• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
یکشنبه 20 آذر 1401
کد مطلب : 179688
+
-

جنگ داعش خراسان با پاکستان در خاک افغانستان

جهان‌نما
جنگ داعش خراسان با پاکستان در خاک افغانستان

هفته گذشته چند مرد مسلح به «عبیدالرحمن نظامی»، کاردار پاکستان در کابل حمله کردند. نظامی در داخل محوطه سفارت قدم می‌زد که افراد مسلح از ساختمان مجاور او را هدف قرار دادند. گرچه تلاش برای ترور دیپلمات پاکستانی شکست خورد، اما گفته شد که یکی از محافظان او از ناحیه سینه هدف قرار گرفته و کشته شده است. شاخه خراسان گروه تروریستی داعش با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: «2 سرباز خلافت، سفیر مرتد پاکستان و محافظانش را هدف قرار داده‌اند.» چند روز بعد «ذبیح‌الله مجاهد»، سخنگوی طالبان، از دستگیری یک تبعه خارجی و یکی از اعضای گروه تروریستی داعش که در این حمله دست داشته‌اند، خبر داد.
گروه تروریستی داعش خراسان در گذشته عمدتا در پاکستان شکل گرفته و رشد کرده است، اما پس از به قدرت رسیدن دوباره طالبان در کابل، فعالیت‌های عملیاتی خود را در افغانستان توسعه داده و این کشور عملا به پایگاه اصلی آن تبدیل شده است. این گروه در بخش‌هایی از پاکستان هم فعال است. داعش خراسان طی این سال‌ها علیه پاکستان و افغانستان، هم عملیات نظامی داشته و هم فعالیت رسانه‌ای. از زمان به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان در تابستان سال قبل، بیشتر انرژی این گروه معطوف حمله به طالبان شده، اما همزمان کارزار تبلیغاتی و نظامی خود علیه اسلام‌آباد را نیز فراموش نکرده است. «مجله دیپلمات» که بر رویدادهای سیاسی آسیا تمرکز دارد، در گزارشی نوشته که از نگاه داعش خراسان، طالبان ابزاری در دست پاکستان برای توسعه نفوذ اسلام‌آباد است. داعش، طالبان را متهم می‌کند که تلاش دارد تا نسخه پاکستانی اسلام را که توسط سازمان اطلاعات پاکستان و سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در قطر طراحی شده، ترویج کند.

روایت‌های ضدپاکستانی داعش
تنها چند روز پس از حمله داعش به سفارت پاکستان در کابل بود که بنیاد العظیم، رسانه حامی این گروه، ویدئویی انتقادی درباره فساد اخلاقی، انحطاط دینی و سیاست خارجی و داخلی دولت پاکستان منتشر و اسلام‌آباد را به حملات بیشتر تهدید کرد. مجله دیپلمات می‌نویسد: «انتشار این ویدئو اهمیت زیادی دارد چون خلاصه‌ای از اصلی‌ترین تبلیغات ضدپاکستانی داعش در چند سال گذشته است. داعش در این ویدئو، پاکستان را به آزار، زندانی کردن، کشتن و آواره کردن برادران و خواهران مسلمان متهم می‌کند.»
داعش خراسان، دولت پاکستان را متهم می‌کند که چشم خود را روی منطقه کشمیر بسته است. از نگاه داعش، دولت پاکستان به‌لحاظ تاریخی عروسک خیمه شب بازی امپراتوری بریتانیا بوده و حالا هم آلت دست دشمنان اسلام یعنی آمریکا، چین و روسیه است. راوی در این ویدئو دولت پاکستان را عنصری شرور می‌خواند که مردمش را به آمریکا و چین می‌فروشد و همزمان با در پیش گرفتن سیاست‌های لیبرال، با مسیحیان، یهودیان، هندوها و سایر فرقه‌های انحرافی مدارا می‌کند. یکی دیگر از انتقادهای داعش خراسان از دولت پاکستان، رویگردانی از اسلام و در عوض پذیرش مفاهیمی چون ملی‌گرایی، میهن‎پرستی و سکولاریسم است.
بنا بر روایت گروه داعش، سیاست جنگ علیه تروریسم آمریکا پس از 11سپتامبر، این فرصت را در اختیار اسلام‌آباد قرار داده تا با استفاده از این عنوان، جنگ علیه اسلام را تشدید کند. داعش خراسان حتی از این نیز فراتر می‌رود و همکاری‌های فزاینده پاکستان با چین را ازجمله در طرح «کمربند و راه» شدیدا زیر سؤال برده و می‌گوید که ظالمان چینی، اسلام و مسلمانان را سرکوب می‌کنند. این گروه ضمن مقایسه رابطه چین و پاکستان با رابطه روسیه و کشورهایی چون ازبکستان، تاجیکستان و ترکمنستان می‌نویسد که این کشورها امروز بردگان روسیه هستند؛ الگویی که در روابط پاکستان و چین نیز دیده می‌شود. راوی این ویدئو در نهایت از مسلمانان در پاکستان می‌خواهد که برای مبارزه با اسلام‌آباد به آنان ملحق شوند. از سوی دیگر، داعش خراسان که خود را پیشاهنگ واقعی مبارزه برای اسلام در منطقه می‌داند، گروه‌هایی چون لشگر طیبه، جیش محمد و طالبان افغانستان را آلت دست دولت پاکستان می‌خواند.

سفارتخانه‌ها، هدف مهم داعش
برای داعش که علاقه زیادی به جلب توجه بین‌المللی دارد سفارتخانه‌ها، کنسولگری‌ها و نمایندگی‌های دیپلماتیک اهداف مطلوب بالقوه هستند. پیش‌تر نیز در ژانویه2016 داعش خراسان مسئولیت حمله انتحاری به کنسولگری پاکستان در شهر جلال‌آباد را برعهده گرفته بود. داعش در سال گذشته و سال‌جاری میلادی نیز بارها به مراکز دیپلماتیک پاکستان و کشورهای دیگر در افغانستان حمله کرده است؛ ازجمله حمله 3 ماه پیش به سفارت روسیه.
پس از حمله به سفارت روسیه بود که داعش با انتشار یادداشتی در هفته‌نامه «النباء» با عنوان «امارت سفارتخانه‌ها» از روابط طالبان با دشمنان اسلام و پذیرش میزبانی دیپلمات‌های آنان انتقاد کرد. در این مقاله، از سفارتخانه‌ها و کنسولگری‌ها به‌عنوان مقر جاسوسی، نام برده شده است. داعش تأکید کرده بود که حملات خود را به این مراکز تشدید خواهد کرد. بنیاد العظیم اخیرا با انتشار یک مقاله، از طالبان به‌دلیل پیگیری روابط با هند، چین و ایران انتقاد کرده است. دیپلمات نوشته: «هدف حمله داعش به سفارت پاکستان در کابل، ضربه زدن همزمان به 2 دشمن خود یعنی پاکستان و طالبان بود. داعش خراسان با علم به بحران اقتصادی و انسانی که دولت طالبان با آن دست ‌به‌گربیان است حملات خود علیه طیف وسیعی از سفارتخانه‌ها و کنسولگری‌ها را ادامه خواهد داد و به فهرست خود کشورهایی چون چین و ایران را نیز اضافه خواهد کرد.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید