• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
شنبه 19 آذر 1401
کد مطلب : 179565
+
-

برکناری به جرم اسراف در پاس

لوئیس انریکه بدون هیچ دستاوردی تیم ملی اسپانیا را ترک کرد

چهره
برکناری به جرم اسراف در پاس

درحالی‌که آلمانی‌ها به هانسی فلیک شکست‌خورده در مرحله گروهی جام‌جهانی اعتماد کرده‌اند و ایتالیا هم همچنان از مانچینی که نتوانست این تیم را به جام‌جهانی برساند حمایت می‌کنند، فدراسیون فوتبال اسپانیا ترجیح داد دیگر پای لوئیس انریکه نایستد و این مربی را برکنار کند. انریکه که مدتی به‌خاطر بیماری و مرگ دخترش از تیم ملی جدا شده بود، در بازگشت دستیار سابقش را کنار گذاشت و زحمات او را در مدت 4ماه غیبتش نادیده گرفت. شاید آه روبرت مورنو دامن انریکه را گرفت. سرمربی سابق بارسلونا در تیم ملی در قامت یک هوادار بارسا و دشمن تیم سابق خودش - رئال‌مادرید - ظاهر شده بود. او به‌جای انتخاب بهترین‌ها، جمعی از بازیکنان گوش‌به‌فرمان و بله‌قربان‌گو انتخاب می‌کرد که تقریبا بیشتر آنها یا بازیکنان بارسا بودند یا محصول سابق لاماسیا یا بازیکنانی که در آستانه پیوستن به بارسا بودند یا در آینده ممکن بود به این تیم بپیوندند یا بازیکنانی که دشمن رئال هستند. او برای این دوره روی نام بزرگانی چون سرخیو راموس، تیاگو آلکانتارا (استثنائا بازیکن سابق بارسا)، دخه‌آ، کپا، ایاگو آسپاس، ناچو، فابیان روییس و چند نفر دیگر خط قرمز کشیده بود. تیم اسپانیا با او در 4بازی بیش از هزار پاس رد و بدل کرد اما در نهایت تنها یک‌ برد مقابل کاستاریکا به دست آورد و حذف شد.
    عملکرد انریکه ۵۲‌ساله که در ژوییه2018 جانشین فرناندو هیرو شده بود، در تیم ملی اسپانیا به این شرح بود؛ 47بازی، ۲۶‌برد (55.3درصد)، ۱۴‌تساوی، ۷‌باخت، نایب‌قهرمان لیگ‌ ملت‌ها21-2020، حضور در نیمه نهایی یورو2020 و یک‌هشتم نهایی جام‌جهانی2022.
    تیم ملی اسپانیا پس از قهرمانی در 2یوروی پیاپی و جام‌جهانی از فاصله 2008 تا 2012 دچار طلسمی بی‌پایان شده که این طلسم یک دهه به درازا کشیده است؛ جام کنفدراسیون‌ها ۲۰۱۳ (نایب‌قهرمان)، جام‌جهانی۲۰۱۴ (مرحله گروهی)، یورو۲۰۱۶ (یک‌هشتم نهایی)، جام‌جهانی۲۰۱۸ (یک‌هشتم نهایی)، یورو۲۰۲۰ (نیمه‌نهایی)، لیگ ملت‌های 21-2020 (نایب‌قهرمان) و جام‌جهانی۲۰۲۲ (یک‌هشتم نهایی). از زمان قهرمانی جهان در سال2010 تیم ملی اسپانیا تنها 3‌برد در 3دوره مقابل تیم‌های استرالیا، ایران و کاستاریکا به‌دست آورده.
    یک لوئیس دیگر به نام لوئیس دلافوئنته در 61سالگی جای انریکه را در تیم ملی اسپانیا گرفت. این در حالی است که از روبرتو مارتینس، سرمربی شکست‌خورده بلژیک به‌عنوان جانشین انریکه یاد می‌شد. دلافوئنته سرمربی تیم ملی جوانان بود. او ماموریت خود روی نیمکت لاروخا را از ماه مارس و با 2‌بازی مقابل نروژ و اسکاتلند در مقدماتی یورو۲۰۲۴ آغاز می‌کند. او از سال۲۰۱۳ در تیم‌های پایه اسپانیا مشغول به‌کار بود و طی این مدت، به این افتخارات رسیده؛ قهرمانی اروپا زیر ۱۹‌ساله‌ها (۲۰۱۵)، قهرمانی اروپا زیر ۲۱‌ساله‌ها (۲۰۱۹) و نایب‌قهرمانی المپیک۲۰۲۰.
    با رفتن انریکه افراد دیگری هم لاروخا را ترک کردند. مولینا، مدیر فنی تیم ملی که مسئول اول تیم بزرگسالان و تمام تیم‌های پایه بود همراه با انریکه اخراج شد. آلبرت لوکه جانشین مولینا خواهد شد. لوکه بازیکن سابق تیم ملی اسپانیا و باشگاه دپورتیوو لاکرونیاست.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید