• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
دو شنبه 21 آذر 1401
کد مطلب : 179780
+
-

۳۲ مستند در نخستین روز به نمایش درآمد

افتتاح شانزدهمین دوره سینما حقیقت

جشنواره
افتتاح شانزدهمین دوره سینما حقیقت

آیین افتتاح شانزدهمین جشنواره سینماحقیقت، دیروز با حضور محمد حمیدی‌مقدم، دبیر این جشنواره و جمعی از فیلمسازان در سالن ۹ پردیس سینمایی ملت برگزار شد. مستند بلند «دنیای وحشی زاگرس» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی فرشاد افشین‌پور به‌عنوان فیلم افتتاحیه این دوره از جشنواره به نمایش درآمد. همچنین جدول نمایش مستندهای شانزدهمین دوره جشنواره سینماحقیقت در بخش‌های مختلف
اعلام شد.  براساس این جدول، فیلم‌های شانزدهمین دوره سینماحقیقت در ۴ بخش بلند، کوتاه، نیمه‌بلند و شهید آوینی در پردیس سینمایی ملت اکران می‌شوند. همچنین تعدادی از آثار منتخب برای مخاطبان در «موزه سینمای ایران» نمایش خواهند داشت. علاوه‌بر این، نمایش‌های برخط (آنلاین) از طریق سامانه هاشور در این دوره نیز ادامه خواهند داشت.  همینطور همزمان با آغاز جشنواره، امکان تماشای مستندهای شانزدهمین جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت در سامانه هاشور فراهم شده است. آثار شانزدهمین جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت در سامانه هاشور (خانه جشنواره) قرار می‌گیرند و افرادی که امسال متقاضی حضور در جشنواره هستند و ثبت‌نام کرده‌اند، می‌توانند به‌صورت رایگان از تماشای آثار حاضر در جشنواره بهره‌مند شوند.  همچنین سایر علاقه‌مندان در داخل ایران نیز می‌توانند با خرید مجموعه آثار جشنواره به مبلغ ۲۵۰هزار تومان و خرید بلیت آنلاین هر مستند، آثار شانزدهمین جشنواره سینماحقیقت را تماشا کنند.

توجه به جوانان و مستند‌سازان خارج از مرکز، وجه تمایز دوره شانزدهم
محمد حمیدی‌مقدم، دبیر شانزدهمین دوره جشنواره سینماحقیقت در آیین افتتاحیه این رخداد گفت: در مراسم افتتاحیه جشنواره‌ها ازجمله جشنواره «سینماحقیقت» فرصت‌هایی برای گفت‌وگو، فاصله گرفتن از روزمرگی و درگیر شدن در فضایی است که به شکل روزمره کمتر می‌توان از آن سراغ گرفت. ما از امروز تا جمعه به بهانه این جشنواره، کنار هم خواهیم بود تا از سینمای مستند ایران صحبت کنیم و به تماشای آثاری بنشینیم که بسیاری از آنها امیدبخش و باطراوت هستند و در ستایش زندگی ساخته شده‌اند. در بخش بین‌الملل میزبان مستندهایی هستیم متنوع و متکثر که پنجره‌هایی تازه مقابل دیدگانمان باز خواهند کرد. آنچه از سینمای مستند ایران، در این دوره خواهید دید، آثاری زیبا و جذاب درباره اقلیم، سنت‌ها، آیین‌ها، طبیعت و زنان و مردانی است که در این سرزمین پهناور و کهن زندگی می‌کنند و مستندهای جشنواره شانزدهم، سیمای آنان را برای شما و آیندگان به یادگار خواهند گذاشت. وجه تمایز جشنواره شانزدهم با ادوار قبلی، توجه ویژه به مستندسازان و جوانانی است که در استان‌ها زندگی می‌کنند و پیش از این، با برگزاری آنلاین جشنواره توانسته بودیم سهیم شدن آنان در این رخداد را جدی‌تر و پررنگ‌تر کنیم. امسال میزبان مستندسازان جوانی هستیم که خارج از پایتخت فعالیت می‌کنند و تعدادی از آنها در این سال‌ها در قالب مستندساز، درخشیده و آثارشان در جشنواره‌های معتبر داخلی و بین‌المللی تحسین شده‌اند.» او در ادامه افزود: «جشنواره شانزدهم ضیافتی بزرگ است تا این مستندسازان علاوه بر تماشای آثار، در کارگاه‌ها شرکت‌کنند و گنجینه‌ای از دانش و تجربه را با خود همراه ببرند تا در آثار دیگرشان، از آن بهره بگیرند. به این نسل جوان و نوجو و به این مهمانان ویژه، سلام می‌گویم و امیدوارم این جشنواره، از خاطرات به یادماندنی زندگی حرفه‌ای آنها باشد.»

نمایش ۳۲مستند در نخستین روز
در نخستین روز از برگزاری شانزدهمین جشنواره سینماحقیقت ۳۲مستند نمایش داده شدند‌. 7سالن پردیس سینمایی ملت با اکران آثار راه‌یافته به شانزدهمین جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت، میزبان علاقه‌مندان سینمای مستند است.‌

مستندهای امروز؛ از «برزخی‌ها» تا «پسر کوهستان»
امروز و در دومین روز برپایی جشنواره سینما‌حقیقت، پردیس ملت میزبان نمایش این فیلم‌ها‌ست:
سالن شماره یک، ساعت ۱۴ تا ۱۶: «بازمانده» و «واهک». ساعت ۱۶ تا ۱۸: «دیافراگم». ساعت ۱۸ تا ۲۰: «پاییز پنجاه‌سالگی» و «خونه مامان شکوه».
سالن شماره ۲، ساعت ۱۴ تا ۱۶: «اصیل» و «روایت فرهت». ساعت ۱۶ تا ۱۸: «پرواز بر فراز سرزمین خورشید»، «کشیم عاشق» و «ققنوس». ساعت ۱۸ تا ۲۰: «جاده استخوان». ساعت ۲۰ تا ۲۲: «پناه بر دریا» و «آغازگر یک پایان».
سالن شماره ۳، ساعت ۱۶ تا ۱۸: «خیشی که دشت‌ها را شیار زد»، ساعت ۱۶ تا ۱۸: «آستان خورشید»، «سرخدار» و «پسر کوهستان».
سالن شماره ۶، ساعت ۱۴ تا ۱۶: «برزخی‌ها». ساعت ۱۶ تا ۱۸: «برای پس از مرگم». ساعت ۲۰ تا ۲۲: « پیله ابریشم».

مکث
وزیر ارشاد: حقیقت، چراغ سینمای مستند را روشن نگاه داشته است

وزیر ارشاد همزمان با آغاز شانزدهمین جشنواره سینماحقیقت در پیامی به این جشنواره تأکید کرد آنچه از سینمای مستند، به یادگار می‌ماند، تلاشی است که برای ثبت واقعیت به شکلی عادلانه و هنرمندانه دارد. در بخشی از پیام ‌ محمدمهدی اسماعیلی آمده است: «جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران سینماحقیقت، به همت مستندسازان و هنرمندان به چراغی روشن در سینمای مستند ایران تبدیل شده و دوام و درخشش آن دغدغه جمعی دلدادگان فرهنگ و هنر این سرزمین است. ایران اسلامی، در 40سال اخیر، جشنواره‌ها و رویدادهای فرهنگی معتبری داشته که سینماحقیقت یکی از مهم‌ترین آنهاست و استمرار آن، تا رسیدن به شانزدهمین دوره باعث مباهات و خرسندی است. دغدغه عدالت فرهنگی به‌عنوان یکی از اصولی‌ترین اولویت‌های دولت مردمی، یکی از مؤلفه‌های سینمای مستند ایران است. آنچه از سینمای مستند، به یادگار می‌ماند، تلاشی است که برای ثبت واقعیت، به شکلی عادلانه و هنرمندانه دارد. هنرمندان چشم و چراغ ما هستند و بیش و پیش از هر قشری، صدای جامعه را به گوش مسئولان می‌رسانند. از این منظر سینمای مستند، هوشمندانه و منصفانه نقد می‌کند، هشدار می‌دهد و راه‌های برون‌رفت از بحران را مطرح می‌کند.

مکث
۱۰ مستندبرای خارج از مسابقه
۱۰مستند برای نمایش در بخش «خارج از مسابقه» شانزدهمین جشنواره سینماحقیقت از سوی دبیرخانه این جشنواره معرفی شدند که اسامی آنها عبارتند از:
   «آبی روشن»
ساخته ابوالفضل توکلی با مدت زمان ۷۵ دقیقه
   «بوچیا»
ساخته حسین همایونفر با مدت زمان ۵۰ دقیقه
   «زومرهای ایرانی»
ساخته امیرحسین خلیل‌زاده با مدت زمان ۶۵ دقیقه
   «گوش شیطون کر»
ساخته مهدی بوستانی شهربابکی با مدت زمان ۷۹ دقیقه
   «لانه پرستوها»
ساخته نرگس شکیبافر و مهرگان درستکار با مدت زمان ۳۳ دقیقه
   «مازیار آل داوود»
 ساخته بهنام نجم‌الدین با مدت زمان ۴۷ دقیقه
   «معجزه بناسان»
 ساخته حبیب احمدزاده با مدت زمان ۸۶ دقیقه
   «ناتمامی»
ساخته عاطفه صبور با مدت زمان ۵۵ دقیقه
‌   «هپکوتیزم»
ساخته سعید ساروقی با مدت زمان ۴۱ دقیقه
   «هنرمند واحد پنج»
ساخته محمدصالح حجت‌الاسلامی با مدت زمان ۵۸ دقیقه.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید