگ جهانی دوم جام‌جهانی برگزار نشد). البته آرژانتینی‌ها سال 1982در مرحله دوم گروهی حذف شدند و حالا امسال نخستین باری است که آنها در یک جام‌جهانی که عدد یکان آن 2است به مرحله حذفی صعود می‌کنند.

03
این سومین رویارویی 2 تیم در جام‌جهانی است؛ سال1998آرژانتین یک بر صفر برد، سال2018کرواسی 3بر صفر پیروز شد. دوئل 2‌تیم در جام‌جهانی 98 در مرحله گروهی اتفاق افتاد و کرواسی با وجود باخت مقابل آرژانتین توانست تا نیمه‌نهایی بالا برود. کرواسی در فرانسه 98، با پیروزی در رده‌بندی مقابل هلند، به مقام سومی جام‌جهانی رسید.

04
اگر کرواسی به فینال برسد، دومین بار پیاپی است که به این موفقیت می‌رسد و چهارمین کشور اروپایی است که 2بار پیاپی در فینال حاضر می‌شود؛ پس از ایتالیا (1934و 1938)، هلند (1974و 1978) و آلمان (1982، 1986و 1990).

02
اگر کرواسی موفق به عبور از سد آرژانتین شود، دومین تیمی خواهد بود که در یک دوره توانسته هم آرژانتین را در مرحله حذفی جام‌جهانی ببرد هم برزیل را. نخستین تیم آلمان سال 2014بود.

26
لوکا مودریچ تاکنون در ترکیب تیم‌های مختلف (کرواسی- آرژانتین، رئال مادرید- بارسلونا و رئال مادرید- پاری‌سن‌ژرمن) 26بار با لیونل مسی روبه‌رو شده که تقریبا نیمی از بازی‌ها را از او برده؛ 12برد، 5تساوی و 9شکست، 1836دقیقه بازی مقابل تیم‌های مسی، میانگین 1.58امتیاز.

05
آرژانتین 5بار به نیمه‌نهایی رسیده و هرگز در این مرحله شکست نخورده. آخرین بار سال2014به این مرحله رسیدند که از سد هلند گذشتند و به فینال رفتند و به آلمان باختند.

06
آرژانتین دنبال ششمین فینال خود در جام‌های جهانی است. فقط آلمان (8) و برزیل (8) بیشتر به فینال رفته‌اند. کرواسی هر بار از مرحله گروهی بالا رفته، به نیمه‌نهایی رسیده؛ 1998، 2018و 2022که دو دفعه اول سوم و دوم شدند و حالا شاید نوبت اول شدن یا چهارم شدن‌شان است.

30
 مودریچ 17بازی در جام‌جهانی و 13بازی در یورو انجام داده (30بازی در مجموع). مسی 24بازی در جام‌جهانی انجام داده که دومین رکورد تعداد بازی پس از ماتئوس (25) است.

دوئل مسی و مودریچ
مسی برای آرژانتین 95گل به ثمر رسانده و نخستین گل ملی او در برابر کرواسی بود. مسی سال 2005نخستین بازی ملی خود را انجام داد ولی مارس 2006در بازل سوئیس و در یک بازی دوستانه قبل از جام‌جهانی آلمان موفق شد گل دوم تیمش را به کرواسی بزند. دقیقه 3 کرواسی پیش افتاد ولی کارلوس ته‌وز و لیونل مسی به فاصله 6دقیقه 2گل برای آرژانتین زدند. بازی در نهایت با پیروزی کرواسی تمام شد. جالب اینکه آن بازی نخستین بازی ملی لوکا مودریچ برای کرواسی نیز بود. او تاکنون 159بار برای کرواسی به میدان رفته است. آن زمان مودریچ پیراهن شماره 14کرواسی را بر تن می‌کرد و مسی پیراهن شماره 19آرژانتین را و حالا هر دو شماره10می‌پوشند و کاپیتان هستند و توپ طلا دارند. آنها سال 2018در مرحله گروهی با هم بازی کردند و کرواسی با گل مودریچ بازی را 3بر صفر برد و در نهایت به فینال رسید.

داور مخصوص آرژانتین
سومین داوری اورساتو در قطر، نخستین قضاوت او در مرحله حذفی خواهد بود. او پیش‌تر بازی افتتاحیه (قطر - اکوادور) و آرژانتین - مکزیک را سوت زده بود. اورساتو در 550مسابقه قضاوت کرده و 2589کارت زرد و 76کارت قرمز به بازیکنان نشان داده؛ میانگین 5کارت در هر بازی.

فرمول قهرمان نشدن آرژانتین
    اگر کرواسی باز هم به فینال برسد، فرانسه قهرمان می‌شود. هر بار که کرواسی به نیمه‌نهایی جام‌جهانی راه یافته (1998و 2018)، فرانسه قهرمان جام‌جهانی شده است.
    فرانسه پیش از این 3بار در مرحله گروهی با دانمارک هم‌گروه بوده؛ 2بار سال‌های 1998و 2018قهرمان شده‌اند و یک‌بار در سال 2002به‌عنوان مدافع عنوان قهرمانی در همان مرحله گروهی حذف شده‌اند. آنها این‌بار هم به‌عنوان مدافع قهرمانی پا به جام گذاشته‌اند و نوبت حذف‌شان است اما هر بار فرانسوی‌ها در مرحله گروهی توانسته‌اند دانمارک را 2بر یک ببرند یا با این تیم بدون گل مساوی کنند، به قهرمانی جام رسیده‌اند. فرانسه امسال هم موفق شده دانمارک را 2بر یک شکست بدهد. نوبت قهرمانی است یا حذف؟

فرمول قهرمانی آرژانتین
    در جام‌جهانی 1930تیم‌های اروگوئه، آرژانتین، یوگسلاوی و آمریکا و در جام‌جهانی 2002، تیم‌های برزیل، آلمان، ترکیه و کره‌جنوبی به مرحله نیمه‌نهایی راه یافتند و تیمی از آمریکای جنوبی (یک‌بار اروگوئه و یک‌بار برزیل) در هر دوره قهرمان شد. در دوره فعلی 4تیم فرانسه، مراکش، آرژانتین و کرواسی به نیمه نهایی رسیده‌اند. فرمول این است که هر گاه 4تیم این مرحله از کنفدراسیون‌های مختلف باشند، قهرمان از آمریکای جنوبی خواهد بود.
    به جز جام‌جهانی 2014، هربار که 2تیم از 4تیم نیمه‌نهایی اروپایی بوده‌اند، تیم قهرمان از آمریکای جنوبی بوده است (جام‌های جهانی 2002، 1978، 1970، 1962و 1950).
    4تیم پس از باخت در بازی اول در نهایت توانسته‌اند به فینال برسند؛ اسپانیای 2010که در بازی اول به سوئیس باخت و در نهایت قهرمان شد، آلمان‌غربی 1982که در نخستین مسابقه مغلوب الجزایر شد و به نایب‌قهرمانی رسید، آرژانتین 1990که دیدار افتتاحیه را به کامرون باخت و ایتالیای 1994که با شکست یک بر صفر مقابل ایرلند آغاز کرد و هر 2تیم آخر جام نایب‌قهرمان شدند. حالا نوبت آرژانتین است که پس از شکست از عربستان در دیدار نخست به فینال برود؟
    هروقت فرانسه در یک جام‌جهانی با 3تیم اروپایی دیگر به نیمه‌نهایی راه یافته (جام‌های جهانی 1982و 2018)، دوره بعد از آن یک تیم اسپانیایی‌زبان به قهرمانی رسیده است (آرژانتین در 1986و اسپانیا در 2010).
    تا پیش از این جام، در طول تاریخ جام‌های جهانی فقط ایتالیا بود که با یک گل خورده (آن هم گل بخودی)، به نیمه‌نهایی راه یافته بود که درنهایت هم قهرمان آن جام شد. این یعنی آرژانتین و فرانسه قهرمان نمی‌شوند و جام به مراکش می‌رسد.

01
آرژانتین فقط یک‌بار در 7بازی آخر خود در جام‌جهانی موفق شده بدون ضربات پنالتی یک تیم اروپایی را در جام‌جهانی ببرد که به همین دوره فعلی در مرحله گروهی و پیروزی 2بر صفر بر لهستان مربوط می‌شود. در سایر دیدارها 3شکست و 3تساوی داشتند که این 3تساوی در نهایت به ضربات پنالتی کشیده و آرژانتین هر 3بار موفق به حذف تیم اروپایی شده.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید