• چهار شنبه 6 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 19 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 26
دو شنبه 21 آذر 1401
کد مطلب : 179747
+
-

‌بادام‌، پایتخت دارد

سهم بادام از تولید ناخالص داخلی چهارمحال‌و‌بختیاری 3 تا 5 درصد است و بهره‌برداری از شهرک‌بادام، این ارزش را 2 برابر افزایش می‌دهد

گزارش
‌بادام‌، پایتخت دارد

شهرک‌های صنعتی ایران، نواحی‌ای هستند که با هدف توسعه صنایع و تمرکز کارخانه‌ها، کارگاه‌ها و مجموعه‌های تولیدی ایجاد می‌شوند. آمارها نشان می‌دهد که ۸۴۷ شهرک و ناحیه صنعتی در کشور در حال بهره‌برداری هستند که در مجموع ۴۹ هزار و ۵۲۹ واحد برای ۹۸۷ هزار و ٧٥٠ نفر اشتغال‌زایی کرده‌اند. سهم استان چهارمحال و بختیاری از این آمار، ۲۹ شهرک و ناحیه صنعتی است که از این تعداد ۱۸ شهرک و 5ناحیه فعال هستند.
به گزارش همشهری، شهرک‌ها و ناحیه‌های صنعتی چهارمحال و بختیاری برای ۱۷ هزار نفر به‌صورت مستقیم و برای بیش از 1۵ هزار نفر به‌صورت غیرمستقیم اشتغال‌زایی کرده است و حالا با انتشار فراخوان شرکت تخصصی بادام شهرستان سامان، اشتغال‌زایی شهرک‌های صنعتی استان افزایش خواهد یافت.
نخستین شهرک تخصصی بادام کشور در شهرستان سامان استان و با هدف بسترسازی برای استقرار واحدهای بسته‌بندی و فرآوری محصولات باغی ایجاد شده و مسئولان از 10روز پیش برای واگذاری زمین‌های آن فراخوان داده‌اند.

بهره‌برداری تا دهه فجر
کلنگ ساخت شهرک تخصصی بادام در قطب تولید بادام چهارمحال و بختیاری یعنی شهرستان سامان، خرداد سال گذشته در زمینی به مساحت 30هکتار زده شد تا نخستین شهرک تخصصی استان و نخستین شهرک بادام کشور باشد. حالا فرماندار سامان خبر می‌دهد که زمین‌های مربوط به فاز نخست شهرک، آماده واگذاری به متقاضیان واجد شرایط است.
محمدتقی گنجعلی با بیان اینکه برای اجرای این طرح ۵۷ میلیارد ریال از محل اعتبار شرکت شهرک‌های صنعتی چهارمحال و بختیاری هزینه شده است، می‌گوید: تا زمان تکمیل و بهره‌برداری، حداقل ۱۵۰ میلیارد ریال در این شهرک سرمایه‌گذاری می‌شود.
به‌گفته وی، برای راه‌اندازی نخستین شهرک تخصصی بادام سامان ۶ کیلومتر عملیات خاکی، زیرسازی، جدول‌گذاری، معبرهای داخلی و جاده دسترسی ایجاد شده است.
گنجعلی با اشاره به پیشرفت فیزیکی ۹۰ درصدی نخستین شهرک تخصصی بادام سامان اظهار می‌کند: ۷۰ واحد در این شهرک برای واگذاری به متقاضیان واجد شرایط آماده شده و تا دهه فجر انقلاب اسلامی سال‌جاری، قابل بهره‌‎برداری است.

افزایش ارزش افزوده بادام
چهارمحال و بختیاری با بیش از 19هزار هکتار سطح زیرکشت بادام، رتبه اول تولید بادام آبی کشور را با تولید سالانه بیش از 20هزار تن بادام در اختیار دارد که ارزش تولید آن به‌صورت خام، بیش از 3هزار میلیارد تومان و سهم آن از اقتصاد استان حدود 3تا 5درصد تولید ناخالص داخلی می‌شود. شهرک تخصصی بادام علاوه بر اینکه با هدف استقرار صنایع فرآوری مرتبط در قطب بادام کشور یعنی شهرستان سامان ایجاد شده، به‌دنبال تکمیل زنجیره تولید بادام و افزایش سهم بادام در اقتصاد استان است. رئیس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری با تأکید بر این موضوع به همشهری می‌گوید: مهم‌ترین رقم بادام باغ‌های استان سرگل مامایی و خطر سرمازدگی آن بالاست و با ایجاد شهرک بادام، علاوه بر اینکه سایر ارقام دیرگل را با هدف جلوگیری از خسارت جایگزین می‌کنیم، به‌دلیل فرآوری ارزش افزوده بادام را تا 2برابر افزایش می‌دهیم. حسین برزگر با بیان اینکه زیرساخت‌های شهرک تخصصی بادام چون جدول‌کشی، خیابان‌کشی، شبکه برق، آب و گاز با مشارکت شرکت شهرک‌های صنعتی در حال تکمیل است، می‌افزاید: بیش از 70واحد سورت، بسته‌بندی، انبار، سردخانه، و صنایع فرآوری مانند روغن‌کشی، خلال بادام، بلانچ، آنزیم‌زدایی، مغز بادام در قالب ترشی، شیرینی و شور و تولید انواع کره و تولیدات جانبی بادام در این شهرک فعال خواهند شد.

 درخواست 40سرمایه‌گذار
رئیس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه هم‌اکنون بیش از 44هزار نفر در بخش باغی بادام در استان مشغول به ‌کار هستند، تأکید می‌کند؛ شرکت تخصصی بادام برای 700تا 900نفر اشتغال‌زایی خواهد داشت. برزگر از رسیدن بیش از 40تقاضا طی 10روز گذشته و بعد از انتشار فراخوان خبر می‌دهد و می‌گوید: ‌ دنبال این هستیم که ایده‌های جدید و نوآوری را در قالب طرح توجیهی به‌عنوان سرمایه‌گذار به شرکت شهرک‌های صنعتی معرفی کنیم. او از تجربه مشابه برخی استان‌ها در زمینه محصولاتی چون سیب، انگور و گوجه فرنگی خبر‌ و توضیح می‌دهد که از اندوخته‌های مهارتی آنها استفاده شده است.

***
وجود واسطه‌، نداشتن صنایع تبدیلی و تکمیلی، خام‌فروشی و صادرات بادام با نام و برند کشورهای دیگر از مهم‌ترین مشکلات این محصول در چهارمحال و بختیاری است و نخستین شهرک تخصصی بادام برای فرآوری محصولات باغی و رفع این مشکلات راه‌اندازی شده است. هم‌اکنون ۱۱ کارگاه فعال بسته‌بندی و صادرات بادام در کشور وجود دارد که از این تعداد 4واحد در سامان و مابقی در استان اصفهان هستند. به اعتقاد کارشناسان، مزیت اقتصادی تولید بادام ۱۰ برابر بیشتر از برنج است؛ در حالی‌که این محصول، مصرف آب کمتری دارد.

مکث
سامان، قطب تولید بادام

160هزار هکتار باغ بادام در کشور وجود دارد که سهم چهارمحال و بختیاری از این میزان، 19هزار هکتار و سهم شهرستان سامان بیش از 9هزار هکتار است. از مجموع بادامستان‌های چهارمحال و بختیاری ۹ هزار و ۵۲۵ هکتار با ۱۷ هزار و ۵۰ تن بادام مامایی، سفید، شاهرودی، سنگی و ربیع در شهرستان سامان است. گونه اصلی کشت شده در سامان، بادام مامایی است که بازار خوبی در خلیج‌فارس و هندوستان دارد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید