• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
دو شنبه 21 آذر 1401
کد مطلب : 179749
+
-

راه‌اندازی بازارچه‌های خدمت در یزد

2 بازارچه‌ با هدف حمایت از مشاغل خانگی کار خود را شروع کرده‌اند

گزارش 2
راه‌اندازی بازارچه‌های خدمت در یزد

2بازارچه دائمی در شهر یزد با عنوان بازارچه‌های خدمت فعالیت می‌کنند که یکی از آنها بازارچه بانوان توانمند و دیگری خوشمزه بازار نام گرفته‌است.
به گزارش همشهری، رئیس سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری یزد درباره رویکرد بازارچه‌های خدمت و هدف از راه‌اندازی آنها به همشهری می‌گوید: یکی از رویکردهای دارای اولویت در سازمان ساماندهی مشاغل شهری شهرداری یزد، شناسایی استعدادها و ظرفیت‌های مربوط به مشاغل خانگی و حمایت از فعالان این عرصه به‌ویژه بانوان توانمند با ایجاد بازارچه‌های موضوعی و تخصصی است.
محمد صفدرپور ادامه می‌دهد: بر این اساس بازارچه خدمت شهرداری یزد، مبتنی بر نیازسنجی صورت گرفته راه‌اندازی شده است و هم‌اکنون در این مجموعه 2بازارچه موضوعی یعنی بازارچه بانوان توانمند و خوشمزه بازار (اولین گذر غذای ایرانی در شهر میراث جهانی) یزد فعال هستند.

بازارچه صنایع‌دستی
در بازارچه بانوان توانمند که بر عرضه صنایع‌دستی و تولیدات مرتبط با مشاغل خانگی متمرکز شده، 48غرفه فعال است و هر هفته چهارشنبه تا جمعه ساعت 19پذیرای مخاطبان می‌شود. غرفه‌داران از بانوان سرپرست خانوار هستند.
صفدرپور در توضیح بیشتر می‌گوید: برای بازارچه‌های زیرمجموعه سازمان ساماندهی مشاغل شهری شهرداری یزد نیز پیوست فرهنگی تعریف و تاکنون برنامه‌های فرهنگی و هنری در مناسبت‌های مختلفی برگزار شده است.

گذر غذا
خوشمزه بازار نیز به‌عنوان یکی از بازارچه‌های فعال دیگر در مجموعه بازارچه خدمت نیز دارای 18غرفه است که فعالان مشاغل خانگی در رسته خوراکی و غذا در این مجموعه فعالیت دارند و تمرکز بازارچه بر عرضه غذای ایرانی و حمایت از مشاغل خانگی است.
خوشمزه بازار یزد در میدان امام رضا(ع)، بلوار صابر یزدی، محل دائمی بازارچه خدمت شهرداری یزد دایر شده‌است.
رئیس سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری یزد می‌گوید: در این مجموعه سرفصل‌های آموزشی مرتبط با مشاغل خانگی نیز در کارگاه‌های آموزشی تدریس و همچنین مهارت‌های شغلی رسته‌های فعال صنایع‌دستی و مشاغل خانگی آموزش داده می‌شود.  این گذر با رویکرد رونق‌بخشی به کسب‌وکارهای کوچک و مشاغل خانگی از یک سو و تقویت نشاط اجتماعی توسط سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری راه‌اندازی شده است.

ارتباط خرده فرهنگ‌ها و غذاهای محلی
پیش از این در 2سال گذشته، یزد میزبان جشنواره غذاهای محلی با هدف بازگشت برخی از غذاهای فراموش شده محلی یزد به چرخه تولید در رستوران‌ها و به‌دنبال آن بود.
یکی از دستاوردهای برگزاری جشنواره غذاهای محلی حمایت از کارآفرینانی بود که غذاهای خاص و فراموش‌‌شده را احیا کرده‌اند.
در مرکز ایران مثل یزد نیز، غذاها برگرفته از اقلیم گرم و خشک و تجربه سال‌های قحطی و دوران تاریخی است که ایران از سر گذرانده‌. از این رو، تنوع غذایی ایران، عنصری برای توسعه گردشگری تلقی می‌شود.
 مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری یزد به همشهری می‌گوید: در راه‌اندازی بازارچه دائمی خوشمزه بازار از تجربه جشنواره غذاهای محلی نیز بهره گرفته شده‌است.
احمد آخوندی با تأکید بر اینکه یزد را نباید فقط با بافت تاریخی بشناسیم، می‌افزاید: آداب و رسوم و فرهنگ یزد هم نکات جذابی دارد و خرده فرهنگ‌های یزد باعث شکل‌گیری این تنوع غذایی شده‌است. احمد آخوندی، آشنایی مردم ایران با غذاهای محلی یزد را از طریق برگزاری همین جشنوار‌ها و حالا بازارچه دائمی خوشمزه بازار می‌داند و ادامه می‌دهد: غذاهای فراموش شده یزد متناسب با اقلیم و در طول سال‌ها تجربه و آزمون و خطای نیاکان ما شکل گرفته و باید حفظ شود. برگزاری جشنواره غذاهای محلی، طرز پخت این غذاها را از گنجینه خاطرات پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها بیرون می‌کشد. رستوران‌های سنتی یزد، 24نوع غذای سنتی به گردشگران ارائه می‌کنند. غذاهایی که به‌گفته آخوندی، در فرایند روند ثبت ملی هستند تا به جاذبه‌های گردشگری استان یزد میراث ناملموس بیفزاید.

خانه خلاق غذا
برای توسعه گردشگری خوراک در شهر یزد نیز راه‌اندازی خانه خلاق در باغ دولت‌آباد یزد از برنامه‌های در دست پیگیری اداره میراث فرهنگی است.
آخوندی می‌گوید: درنظر داریم در باغ دولت‌آباد محلی دائمی را با عنوان خانه خلاق غذا راه‌اندازی کنیم، زیرا خوراکی‌های یزد جاذبه‌های قابل‌توجهی هستند که بسیاری از آنها پشتوانه فرهنگی و آداب‌ و رسوم بومی را به همراه دارد.
شیرینی‌ها، انواع آش‌ها، دسرها و خوراک‌های بومی یزد با تنوع بسیار زیاد و مختص هر منطقه و شهرستان نشان می‌دهد که یزد می‌تواند در این حوزه رتبه بسیار بالایی داشته باشد.

***
تا به حال رشت و کرمانشاه به‌عنوان شهر خلاق خوراک در جهان معرفی شده‌اند و یزد هم که حالا یک شهر جهانی محسوب می‌شود، در تلاش است در این عرصه گام بردارد. راه‌اندازی بازارچه دائمی خوشمزه بازار علاوه بر حمایت از کارآفرینان و احیای خوراکی‌های محلی فراموش‌شده به توسعه گردشگری یزد کمک می‌کند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید