• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
دو شنبه 21 آذر 1401
کد مطلب : 179733
+
-

آماده‌باش برای 111گردنه حادثه خیز

13هزار داوطلب نجاتگر در 1553پایگاه امداد و نجات زمستانه متمرکز می‌شوند

گزارش
آماده‌باش برای 111گردنه حادثه خیز

فاطمه عسگری‌نیا- روزنامه‌نگار

امسال 111گردنه برفگیر و خطرناک برای پوشش امدادی به دستگاه‌های امدادرسان ازجمله هلال‌احمر از سوی پلیس راهور معرفی شده و قرار است نیروهای امدادی این جمعیت با استقرار در این نقاط، زمستانی امن را برای هموطنان رقم بزنند. گردنه‌های خطرناکی که در اکثر شهرهای کشور پراکنده‌اند از گردنه حیران در اردبیل گرفته که مشهورترین گردنه برفگیر کشور است تا گردنه بیژن دنا در سی‌سخت که به بلندترین گردنه کشور مشهور است. گردنه‌های گدوک در فیروزکوه، گردنه‌های ژاله، خان، اریز، کوه ابیدر، توریور و شیان، سیرابند و ‌دوله یاخی در استان کردستان هم جزو حادثه‌خیز‌ترین گردنه‌های کشور هستند. این خبری است که معاون عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر ایران در گفت‌وگو با همشهری اعلام می‌کند و می‌گوید:«برای خدمات‌رسانی در این گردنه‌های خطرناک و دیگر محورهای مواصلاتی برفگیر 1553پایگاه امداد و نجات جمعیت هلال احمر ایران در حالت آماده‌باش هستند.»
پایگاه‌هایی که مرادی‌پور از آنها سخن می‌گوید هر کدام در شیفت‌های مختلف شاهد حضور نیروهای داوطلب نجاتگری هستند که در دل سرمای شدید و سخت زمستان در تمام ساعات شبانه روز آماده خدمات‌رسانی به حادثه‌دیدگان، مسافران در راه‌مانده و راننده‌ها هستند. به‌گفته او گرچه 22هزار نیروی امدادگر و نجاتگر خود را برای حضور در طرح امداد زمستانه در سراسر کشور آماده کرده‌اند اما در ابتدا تنها 13هزار نفر از این امدادگران در طرح حضور پیدا خواهند کرد و درصورت نیاز مابقی امدادگران هم برای خدمات‌رسانی به مردم در پایگاه‌های امداد و نجات حاضر می‌شوند.

در کوهستان و جنگل هم آماده‌ایم
درست است طرح امداد زمستانه عمدتا با محوریت امدادرسانی در جاده‌های برفگیر و حادثه‌خیز دنبال می‌شود اما جنگل‌ها و کوهستان‌ها هم با توجه به حادثه‌خیز بودنشان در زمستان بخشی از ماموریت‌های امدادی را به‌خود اختصاص می‌دهند. معاون عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر ایران با اشاره به این مهم می‌گوید بالغ بر 50پایگاه امداد و نجات کوهستانی هم برای امدادرسانی به حادثه‌دیدگان این بخش در زمستان پیش‌بینی شده است:«‌در استان‌هایی مانند تهران، البرز، مازندران، تبریز، کرمانشاه، لرستان و... تعداد حوادث کوهستان در فصل زمستان کم نیست. به‌خاطر همین جمعیت هلال احمر تدابیر لازم برای این بخش را هم اندیشیده و در تلاش است تا با ارائه خدمات به موقع به حادثه‌دیدگان جان انسان‌ها را نجات دهند.
گرچه قرار است طرح امداد زمستانه با حضور همه دستگاه‌های امدادرسان از تاریخ 23 آذرماه در سراسر کشور شروع شود اما این طرح به‌طور غیررسمی در برخی از استان‌های برف‌خیز کشور آغاز شده است از استان‌های آذربایجان شرقی و غربی گرفته تا مازندران و اردبیل. کسانی که این روزها از گردنه حیران در اردبیل عبور کرده‌اند خوب می‌دانند که وضعیت این گردنه پرحادثه این روزها چگونه است. به گزارش پایگاه امداد و نجات جاده‌ای، در گردنه حیران طی هفته اخیر بالغ بر 8نفر جان خود را از دست داده‌اند آن هم در حوادثی که 90درصد مقصرانش راننده‌های بی‌احتیاط هستند. به قول الطافی مسئول شیفت پایگاه امداد و نجات جمعیت هلال احمر استان اردبیل راننده‌های غیربومی قصه‌های گردنه حیران را جدی نمی‌گیرند و همین بی‌احتیاطی‌ها جانشان را می‌ستاند. مهدی ولی‌پور، رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر هم با اشاره به تکرار حادثه‌های تلخ در گردنه‌های پرخطر آن هم در زمستان هر سال از آمادگی نیروهای امدادی‌اش در این گردنه‌ها می‌گوید:«‌1533مرز امدادی و پایگاهی شامل:‌ ۵۷۵ پایگاه ثابت و ۱۰۰ پست موقت، ۴۶۴ شعبه و دفتر نمایندگی، ۳۰۵ مرکز پشتیبانی امدادی، ۳۲ مرکز کنترل و هماهنگی عملیات استان، ۳۵ مرکز آنست و ۲۲ مرکز امداد هوایی در طرح امدادی زمستانه امسال شرکت می‌کنند.» به‌گفته او در این طرح بیش از 3 هزار و ۵۰۵خودروی عملیاتی شامل هزار و ۶۳ دستگاه آمبولانس، هزار و ۲۷۰خودروی امدادی، ۱۹اتوبوس امدادی، ۴۵۶خودروی نجات، ۵۰خودروی ویژه عملیات، ۱۱خودروی فرماندهی عملیات، ۴۸۰موتورسیکلت امدادی، ۱۲۲موتورلانس و ۱۹فروند بالگرد شرکت می‌کنند:«‌ امسال از همکاری و توان 13هزار امدادگر داوطلب در طرح امداد زمستانه بهره می‌گیریم که این امدادگران شامل 4 هزار و ۵۰۰تیم عملیاتی فعال، ۳۱ تیم واکنش سریع، ۲۲هزار داوطلب تخصصی امداد و نجات و 3 هزار و ۴۰۰ نیروی عملیاتی تخصصی کادر هستند. »

سهم مقصران
ولی‌پور گرچه از بی‌احتیاطی راننده‌ها در فصل سرما گلایه‌مند است و می‌گوید این بی‌احتیاطی‌ها باعث می‌شود تا اغلب شاهد حوادث تلخ در محورهای مواصلاتی یا در راه ماندن خانواده‌ها آن هم در شرایط سخت برف و کولاک باشیم اما در خیلی از مواقع هم نقص‌های جاده‌ای به همه این بی‌مبالاتی‌ها دامن می‌زند. یکی از معضلات امدادرسانی به افراد در راه مانده، نبود علائم و نشانه‌های رانندگی در جاده‌ها و تونل‌هاست. همین مسئله باعث می‌شود تا بسیاری از رانندگانی که در راه مانده‌اند، ندانند در کجا هستندو نتوانند محل دقیق خود را به ما بگویند و این مسئله باعث کند شدن امدادرسانی می‌شود. یکی دیگر از مشکلات پیش‌رو برای امدادرسانی خاموش بودن روشنایی جاده‌هاست که امیدواریم سریع‌تر حل و فصل شود.
برخی از استان‌های کشور در همه فصل‌های سال نیازمند حضور پررنگ امدادگران و نجاتگران هلال احمر در محورهای مواصلاتی برای کمک به حادثه‌دیدگان هستند فرقی نمی‌کند تابستان و زمستان هم ندارد. مازندران ازجمله این استان‌هاست. استانی با جاده‌های مواصلاتی حادثه‌خیز و دره‌های عمیق و خطرناک که در زمستان به واسطه بارش برف و باران، لغزنده شدن جاده‌ها و سقوط بهمن خطرناک‌تر هم می‌شوند. هاتف سلیمی، معاون امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر استان مازندران دراین باره می‌گوید سوادکوه، عباس آباد، بندپی و کلاردشت 4 نقطه پرحادثه استان ما هستند که برای استقرار پایگاه‌های امداد و نجات زمستانه مشخص شده‌اند. محورهایی که به‌خاطر پیچ‌های تند و تردد بالا همواره محل بروز حوادث تلخ بسیاری در استان مازندران هستند. و حالا امیدواریم با استقرار پایگاه‌های سیار در کنار پایگاه‌های ثابت امدادی در این مناطق علاوه بر کاهش زمان امدادرسانی به حادثه‌دیدگان سرعت عمل خود در نجات جان انسان‌ها را افزایش دهیم. معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر استان مازندران در ادامه بر ضرورت تقویت ناوگان لجستیک و انبارهای امدادی جمعیت هلال احمر در سراسر کشور تأکید می‌کند و می‌گوید:« ما نیازمند تقویت شارژ انبارهای امدادی هلال‌احمر هستیم و امیدواریم این کار در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار گرفته و نمایندگان در تصویب بودجه مناسبی برای این مهم اهتمام ورزند.» موضوعی که نماینده گرمسار، آرادان و ایوانکی در مجلس شورای اسلامی هم بر آن تأکید دارد و معتقد است ظرفیت‌های هلال احمر باید برای روز مبادا تقویت شود زیرا کمبود خودروهای امداد و نجات و انبارهای امدادی به یک مسئله جدی برای هلال احمر تبدیل شده است:«‌هلال احمر یک مجموعه چندوجهی و واکنش سریع است و نباید از رسیدگی به این مجموعه غافل شد. مجلس باید همه توان خود را به کار بندد تا توجه ویژه در همه زوایا به هلال احمر داشته باشد و در مواردی که هلال احمر نیاز به تصویب قوانین و لایحه‌ دارد، کمک حال این مجموعه امدادرسانی باشد.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید