• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
یکشنبه 20 آذر 1401
کد مطلب : 179685
+
-

توسعه سرانه‌های شهری از راه توافق با ارتش

شهردار منطقه9 در گفت‌وگو با همشهری به کمبود فضاهای عمومی غرب تهران اشاره و وضعیت پروژه یادگار امام را تشریح کرد

گفت‌وگو
توسعه سرانه‌های شهری از راه توافق با ارتش

زینب زینال‌زاده-روزنامه‌نگار

منطقه‌ای در غرب تهران که میدان آزادی نماد هویتی تهران، در آن واقع شده و دروازه غربی پایتخت محسوب می‌شود، بیش از 170هزار نفر جمعیت دارد، اما بخش‌های زیادی از مساحت آن با مراکز نظامی، فرودگاه و... اشغال شده است. ساکنان منطقه از کمبود بوستان، میدان تره‌بار، زمین‌بازی و... گلایه دارند و مهم‌ترین مطالبه‌شان خروج پادگان‌های نظامی و فرودگاه مهرآباد است؛ خواسته‌ای که به‌گفته سیدرحیم مرتضوی، شهردار منطقه محقق نمی‌شود مگر با عزم ملی و همکاری ارگان‌های نظامی. مدیریت شهری تلاش‌ها در راستای توافق با ارتش برای خروج پادگان جی را آغاز کرده و  آنطور که شهردار منطقه عنوان کرده: «امیدواریم توافقات کامل با ارتش درخصوص پادگان جی تا پایان سال به نتایج خوبی منتهی شود و شاهد بررسی طرح پیشنهادی مربوط به کاربری‌های پیش‌بینی‌شده این اراضی در کمیسیون ماده5 باشیم.» شرح گفت‌وگو با این مقام مسئول و مسائل مطرح شده پیرامون مشکلات منطقه9 و مطالبات ساکنان را بخوانید.

پس از حضور در منطقه طرح سه‌شنبه‌های گام‌به‌گام را در دستور کار قرار دادید. مهم‌ترین دستاورد آن چه بود؟
کار اجرا زمانی نتیجه‌بخش خواهد بود که مشکلات در بررسی‌های میدانی و گفت‌وگوهای رودررو با مردم احصا شود. با این رویکرد، طرح سه‌شنبه‌های گام‌به‌گام برنامه‌ریزی شد و هر هفته حدود 3ساعت در محله‌ها همراه با معاونان و برخی از مدیران گشت قدم می‌زنیم. در این طرح، وضعیت پیاده‌روها و معابر، مخازن و رفت‌وروب و... به‌صورت گام‌به‌گام رصد و دستور بررسی جهادی مشکلات داده می‌شود. وضعیت نهرها و جوی‌ها ازجمله مسائلی بوده که در این طرح موردتوجه قرار گرفته است؛ چراکه شیب منطقه حالت ساکن دارد؛ به این معنا که آب‌های روان از مناطق 2 و 5 وارد نهرها در منطقه 9می‌شود، اما این منطقه شیب ندارد تا این آب‌ها را به مناطق پایین‌دست هدایت کند.  اتصال به شبکه فاضلاب شهری هم 100درصد در منطقه اجرایی نشده و همین سبب بروز آب‌ماندگی و ایجاد بوی نامطبوع می‌شود. برای رفع این مشکلات قرار است طرح جمع‌آوری آب‌های سطحی و نهرها در خیابان‌های هاشمی و دامپزشکی (ناحیه یک) و شمشیری و دانشگاه هوایی (ناحیه2) اجرایی شود. البته برای این کار نیاز به‌ردیف بودجه است که در بودجه سال آینده لحاظ خواهیم کرد.
وضعیت فضاهای عمومی و سرانه‌ها در منطقه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
به دلیل کمبود  فضای مورد نیاز، در مرحله اول باید سراغ دستگاه‌های لشکری و کشوری که دارای اراضی وسیعی در منطقه هستند، برویم تا از طریق تملک آنها بتوانیم برای تأمین سرانه‌ها اقدام کنیم و اگر این امر محقق نشد در مرحله دوم باید سراغ کسانی برویم که زمین‌های بلااستفاده دارند. قرارگرفتن پادگان جی وسط 2ناحیه و همجواری با فرودگاه مهرآباد، بهترین گزینه است. از سال90 توافقاتی صورت گرفته، اما قطعی نشده و شهردار تهران توجه ویژه به این موضوع دارد و سازمان‌های نوسازی و املاک شهرداری تهران پیگیر انجام توافقات و تملک هستند.   پادگان جی 2بخش است. قسمت شرقی آن در اختیار وزارت دفاع است که توافقات امضا و قطعی شده است، اما سند پادگان یک‌دست است و باید توافق با ارتش هم که مالک قسمت غربی است، انجام و قطعی شود؛ چراکه در غیراین صورت شهرداری نمی‌تواند سند را به شورای‌عالی معماری و شهرسازی ارائه دهد.
پیشرفت پروژه یادگار امام چقدر است؟
پروژه یادگار امام، طرحی مانند بزرگراه امام علی(ع) است، اما با این تفاوت که خط شمال به جنوب تهران را در غرب کامل می‌کند. این بزرگراه 2فاز دارد که فاز اول آن از ضلع جنوبی میدان شهیدان (جی) شروع و در ادامه وارد قسمت شرقی پادگان جی (مالکیت وزارت دفاع) می‌شود و به‌صورت زیرگذر از خیابان دکتر بدرالزمان قریب (خیابان اجتماعی) وارد قسمت غربی پادگان جی (مالکیت ارتش) شده و با گذر از سوله‌های آموزش‌وپرورش به میدان فتح می‌رسد. فاز دوم هم از میدان فتح شروع می‌شود و به بزرگراه جاویدالاثر متوسلیان می‌رسد و با گذر از خیابان ارداقی وارد 45متری زرند می‌شود. البته ادامه آن از منطقه18 خواهد بود که پس از ورود به خیابان بهاران وارد بزرگراه شهید بروجردی و در ادامه به بزرگراه آزادگان متصل خواهد شد. کلنگ پروژه با حضور شهرداری تهران زده شد و برای اتمام آن هم 2سال و 6ماه (یک سال و 6ماه برای فاز اول و یک سال هم برای فاز دوم) پیش‌بینی‌شده  است.
چه تعداد معارض باید   تعیین‌تکلیف شوند؟
27ملک مسکونی در ابتدای پروژه یعنی در میدان جی وجود دارد. توافقات با ارتش و وزارت دفاع برای گذر پروژه از پادگان جی باید به‌طور کامل انجام شود. 8سوله متعلق به آموزش‌وپرورش، 2سنگ‌بری در میدان فتح، 8واحد تولید و صنعتی در بزرگراه فتح، شرکت ساسان در خیابان ارداقی و 4معارض هم در 45متری زرند باید تعیین‌تکلیف شوند. شهرداری تهران برای پروژه یادگار امام حدود 1500میلیارد تومان و برای رفع معارضان هم 1300میلیارد تومان پیش‌بینی کرده است.

مکث
اتمام 9پروژه تا پایان سال

سیدرحیم مرتضوی، شهردار  منطقه9: باتوجه‌به هم‌افزایی و همفکری ایجاد شده میان معاونان و مدیران همه تلاش می‌کنیم تا پروژه‌های تعریف شده (9پروژه) تا پایان سال به اتمام برسند. بررسی‌های کنترل پروژه‌ها نشان می‌دهد که در حوزه حمل‌ونقل ترافیک رتبه هفتم، فنی و عمران رتبه چهارم و در حوزه خدمات شهری رتبه دوم در بین مناطق را داریم. درخصوص بودجه هم به لحاظ تحقق 100درصدی درآمد نقد و 58درصدی درآمد غیرنقد رتبه اول را کسب کرده‌ایم.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید