• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 20 آذر 1401
کد مطلب : 179625
+
-

رئیس اتحادیه فروشندگان خودروی تهران در گفت‌وگو با همشهری:

متقاضیان واقعی برای خرید خودرو صبر نکنند

بازار خودرو 3ماه پرنوسان را پشت سر گذاشته و افزایش روزبه‌روز قیمت خودرو همچنان ادامه دارد. روند رو به رشد قیمت خودرو از مهرماه با افزایش نرخ ارز آغاز شد اما با تثبیت آن، بازار خودرو آرام نگرفت و همچنان قیمت‌ها رو به افزایش است. از سوی دیگر تبلیغات و اخبار منتشر شده از نزدیک شدن خودروهای خارجی به بازار حکایت دارد. همشهری در گفت‌وگو با سعید مؤتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو وضع کنونی بازار و تغییرات احتمالی آن پس از آغاز واردات را بررسی کرده است.

بازار خودرو در 3ماه گذشته شاهد رشد قیمت زیادی بوده و خریداران واقعی بلاتکلیف هستند؛ دلیل این نوسان‌ها چیست؟
مهم‌ترین دلیل افزایش قیمت، محدودیت عرضه است. نبود تعادل بین عرضه و تقاضا در سال‌های اخیر باعث شده به‌رغم رکود شدید بازار قیمت‌ها همواره رو به بالا باشد و محرکی هم برای کاهش قیمت وجود ندارد. مقایسه قیمت‌ها نشان می‌دهد آبان امسال قیمت انواع خودرو در مقایسه با آبان سال گذشته، 30 تا 35درصد افزایش داشته؛ بیشترین رشد قیمت خودرو هم در یکی، 2ماه گذشته رخ داده است. در طول 2ماه اخیر قیمت برخی خودروها تا 16درصد بالا رفته، به‌طور مثال 206تیپ2 که 300میلیون تومان قیمت داشت به 350میلیون تومان رسیده است، دناپلاس اتومات 515میلیون تومانی به 600میلیون تومان رسید. از سوی دیگر عرضه خودروها در بورس کالا هم در این رشد قیمت تأثیرگذار بوده است؛ وقتی یک خودروی 215میلیون تومانی را در بورس کالا 350میلیون تومان عرضه می‌کنند و قیمت خرید آن به 390میلیون تومان می‌رسد، قطعا بر نرخ بازار اثرگذار خواهد بود.
برای اصلاح رویه عرضه خودرو در بورس پیشنهادتان چیست؟
اگر عرضه خودرو در بورس به‌صورت یومیه انجام شود قیمت‌ها ریزش پیدا می‌کند اما این اتفاق نمی‌افتد؛ خودروسازان امروز 100دستگاه از یک خودرو را می‌فروشند و تا 3ماه بعد عرضه‌ دیگری انجام نمی‌شود. در شرایط محدودیت عرضه طبیعی است که نمی‌توانیم نیاز بازار را تامین کنیم و فاصله زیاد بین عرضه و تقاضا قیمت‌ها را بالا خواهد برد.
گفته می‌شود خودروهای وارداتی تا یک‌ماه آینده به بازار وارد می‌شوند؛ تأثیر واردات خودرو را بر بازار داخلی چگونه می‌بینید؟ چقدر می‌توان به ساماندهی و کاهش قیمت در بازار خودرو امیدوار بود؟
تا جزئیات واردات مشخص نشده و تعرفه واردات تعیین نشده، نمی‌توانیم از چگونگی تأثیر واردات بر قیمت‌های بازار برآورد قطعی داشته باشیم. باید قیمت تمام‌شده کالا را با تمام هزینه‌های آن محاسبه و آن را نسبت به قیمت خودروهای بازار بررسی کنیم تا مشخص شود تأثیر کوتاه‌مدت و بلندمدت واردات چیست. هنوز هیچ‌چیزی درباره واردات خودرو مشخص نیست، تا زمانی که خودرو از گمرک ترخیص نشود و برای فروش در بازار و نمایشگاه قرار نگیرد نمی‌توان درباره هیچ‌چیزی در بازار مطمئن بود.
به‌نظر می‌رسد برای خودروهای وارداتی تعرفه شناور تعیین شده و دلیل اعلام نشدن رقم مشخصی به‌عنوان تعرفه واردات همین است؛ نظرتان چیست؟
در این صورت هر پیش‌بینی‌ای امکان خطا دارد و من هیچ اظهارنظری نمی‌کنم. من باید بدانم مثلا هیوندا آی 20 که قیمت جهانی آن 13 تا 14هزار دلار است، با همین حدود قیمت به‌دست مشتری می‌رسد یا با قیمت 27هزار دلار؟ خیلی راحت می‌شود جدول گمرکی را منتشر کرد تا همه‌‌چیز مشخص شود تا خریدارانی که پیگیر بازار هستند بتوانند ببینند با واردات، کدام ماشین‌ها ارزان می‌شود، اما امروز این شفافیت وجود ندارد. بارها اعلام شده این تعداد خودرو تا پایان سال وارد می‌شود. طبق برآوردهای اولیه‌ای که از زمانبندی واردات وجود داشت، قرار بود خودروهای وارداتی تا آذر وارد ‌شوند اما آذر رو به پایان است و خودرویی وارد نشده است، اگر مطمئن بودم فلان ماشین وارداتی 400میلیون تومان تمام می‌شود می‌شد تأثیرات احتمالی را پیش‌بینی کرد اما اگر فردا ماشین 400میلیون تومانی با قیمت 2میلیارد تومان عرضه شد مسلما نتیجه چیز دیگری خواهد بود، مثل همین چیزی که هم‌اکنون برای خودروهای مونتاژی چینی در حال وقوع است. صحبت‌ها زیاد است ولی اینها فقط گفتاردرمانی است و با گفتاردرمانی نمی‌توان بازار را سامان داد. الان نوع ماشین قابل واردات مشخص نیست، تیراژ واردات هر ماشین مشخص نیست، قیمت تمام‌شده معلوم نیست و از این گذشته همین خودروهایی را که طی یکی، 2سال گذشته در حال مونتاژ بوده، هنوز نتوانسته‌ایم ساماندهی کنیم، خودروی چینی با 1.5 تا 2میلیارد تومان قیمت به دست مشتری می‌رسد درحالی‌که قیمت جهانی این خودروها بسیار کمتر است.
بعضی کارشناسان معتقدند قیمت زیر20هزار دلاری تعیین شده در آیین‌نامه، با حذف خودروهای شاسی‌بلند از فهرست واردات، قیمت این نوع خودروها را در بازار افزایش داده است؛ درست است؟
افزایش قیمت در تمام مدل‌های خودرو اتفاق افتاده، فرقی نمی‌کند شاسی‌بلند باشد یا نباشد. مگر قیمت جهانی لاماری که شرکت آرین‌موتورز با قیمت بیش از یک‌میلیارد تومان می‌فروشد، چقدر است؟ قیمت جهانی دیگینیتی و فیدیلیتی چقدر است؟ این خودروها مگر بالای 20هزار دلار هستند؟ امکان واردات شاسی‌‌بلند هم وجود دارد، اگر شاسی بلندهای شرکت‌های هیوندا و کیا را نمی‌توانند وارد کنند محصولات چینی را که می‌توانند وارد کنند.
وضع کنونی بازار خودرو را چگونه می‌بینید؟
بازار خودرو آشفته است، قیمت‌ها در یک ماه گذشته رو به افزایش بوده و اگر قیمت‌های امروز را با مدت مشابه سال گذشته مقایسه کنیم 30 تا 35درصد رشد قیمت در تمام خودروها اعم از وارداتی، تولید داخلی و مونتاژ مشاهده می‌کنیم.
توصیه شما به خریداران واقعی خودرو چیست؛ مردم ماشین بخرند یا به کاهش قیمت‌ها امیدوار باشند؟
خودرو یک کالای مصرفی است و بیشتر مردم برای رفع نیاز می‌خرند. توصیه من به متقاضی واقعی این است که هر زمان تصمیم به خرید گرفت، خرید خود را متناسب با سلیقه و بودجه‌اش انجام دهد چون می‌خواهد استفاده کند و برای مصرف‌کننده در چنین شرایطی یک روز هم یک روز است. اما اگر کسی بخواهد خودرو را برای سرمایه‌گذاری خریداری کند در این صورت حتما روند تحولات بازار را رصد کرده و خودش بهتر می‌داند چه زمانی دست به خرید بزند.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید